Ministerstvo dosáhlo podstatného dílčího kroku pro vysokorychlostní trať mezi Brnem a Vídní. Stavět by se mohlo už za dva roky

3 minuty
Ministerstvo dopravy dostalo první pozitivní stanovisko EIA v takzvaném zjišťovacím řízení na stavbu vysokorychlostní tratě mezi Brnem a Vídní
Zdroj: ČT24

Ministerstvo dopravy dostalo první pozitivní stanovisko EIA v takzvaném zjišťovacím řízení na stavbu vysokorychlostní tratě mezi Brnem a Vídní. Podle ministra Martina Kupky (ODS) to znamená, že by se v roce 2026 mohlo začít stavět. Správa železnic ale ještě musí získat konečné posouzení vlivů na životní prostředí a stavební povolení. Hovoří se o tom, že první vysokorychlostní úseky mají být hotové po roce 2030.

Pokud půjde vše podle plánu, začnou železničáři stavět první kilometry u Brna, a to už za tři roky. „Zároveň jsme daleko v Moravské bráně, tedy v úseku vysokorychlostní tratě mezi Přerovem a Ostravou-Svinovem. Postupujeme také v české části od Prahy směrem na východ, v části na Poříčany,“ přiblížil Kupka.

„Teď budeme předkládat schvalování EIA procesů. Další milník bude také stavební řízení – schválení a vyhlášení soutěže,“ popsal další postup generální ředitel Správy železnic (SŽ) Jiří Svoboda.

Za hodinku v Brně i Drážďanech

Železničáři chystají vysokorychlostní spojení například mezi Prahou a Brnem, Ostravou, Hradcem Králové, ale také trať do německých Drážďan. Postavit se má i několik nových terminálů. Například do Brna by mohla cesta po rychloželeznici trvat zhruba hodinu, podobně by to mělo být i na cestě do Drážďan. Tam se navíc v budoucnu napojí také německá rychlotrať.

„Pro Německo je to také velmi důležitý projekt, protože v konečném důsledku slouží k odlehčení Labského údolí. Zřízením nové trasy vytvoříme také větší kapacitu pro nákladní dopravu, což je k roustoucímu objemu dopravy nezbytné,“ konstatoval ředitel projektu trati Praha–Drážďany z německých Deutsche Bahn Kay Müller.

Podle ministra dopravy jde o skutečnou cestu pro restart české ekonomiky, rozšíření možností českého průmyslu, hospodářství, ale i tuzemské společnosti. SŽ ale musí v projektech zohlednit i výtky odborníků, starostů nebo obyvatel měst a obcí, kterými trať povede.

Připomínky má například starosta Dolních Měcholup Jiří Jindřich (ODS). „Hned za hasičskou zbrojnicí má vést obchvat Dolních Měcholup, který je v územním plánu už desítky let, navíc v místě hasičárny se ty dvě trasy kryjí. Pro nás je ale priorita obchvat, na který čekáme asi sto let,“ upozornil.

Dopravce, který bude provozovat vlaky na rychlotrati, začne Správa železnic hledat až ve chvíli, kdy bude zahájena stavba prvních kilometrů. Kompletně hotovo by mělo být nejdříve v roce 2050. Náklady se zatím odhadují na 800 miliard korun, část z toho mají zaplatit evropské dotace.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Majitelé studní by si měli nechat po zimě zkontrolovat vodu

Kvalita vody v dálkových rozvodech je sledovaná nepřetržitě. Lidé, kteří mají studny, si ji ale musí kontrolovat sami. Rozbor by si měli nechat udělat aspoň jednou ročně, teď na jaře je na to ideální čas. Základní rozbory jsou dva, a to krácený a úplný. Který je potřeba udělat, určují laboranti hlavně podle toho, kde se studna nachází. Víc látek sledují třeba v okolí hnojených polí nebo silnic s hustou dopravou. Cena rozboru se většinou pohybuje kolem dvou tisíc korun.
před 1 hhodinou

