Na ploše nynějšího letiště v pražských Letňanech by mohly vzniknout bytové domy. Části místních obyvatel se to nelíbí. Žádají, aby letiště – které někteří označují za dominantu – zůstalo, zároveň se obávají, že by výstavba mohla zhoršit jejich život. Míní, že městská část není připravena na zásadní zvýšení počtu obyvatel. Podle projektů by – nejen kvůli zástavbě letiště, ale ta by zásadně přispěla – mohlo přibýt Letňanských až čtyřnásobně. Vlastník letiště ujistil, že v dohledné době ho rušit neplánuje. Dlouhodobě ale nepovažuje provoz za udržitelný, a to hlavně kvůli bezpečnosti.
Letňanskému letišti hrozí zánik, nahradit ho mají byty. Místní se bojí, že čtvrť není na nové obyvatele připravena
Letiště v Letňanech letos slaví sto let od svého vzniku, a je tak starší než třeba letiště v Ruzyni. Jeho areál je úzce spjat s rozvojem československého leteckého průmyslu, továrny zde měly Aero i Praga. Část pražské historie, kterou letiště reprezentuje, by se ale mohla časem uzavřít. V rozlehlém prostoru letiště by pak vyrostly bytové domy.
Proti tomu se ale stavějí někteří lidé, kteří žijí v okolí. Nelíbí se jim ani to, že by mělo letňanské letiště zaniknout, ani to, že by na jeho ploše měly vzniknout tisíce bytů. Z projektů výstavby – a to nejen na ploše letiště, ale třeba i v polích vedle obchodního centra a v blízkosti dálnice D8 – vyplývá, že by se populace Letňan mohla zvýšit z nynějších 25 tisíc až na sto tisíc obyvatel.
Na dramatické zvýšení počtu obyvatel nejsou podle petice, kterou místní sepsali, Letňany ani okolní městské části připravené. „Už v tuto chvíli jsou limity v rámci čerpání sociálních služeb, školství, zdravotnictví, dopravy,“ poukázal pražský zastupitel a člen letňanského petičního výboru Martin Hrubčík (ANO).
Vlastník letiště označil petici za předčasnou. V dohledné době počítá dál s provozem. Že v dlouhodobějším horizontu chystá jeho zrušení, zdůvodňuje i bezpečností. „Nemůžeme popírat, že se město rozrůstá a že je stále složitější zachovat bezpečný provoz letiště,“ poukázal mluvčí Letiště Letňany Miroslav Beneš.
Vedení městské části Praha 18 tvrdí, že se rozvoji nebrání, ale chce po magistrátu, aby nejprve uskutečnil slíbené dopravní stavby. Starosta Zdeněk Kučera (ANO) se zmínil o prodloužení metra C, zkapacitnění železnice do Čakovic, stavbě tramvajové tratě z Kobylis a severovýchodní části Pražského okruhu.
Náměstek primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček (STAN) ujistil, že i celoměstské vedení považuje „komplexní vyřešení dopravní situace“ za podmínku výstavby v oblasti.