TÉMA

Dopravní stavby

Větší konkurence a tlak na ceny. Plzeňský kraj díky tomu zvládne víc dopravních staveb

Plzeňský kraj zvládne letos provést celkem devadesát dopravních staveb. Je to přibližně dvakrát víc, než původně plánoval. Díky konkurenci velkého počtu stavebních firem vysoutěžil nižší ceny. V tendrech dosahuje v průměru padesáti procent projektovaných cen staveb. Polovinu peněz, které tak ušetří, vloží do projektů, které měl připravené v zásobníku. V počtu staveb a oprav silnic II. a III. třídy tak bude letošek rekordní.
25. 5. 2024|

Letňanskému letišti hrozí zánik, nahradit ho mají byty. Místní se bojí, že čtvrť není na nové obyvatele připravena

Na ploše nynějšího letiště v pražských Letňanech by mohly vzniknout bytové domy. Části místních obyvatel se to nelíbí. Žádají, aby letiště – které někteří označují za dominantu – zůstalo, zároveň se obávají, že by výstavba mohla zhoršit jejich život. Míní, že městská část není připravena na zásadní zvýšení počtu obyvatel. Podle projektů by – nejen kvůli zástavbě letiště, ale ta by zásadně přispěla – mohlo přibýt Letňanských až čtyřnásobně. Vlastník letiště ujistil, že v dohledné době ho rušit neplánuje. Dlouhodobě ale nepovažuje provoz za udržitelný, a to hlavně kvůli bezpečnosti.
23. 3. 2024|

Za poslední rok přibylo jen patnáct kilometrů dálnic. Ten příští ale přinese osmkrát víc

Rok 2023 nestál co do nových zprovozněných úseků dálnic příliš za řeč. Politici mohli přestřihnout pouze tři pásky na nových dálničních úsecích, dva z nich byly na dálnici D48, jeden na D7. Celkem přibylo patnáct kilometrů. Častěji se poklepávalo na základní kameny nových staveb, těch bylo zhruba třikrát více – osm úseků o celkové délce 55 kilometrů. Na železnici letos skončila komplikovaná výluka u Ústí nad Orlicí a také modernizace trati mezi Smíchovem a Radotínem na okraji Prahy, začaly naopak práce na koridoru u Berouna.
30. 12. 2023|

Řidiči musejí počítat s dopravním omezením kvůli budoucímu obchvatu Pardubic

Jedna z klíčových dopravních tepen na příjezdu do Pardubic je od úterý uzavřená. Silničáři tam připravují napojení budoucího obchvatu, na který už místní čekají přes dvacet let. Stavba se ale kvůli komplikacím několikrát odsouvala. Průjezd městem se řidičům do dokončení obchvatu výrazně prodlouží.
23. 5. 2023|

Staví se rekordní množství silnic, řidiči z toho budou mít užitek spíš až příští rok

Nikdy v historii novodobého Česka se nestavělo tolik silnic najednou. Pracuje se na víc než dvou stech čtyřiceti kilometrech nových dálnic a silnic první třídy. Řidiči to ale pocítí až příští rok, protože letos se otevřou spíš jen krátké úseky. Otazník se navíc vznáší nad financováním, ani rozpočet na letošek není zdaleka zajištěný. A v dalších letech bude zřejmě ještě hůř.
14. 1. 2023|

Rok 2022 v dopravě: Dálniční síť se rozrostla o 21 kilometrů, železniční koridory dostaly nový kabát

Zatímco minulý rok byl poměrně bohatý na nově dokončené dálniční úseky, letos byla situace horší. Zachraňovala to zejména D35 ve východních Čechách, která se těsně před koncem roku přiblížila takřka na dohled Vysokého Mýta, čímž ulehčila několika dalším obcím na trase staré silnice z Hradce Králové. Kromě D35 se od letoška nově jezdí po dálničním obchvatu Frýdku-Místku, který je součástí D48, i když v části zatím jen v polovičním profilu, otevřen již je také krátký úsek dálnice D56, která se na tento obchvat napojuje. Zcela nové úseky obohatily letos i železniční síť. Správa železnic otevřela hned dvě přeložky, které zásadně zkrátily a zrychlily cestování mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Navíc dokončila několik významných rekonstrukcí.
30. 12. 2022|