Půl roku do voleb. Totožnost voličů půjde ověřit elektronicky

Do sněmovních voleb zbývá půl roku. Úřady se na hlasování už připravují. Nově bude možné volit z ciziny korespondenčně nebo se prokázat elektronickým dokladem.
před 2 hhodinami

Zóna ČT24: Chrudimští výsadkáři jsou elita, ale museli slevit v požadavcích na nové kolegy

Elitní chrudimský výsadkový pluk si stěžuje na nedostatek zájemců o službu v jeho řadách. Musel proto kvůli tomu slevit při výběrovém řízení. Zkrátil ho, zmírnil některé požadavky. Budoucí kolegy a spolubojovníky navíc pluk hledá například na středních školách v regionu. Snaží se také být vidět na veřejnosti. Spolupracuje i s městem Chrudim. Tématu se věnoval pořad Zóna ČT24.
před 9 hhodinami

Skryté nebezpečí v polích. Skruže jsou pro zvířata pastí

Odkryté meliorační jímky na polích a loukách jsou nebezpečí pro zvířata i lidi. Myslivci a hasiči v posledních týdnech zachraňovali ze skruží několik srnek, ale také bobry nebo jezevce. Využívají k tomu klasické nastavovací žebříky, zvířata mívají při manipulaci zakryté oči tkaninou nebo dekou. Každá jímka by měla být přitom zavřená. Zodpovědnost za to mají majitelé pozemků.
před 11 hhodinami

Malá Madlen je zpět doma, dárců kostní dřeně se hlásí rekordní množství

Dvouletou Madlen s vážným hematologickým onemocněním propustili lékaři do domácího ošetřování. Momentálně není v přímém ohrožení života. Její krvetvorba ale dál nefunguje. Dívčin příběh láká stále nové zájemce do registrů dárců kostní dřeně. Za dva týdny se jich zapsalo rekordních devět tisíc, loni to bylo za celý rok o tři tisíce víc. Nábory budou pokračovat. Oba registry momentálně hledají dárce pro víc než stovku lidí.
před 11 hhodinami

Děláme vše pro to, aby se slintavka a kulhavka do Česka nedostaly, shodli se hejtmani

Věřím, že opatření, která přijali zemědělci před svými farmami, udělají všechno pro to, aby se nákaza do České republiky nedostala, řekl v pátečních Událostech, komentářích hejtman Zlínského kraje Radim Holiš (ANO) v souvislosti s výskytem slintavky a kulhavky na Slovensku. Stejně se vyjádřil i hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich (KDU-ČSL), který zmínil, že v případě výskytu má stát automatické programy, které chovatelům nahradí škody. Oba apelovali, aby lidé nekupovali tepelně neopracované produkty z dotčených zemí.
před 15 hhodinami

Zatmění Slunce přitáhlo lidi do planetárií i hvězdáren, bylo ale za mraky

Lidé měli v planetáriích a hvězdárnách možnost pozorovat částečné zatmění Slunce, viditelnost ale omezovala oblačnost. Pořadatelé pro ně měli připravený i další program. Například do ostravského planetária v městské části Krásné Pole přišlo kolem 140 návštěvníků, do hvězdárny v Teplicích přes šedesát a v Karlových Varech asi dvě desítky.
před 16 hhodinami

Česko kvůli slintavce zakázalo dovoz krmiv a steliv ze Slovenska a Maďarska

Ze Slovenska a Maďarska se nově do Česka nesmí převážet krmiva a steliva pro hospodářská zvířata. Zákaz vydala s okamžitou platností Státní veterinární správa (SVS) v reakci na šíření nákazy slintavky a kulhavky. Opatření platí pro převoz sena, slámy a zelené píce určených pro hospodářská zvířata.
28. 3. 2025Aktualizováno28. 3. 2025
Načítání...