Správa železnic (SŽ) v pátek uvedla do provozu moderní dopravní terminál pro vlaky a autobusy ve Vsetíně. Rekonstrukce tamní železniční stanice vyšla na skoro tři a půl miliardy korun, značnou část pokryla dotace z Evropské unie. Modernizace trvala přes dva roky. Vsetín chce na práce železničářů navázat a plánuje rozsáhlé úpravy přednádražního prostoru.
Vsetín má nový dopravní terminál pro vlaky a autobusy
Zastaralou výpravní budovu stavbaři zbourali. Namísto ní stojí dvoupodlažní terminál pro železniční a autobusovou dopravu. „Zlepšování přestupních vazeb je jednou z cest ke kvalitnější veřejné dopravě, čímž se zvyšuje její atraktivita pro širokou veřejnost,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS), který se slavnostního otevření terminálu zúčastnil.
Dosavadní nástupiště, ke kterým cestující museli přecházet přes koleje, nahradila nová, dostatečně široká a zastřešená. Díky jejich výšce se lidé do vlaků dostanou pohodlněji. Nástupiště propojuje podchod s výtahy. Začíná v obchodním domě Smetanka, vede pod kolejištěm a spojuje části města na obou stranách stanice. „To nebyla nějaká rekonstrukce, ale vybudování úplně nového nádraží se vším všudy,“ řekl generální ředitel SŽ Jiří Svoboda.
Práce, které si vyžádaly dílčí výluky na trati, zahrnovaly kromě přestavby celé železniční stanice i navazující úsek trati k zastávce Ústí u Vsetína. Kvůli bezpečnosti byl v blízkosti nádraží zrušen přejezd, motoristé mohou využívat novou silnici a most přes říčku Rokytenku. Namísto dosavadního přechodu přes trať ve Štěpánské ulici vznikl podchod, který ústí do ulice U Křivačkárny.
Vsetín chce v úpravách pokračovat
Město Vsetín ve spolupráci se soukromým investorem v minulosti vybudovalo v blízkosti stanice nákupní zónu. Nyní dokončuje stavbu podchodu pod Nádražní ulicí. Propojí podzemní parkoviště Smetanovy obchodní galerie s dopravním terminálem a naváže na podchod vybudovaný Správou železnic pod nástupišti. Stavební práce pokračují i za nádražím.
Ve spolupráci s Ředitelstvím silnic Zlínského kraje plánuje radnice také přestavbu Nádražní ulice v úseku od křížení s ulicí Svárov po polikliniku, před níž vznikne okružní křižovatka.
Součástí chystaných prací bude i vybudování komunikace, která zajistí příjezd aut do parkovacího domu a výjezd z něj a dále přesun autobusového nádraží blíže k vlakovému. „Město zaplatí zhruba tři sta milionů. Za rok by zhruba mělo být všechno hotovo,“ řekl vsetínský starosta Jiří Čunek (KDU-ČSL).
Otevření terminálu doprovodil příjezd Masarykova prezidentského vagonu a také Slovenské strely. Na vývoji motorového vlaku představeného v roce 1936 se podílel vsetínský továrník, vynálezce a politik Josef Sousedík, kterého v budově terminálu připomíná dílo sochařky Veroniky Plátkové.
Většina prací na přestavbě železniční stanice už je hotová. Pokračuje výstavba parkovacího domu a autobusového nádraží. Vsetínem prochází dvoukolejná mezistátní elektrizovaná železniční trať spojující Hranice na Přerovsku se slovenským Púchovem.