Ministerstvo dosáhlo podstatného dílčího kroku pro vysokorychlostní trať mezi Brnem a Vídní. Stavět by se mohlo už za dva roky

3 minuty
Ministerstvo dopravy dostalo první pozitivní stanovisko EIA v takzvaném zjišťovacím řízení na stavbu vysokorychlostní tratě mezi Brnem a Vídní
Zdroj: ČT24

Ministerstvo dopravy dostalo první pozitivní stanovisko EIA v takzvaném zjišťovacím řízení na stavbu vysokorychlostní tratě mezi Brnem a Vídní. Podle ministra Martina Kupky (ODS) to znamená, že by se v roce 2026 mohlo začít stavět. Správa železnic ale ještě musí získat konečné posouzení vlivů na životní prostředí a stavební povolení. Hovoří se o tom, že první vysokorychlostní úseky mají být hotové po roce 2030.

Pokud půjde vše podle plánu, začnou železničáři stavět první kilometry u Brna, a to už za tři roky. „Zároveň jsme daleko v Moravské bráně, tedy v úseku vysokorychlostní tratě mezi Přerovem a Ostravou-Svinovem. Postupujeme také v české části od Prahy směrem na východ, v části na Poříčany,“ přiblížil Kupka.

„Teď budeme předkládat schvalování EIA procesů. Další milník bude také stavební řízení – schválení a vyhlášení soutěže,“ popsal další postup generální ředitel Správy železnic (SŽ) Jiří Svoboda.

Za hodinku v Brně i Drážďanech

Železničáři chystají vysokorychlostní spojení například mezi Prahou a Brnem, Ostravou, Hradcem Králové, ale také trať do německých Drážďan. Postavit se má i několik nových terminálů. Například do Brna by mohla cesta po rychloželeznici trvat zhruba hodinu, podobně by to mělo být i na cestě do Drážďan. Tam se navíc v budoucnu napojí také německá rychlotrať.

„Pro Německo je to také velmi důležitý projekt, protože v konečném důsledku slouží k odlehčení Labského údolí. Zřízením nové trasy vytvoříme také větší kapacitu pro nákladní dopravu, což je k roustoucímu objemu dopravy nezbytné,“ konstatoval ředitel projektu trati Praha–Drážďany z německých Deutsche Bahn Kay Müller.

Podle ministra dopravy jde o skutečnou cestu pro restart české ekonomiky, rozšíření možností českého průmyslu, hospodářství, ale i tuzemské společnosti. SŽ ale musí v projektech zohlednit i výtky odborníků, starostů nebo obyvatel měst a obcí, kterými trať povede.

Připomínky má například starosta Dolních Měcholup Jiří Jindřich (ODS). „Hned za hasičskou zbrojnicí má vést obchvat Dolních Měcholup, který je v územním plánu už desítky let, navíc v místě hasičárny se ty dvě trasy kryjí. Pro nás je ale priorita obchvat, na který čekáme asi sto let,“ upozornil.

Dopravce, který bude provozovat vlaky na rychlotrati, začne Správa železnic hledat až ve chvíli, kdy bude zahájena stavba prvních kilometrů. Kompletně hotovo by mělo být nejdříve v roce 2050. Náklady se zatím odhadují na 800 miliard korun, část z toho mají zaplatit evropské dotace.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Před čtyřmi lety jižní Moravu zasáhlo ničivé tornádo

Přírodní katastrofa na jihu Moravy před čtyřmi lety vzala životy šesti lidem a zničila zhruba 1600 budov. Většina je již opravená, ale dělníci stále pracují například na hodonínském domovu pro seniory. Stavba je nyní bezpečnější. Přibude také fotovoltaická elektrárna, takže provoz bude úspornější. V dalších zasažených obcích vrcholí opravy, například Moravská Nová Ves dokončuje knihovnu.
před 4 hhodinami

