Ministerstvo dosáhlo podstatného dílčího kroku pro vysokorychlostní trať mezi Brnem a Vídní. Stavět by se mohlo už za dva roky

3 minuty
Ministerstvo dopravy dostalo první pozitivní stanovisko EIA v takzvaném zjišťovacím řízení na stavbu vysokorychlostní tratě mezi Brnem a Vídní
Zdroj: ČT24

Ministerstvo dopravy dostalo první pozitivní stanovisko EIA v takzvaném zjišťovacím řízení na stavbu vysokorychlostní tratě mezi Brnem a Vídní. Podle ministra Martina Kupky (ODS) to znamená, že by se v roce 2026 mohlo začít stavět. Správa železnic ale ještě musí získat konečné posouzení vlivů na životní prostředí a stavební povolení. Hovoří se o tom, že první vysokorychlostní úseky mají být hotové po roce 2030.

Pokud půjde vše podle plánu, začnou železničáři stavět první kilometry u Brna, a to už za tři roky. „Zároveň jsme daleko v Moravské bráně, tedy v úseku vysokorychlostní tratě mezi Přerovem a Ostravou-Svinovem. Postupujeme také v české části od Prahy směrem na východ, v části na Poříčany,“ přiblížil Kupka.

„Teď budeme předkládat schvalování EIA procesů. Další milník bude také stavební řízení – schválení a vyhlášení soutěže,“ popsal další postup generální ředitel Správy železnic (SŽ) Jiří Svoboda.

Za hodinku v Brně i Drážďanech

Železničáři chystají vysokorychlostní spojení například mezi Prahou a Brnem, Ostravou, Hradcem Králové, ale také trať do německých Drážďan. Postavit se má i několik nových terminálů. Například do Brna by mohla cesta po rychloželeznici trvat zhruba hodinu, podobně by to mělo být i na cestě do Drážďan. Tam se navíc v budoucnu napojí také německá rychlotrať.

„Pro Německo je to také velmi důležitý projekt, protože v konečném důsledku slouží k odlehčení Labského údolí. Zřízením nové trasy vytvoříme také větší kapacitu pro nákladní dopravu, což je k roustoucímu objemu dopravy nezbytné,“ konstatoval ředitel projektu trati Praha–Drážďany z německých Deutsche Bahn Kay Müller.

Podle ministra dopravy jde o skutečnou cestu pro restart české ekonomiky, rozšíření možností českého průmyslu, hospodářství, ale i tuzemské společnosti. SŽ ale musí v projektech zohlednit i výtky odborníků, starostů nebo obyvatel měst a obcí, kterými trať povede.

Připomínky má například starosta Dolních Měcholup Jiří Jindřich (ODS). „Hned za hasičskou zbrojnicí má vést obchvat Dolních Měcholup, který je v územním plánu už desítky let, navíc v místě hasičárny se ty dvě trasy kryjí. Pro nás je ale priorita obchvat, na který čekáme asi sto let,“ upozornil.

Dopravce, který bude provozovat vlaky na rychlotrati, začne Správa železnic hledat až ve chvíli, kdy bude zahájena stavba prvních kilometrů. Kompletně hotovo by mělo být nejdříve v roce 2050. Náklady se zatím odhadují na 800 miliard korun, část z toho mají zaplatit evropské dotace.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
včeraAktualizovánopřed 4 hhodinami

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
včeraAktualizovánopřed 5 hhodinami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 17 hhodinami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 17 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 18 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
20. 12. 2025

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
20. 12. 2025

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...