Klíčové je dostavět tři dálnice, říká Kupka. Vysokorychlostní tratě rozestavět nestihne

26 minut
Martin Kupka v Interview ČT24: Nezačali jsme ještě stavět ani kilometr vysokorychlostních tratí
Zdroj: ČT24

Vznikající vláda slibuje v koaliční smlouvě, že se v dopravě zaměří na přípravu vysokorychlostních železničních tratí a na dostavbu dálnic, zejména D35, dokončení D1 a také Pražského okruhu. Martin Kupka (ODS), který má být v budoucím kabinetu ministrem dopravy, však v Interview ČT24 ujistil, že považuje za důležité i další dálniční stavby. Nechtěl říct, zda považuje za důležitější rozvoj železnic či dálniční a silniční sítě.

Vysokorychlostní tratě jsou v koaličním programu jmenované na prvním místě, podle Martina Kupky to ale neznamená, že by jejich příprava dostala přednost před dálničními stavbami. „Když jsou disciplíny vedle sebe tak odlišné – železnice a dálnice, silnice – tak musíte držet tempo a rytmus v obou směrech,“ podotkl.

Upozornil zároveň, že současná situace obou druhů dopravy je významně odlišná. Zatímco dálniční síť je děravá, síť vysokorychlostních železnic zatím vůbec neexistuje. „Nezačali jsme ještě stavět ani první kilometr,“ poznamenal Kupka. Připustil, že až bude nynější vláda v roce 2025 končit, vysokorychlostní vlaky v Česku ještě jezdit nebudou. „Měřitelným výsledkem bude, když získáme posudek EIA, kdy získáme územní rozhodnutí a stavební povolení,“ míní navržený ministr dopravy.

Od vysokorychlostních tratí si slibuje nejenom zrychlení osobní železniční dopravy, ale také to, že díky nim bude celkově víc místa pro všechny vlaky. „V současné době je poptávka po osobní i po nákladní dopravě vyšší, než kapacita stávajících koridorů je schopna uspokojit. V okamžiku, kdy se podaří přesunout část rychlé dopravy do vyhrazených koridorů, tak to přinese efekt pro zlepšení nákladní dopravy i pro osobní železniční dopravu,“ zdůraznil Martin Kupka.

Zmínil se také o tom, že by vysokorychlostní tratě mohly využívat i nákladní vlaky. „Věc, kterou musíme zmapovat, a může být novinkou, může být dostat vysokorychlostní nákladní vlaky do vysokorychlostních koridorů. Je to věc, která se začíná ve světě zvažovat a pro nás by to mohlo být významné pozitivum,“ naznačil.

Dálnice se sice – na rozdíl od vysokorychlostních železnic – stavějí v Česku již přes půl století, ale v plánované délce je zatím hotových jen šest (D2, D5, D8, D10, D46 a D56). Dalších jedenáct není dokončených (D0, D1, D3, D4, D6, D7, D11, D35, D48, D52 a D55) a dvě (D43 a D49) ještě nemají dokončený ani metr. Vznikající koalice ve svém programu akcentovala tři z těch nedokončených – D1, D35 a D0 neboli Pražský okruh.

Podle Martina Kupky to však neznamená, že další dálnice by se nestavěly. Je přesvědčen, že pokud bude svůj úřad předávat v roce 2025, bude si moci odškrtnout kromě dokončení okruhu mezi Běchovicemi a Modleticemi také dokončení dálnice D3 od Českých Budějovic k hranicím s Rakouskem a prvního úseku D49 k Fryštáku. Stavět by se do té doby měla začít dálnice D52 směrem k rakouským hranicím i D11 k hranicím s Polskem.

„Zjistil jsem, že když nezmíníme všechny, tak ti, kteří jsou na dalších tazích, se cítí odstrčeni. D6 je také významné téma pro všechny, kteří bydlí na západě Čech, nebo se potřebují z významné části pohraničí, zahraničních částí Německa dostat do Česka, je to jedna z vážných překážek,“ dodal.

Kupka věří, že se mu podaří přípravu všech dopravních staveb zrychlit, hodně si slibuje od možnosti spojit územní a stavební řízení, chce také často prověřovat, nakolik se příprava posouvá. Nyní se podle něj konají porady jednou za čtvrt roku, a to bez ministra. „Je potřeba jít do budoucího úřadu s tím, že každý měsíc budou probíhat kontrolní dny přípravy staveb,“ nastínil.

V Interview ČT24 předpokládaný budoucí ministr dopravy také zdůraznil, že je potřeba přesvědčit o potřebnosti dopravních staveb lidi, kterým budou stát v sousedství. Je to podle něj potřeba v případě dálnic a zejména vysokorychlostních tratí, které sice budou krajinou procházet, ale vlaky na nich budou zastavovat jen zřídka, a tak lidé na venkově na první pohled nepocítí jejich přínos.

„Pokud nenajde Česká republika způsob, jak do těch míst něco přinést, jak například vyřešit prostupnost krajiny v okamžiku, kdy tam takový infrastrukturní projekt vznikne, tak bude mít pořád spoustu nepřátel. Bude velmi těžké dobrat se ke stavebnímu povolení,“ podotkl Kupka.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
před 54 mminutami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 2 hhodinami

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
před 3 hhodinami

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
10:09Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Skauti rozvážejí Betlémské světlo. Někde až domů

Skauti a skautky i letos rozvážejí Betlémské světlo po celém Česku. Lidé si ho mohou vyzvednout na náměstích, v kostelech nebo v nákupních centrech, někde s plamínkem skauti obcházejí domácnosti osobně. Tradice, která symbolizuje mír, naději a přátelství, se v Česku udržuje už více než pětatřicet let.
14:29Aktualizovánopřed 7 hhodinami

Putin odvolal velvyslance v Česku Zmejevského, nahradí ho Ponomarjovová

Šéf Kremlu Vladimir Putin odvolal z postu ruského velvyslance v Česku Alexandra Zmejevského, který funkci zastával od roku 2016. Novou velvyslankyní v Praze jmenoval Annu Ponomarjovovou. Vyplývá to z prezidentských dekretů s úterním datem, které zveřejnil Kreml.
12:49Aktualizovánopřed 9 hhodinami

Odvolací soud zrušil trest muži, který sliboval levnější elektřinu

Odvolací Krajský soud v Brně zrušil trest pro bývalého ředitele společnosti Energie pod kontrolou Davida Tejmla, který sliboval obcím, městům nebo školám výhodnější nákup elektřiny. Případem se bude muset znovu zabývat prvoinstanční soud. České televizi to sdělila mluvčí odvolacího soudu Klára Belkovová s tím, že bude třeba doplnit důkazy.
před 10 hhodinami

Macinka potvrdil, že trvá na Turkovi ve vládě

Předseda Motoristů a ministr zahraničí Petr Macinka se setká s premiérem Andrejem Babišem (ANO) a kandidátem Motoristů na ministra životního prostředí Filipem Turkem do středy 7. ledna. V tom termínu je v plánu novoroční oběd Babiše s prezidentem Petrem Pavlem, jehož výhrady k Turkovi budou tématem zmíněných jednání. Macinka to sdělil novinářům v Černínském paláci. Turek podle něj zůstává jediným kandidátem strany do čela ministerstva.
před 10 hhodinami
Načítání...