Řidič kamionu na Olomoucku rozdal zdarma náklad, pak v afektu zničil samoobsluhu

Olomoučtí policisté v sobotu v podvečer zadrželi sedmačtyřicetiletého muže, který zřejmě v opilosti zdemoloval prodejnu smíšeného zboží v Pňovicích. Kromě zboží a vybavení samoobsluhy poničil také tři venku zaparkovaná auta. Zastavila ho až přivolaná policejní hlídka. Škoda dosahuje více než půl milionu korun.
před 7 hhodinami

Reportéři ČT: Na liberecké radnici se prý rozrostl „ucelený systém korupce“

Vyostřená zastupitelstva a hádky o to, kdo co vlastně zavinil a kdo by za to měl nést zodpovědnost. Tak to v poslední době občas vypadá na liberecké radnici. Policie pokračuje ve vyšetřování případu, v rámci kterého politici údajně ovlivňovali rozhodování ve prospěch některých firem. Loni musel ve funkci skončit náměstek primátora za ODS. Nedávno policie obvinila dalšího náměstka primátora zvoleného za ANO. A také musel skončit. Pro Reportéry ČT točil Petr Vodseďálek.
před 7 hhodinami

Spor o „Hradčany Krkonoš“ se stal politickým tématem

Luční bouda patří k ikonám Krkonoš. Na hřebenech stojí po staletí a vždy byla pro turisty vyhledávanou zastávkou. Teď jsou ale její dveře pro kolemjdoucí zavřené. Majitelé boudy si stěžují, že je šikanují pracovníci národního parku. Jeho vedení se brání, že jen dělá to, co mu ukládá zákon. Vadí hlavně intenzita dopravy v nejpřísněji chráněných oblastech. V zákulisí to vypadá, že v tomto boji jde o mnohem víc. Spor se totiž dostává i do politiky. Někteří starostové říkají, že chtějí více chránit lidi, kteří v oblasti žijí. Rozruch mezi ochránci přírody zase vzbudily návrhy poslanců, které výrazně oklešťují pravomoci národních parků. Pro Reportéry ČT točil Tomáš Vlach.
před 11 hhodinami

Bouřky zaměstnaly hasiče v mnoha krajích

Hasiči napříč kraji zasahovali kvůli bouřkám od pondělního večera u několika set různých případů. Nejvíce výjezdů zaznamenali v Jihočeském kraji, kde řešili hned 179 případů. Nejčastěji odstraňovali popadané stromy a větve nebo čerpali vodu. Kvůli popadaným stromům někde také nejezdily vlaky, většinou na Šumavě a na Liberecku.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Lesníci a ochránci přírody zachraňují vodu v Brdech

Ochránci přírody a lesníci zkoušejí, jak zadržet vodu v Brdech, které přišly o část porostů při kůrovcové kalamitě. Na svazích po těžbě začali s budováním zvláštních příkopů a hrází, které mají odtok zpomalit. Už dříve se jim osvědčily třeba i v Beskydech.
před 18 hhodinami

Kraje hledají, jak nahradit chybějící miliardy na opravy silnic

Odklad klíčových projektů, ale i doplnění chybějících peněz z úspor nebo na úkor jiných oblastí. Kraje ve spojitosti s výpadkem dvou miliard na opravy silnic druhých a třetích tříd zvažují, jak chybějící peníze nahradit. S těmi počítala novela rozpočtového určení daní, která leží ve sněmovně, zřejmě se již ale nestihne prosadit.
před 19 hhodinami

V Čáslavi se uskuteční referendum k plánovanému rozšíření skládky

V Čáslavi na Kutnohorsku se uskuteční místní referendum k plánovanému rozšíření skládky. Bude se konat 3. a 4. října spolu s volbami do Poslanecké sněmovny. Souhlasili s tím v pondělí městští zastupitelé. Odpůrci rozšíření skládky se obávají růstu dopravy, zdravotních rizik a dalších nepříznivých vlivů. Odpadová společnost AVE CZ kritiku odmítá.
23. 6. 2025
Načítání...