Ministerstvo plánuje zvýšit mýtné pro kamiony, dopravci volají po předvídatelnosti

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v rozhovoru pro Českou televizi připustil zvýšení sazby mýtného pro kamiony. Do teď přitom změny odmítal. S tím, že poplatky porostou, počítají i dopravci. Apelují ale na předvídatelnost.
12. 11. 2022|

VUT v Brně přijme až 72 ukrajinských studentů stavebnictví, kteří mají pomoci s opravou země

Vysoké učení technické v Brně (VUT) pomůže Ukrajině se vzděláváním nových odborníků ve stavebnictví. Ve spolupráci s Konfederací stavebníků Ukrajiny přijme v příštím akademickém roce až 72 tamních studentů, kteří by měli po válce přispět k obnově ukrajinské infrastruktury. Učit se budou v češtině, VUT jim kvůli tomu zařídí speciální tříměsíční kurzy českého jazyka. ČT to potvrdilo vedení Fakulty stavební VUT.
3. 6. 2022|

Rok 2021 obohatil dálniční síť o téměř 47 kilometrů, začalo se stavět dalších více než sedmdesát

V roce 2021 Ředitelství silnic a dálnic zprovoznilo 46,5 kilometru nových dálnic. Tři čtvrtiny z této délky vznikly na východě Čech v blízkosti Hradce Králové, zhruba osm kilometrů připadlo na severozápad Čech a jen tři nové dálniční kilometry přibyly na Moravě. V příštím roce slibují silničáři dalších 25,5 kilometru dálnic. Bude to podstatně menší délka než letos, navíc ji takřka celou „spolykají“ vlastně jen dvě stavby. Roky 2021 a 2022 představují také roky dvou velkých modernizací D1. Ta, která se týkala úseku od středních Čech až na Brněnsko, letos skončila, příští rok začne rozšiřování úseku u Brna na šest pruhů.
30. 12. 2021|

Mátl zůstává v čele ŘSD, ministr Kupka sází na kontinuitu. Slibuje až 60 kilometrů nových dálnic za rok

Až šedesát kilometrů nových dálnic chce otevírat každý rok nový ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Řekl to po návštěvě na Ředitelství silnic a dálnic, v jehož transformaci ze státní příspěvkové organizace na státní organizaci chce Kupka pokročit. Zároveň ujistil, že nynější generální ředitel ŘSD Radek Mátl má jeho důvěru.
22. 12. 2021|

Klíčové je dostavět tři dálnice, říká Kupka. Vysokorychlostní tratě rozestavět nestihne

Vznikající vláda slibuje v koaliční smlouvě, že se v dopravě zaměří na přípravu vysokorychlostních železničních tratí a na dostavbu dálnic, zejména D35, dokončení D1 a také Pražského okruhu. Martin Kupka (ODS), který má být v budoucím kabinetu ministrem dopravy, však v Interview ČT24 ujistil, že považuje za důležité i další dálniční stavby. Nechtěl říct, zda považuje za důležitější rozvoj železnic či dálniční a silniční sítě.
19. 11. 2021|

Lidé se obávají další těžby čediče v Chuchelně. Povolení je i po letech stále platné

Obyvatelé Chuchelny nedaleko Semil si nepřejí obnovení těžby čediče v místním lomu. Čedič z Chuchelny přitom patří k nejkvalitnějším v Česku, hodí se například pro hodně zatěžované dopravní stavby silnic a železničních tratí. Lom je už sedmnáct let opuštěný, ale povolení k těžbě, které má společnost Eurovia od Báňského úřadu, je pořád platné.
26. 8. 2021|