Vysokorychlostní trať je nyní finanční pohádka, míní Havlíček. Podle Kupky bude třeba využít různé nástroje

24 minut
Martin Kupka a Karel Havlíček k výstavbě vysokorychlostních tratí v Událostech, komentářích
Zdroj: ČT24

Stavba prvního úseku vysokorychlostní tratě by podle současných plánů měla začít zhruba za tři až čtyři roky. Vyjít má řádově na desítky miliard korun. Celý projekt pak na 700 miliard. Vláda nemá peníze ani na údržbu a opravu železnic, uvedl v pondělních Událostech, komentářích bývalý ministr dopravy Karel Havlíček (ANO). Současný šéf resortu Martin Kupka (ODS) chce jednat se soukromými investory a snažit se získat peníze i ve spolupráci s Německem a Rakouskem.

Správa železnic v Česku aktuálně vystavuje čtyřicet let starý vlak TGV jako symbol vysokorychlostní železnice. „Je to vstup do toho tématu pro širokou veřejnost. Je to určitě také symbol toho, že teprve doháníme vlak. Že jsme řadu let za Evropou,“ řekl Kupka.

Podle něj panuje obecná shoda napříč celou politickou reprezentaci, že Česko potřebuje vysokorychlostní tratě pro vstup do společenství dopravně rozvinutých evropských států. „Do budoucna musíme samozřejmě osobní i nákladní dopravu přiblížit ekologicky co nejšetrnější podobě. V souvislosti s tím je samozřejmě výstavba vysokorychlostních tratí důležitá věc,“ zdůvodnil Kupka.

Že panuje shoda v podpoře vysokorychlostních tratí, potvrdil i Havlíček. „Za poslední tři roky jsme udělali poměrně velký kus práce – připravily se studie proveditelnosti, vytyčily se trati, začal se připravovat rozpočet,“ vyjmenoval. Proces má podle něj pokračovat tak, aby se v roce 2025 začala stavět první část tratě.

Kupka tak optimistický ale nebyl. Uvedl, že před současnou vládou je velký úkol otevření cesty k vysokorychlostním tratím i u řady samospráv, v jejichž blízkosti povedou. „Před námi bude upravit zákon, který by otevřel cestu k realizaci těch tratí a samozřejmě najít dobré řešení pro všechny, kteří žijí v blízkosti,“ řekl. Dodal, že za poslední půlrok proběhlo několik jednání se zástupci samospráv.

Evropské fondy i soukromí investoři

Havlíček vyjádřil obavy zejména ze zajištění financování na výstavbu. „V současné době tato vláda nemá peníze v rámci železnic ani na údržbu a opravu,“ podotkl. Předběžný rozpočet pro resort dopravy na rok 2023 a 2024 nazval apokalypsou. „Jestli toto ministerstvo financí myslí vážně, tak ministerstvu dopravy bude mým hrubým odhadem chybět mezi 45 a 55 miliardami korun na základní infrastrukturu, koridorové tratě, nádražní budovy a zabezpečení ETCS,“ vyčíslil.

Vynaložení dalších desítek a později stovek miliard korun v současnosti, ač s pomocí evropských zdrojů, na vysokorychlostní tratě označil Havlíček za „finanční pohádku“.

„Nijak nezakrývám, že současná situace české ekonomiky neumožňuje v příštím ani přespříštím roce zafinancovat tak obrovský projekt. O čem jednáme, je spolupráce – a ve spolupráci s Německem a Rakouskem získat co nejvíce prostředků pro hlavní vysokorychlostní trať, která bude spojovat Berlín s Prahou, Brnem a Vídní,“ reagoval Kupka. Dodal, že bude třeba využít celou škálu různých finančních nástrojů, a to včetně zapojení soukromých investorů.

Forma takzvaného PPP projektu, kdy stavbu i provoz financují soukromí investoři a stát jim projekt postupně splácí, podle Havlíčka cestou je. „Ale uvědomme si, že PPP je pouze rozsplátkování toho problému, samozřejmě s nějakým úrokem,“ upozornil. Varoval, že v kontextu ruské invaze na Ukrajinu mohou jít úroky ve světě z řady důvodů nahoru.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

O svátcích budou velké obchody většinou zavřené

Obchodní řetězce a nákupní centra budou mít o Vánocích naposledy otevřeno na Štědrý den, který letos připadá na středu, maximálně však do 12:00 hodin. Ve čtvrtek 25. prosince a v pátek 26. prosince budou mít všechny velké obchody zavřeno, stejně tak i ve čtvrtek 1. ledna. Děti šly letos do školy naposledy v pátek 19. prosince a vrátí se v pondělí 5. ledna.
před 2 hhodinami

Provizorium nemusí být problém, nebude-li dlouhé, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

Vláda Andreje Babiše (ANO) míří do rozpočtového provizoria, protože chce předělat návrh státního rozpočtu zděděný po kabinetu Petra Fialy (ODS). Hlavní ekonom Investiky Vít Hradil a redaktor ČT Petr Vašek diskutující v pořadu Události, komentáře z ekonomiky se shodli, že provizorium nemusí být zásadní problém, pokud nepotrvá dlouho. Babišova vláda se ale zřejmě nevyhne vyššímu schodku, pokud chce prosadit priority jako přesun poplatků za obnovitelné zdroje na stát nebo snížení záloh živnostníkům. Debatu moderovala Vanda Kofroňová.
před 15 hhodinami

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
20. 12. 2025

Schillerová chce stihnout legislativu k EET v příštím roce

Nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) již vytvořila na resortu pracovní skupinu pro zavedení elektronické evidence tržeb (EET). Vyjádřila se tak v pořadu Týden v politice moderovaném Martinem Šnajdrem. Součástí připravovaného zákona má být také daňový balíček, který bude mimo jiné obsahovat osvobození spropitného od daní a pojistného, snížení DPH na nealko nápoje ve stravovacích službách nebo studentské a manželské slevy. Podle ministryně je reálné, aby se nezbytné legislativní změny stihly během roku 2026, zpracovaný legislativní text by chtěla mít do konce února, v říjnu by měl navázat pilotní projekt. Schillerová také znovu připustila, že schodek rozpočtu na příští rok by mohl být vyšší, než s jakým počítal návrh připravený předchozím kabinetem Petra Fialy (ODS).
20. 12. 2025
Načítání...