Vlak TGV je k vidění v Česku. Lidé by se mohli na vysokorychlostní trati v tuzemsku poprvé svézt v roce 2030

Do Česka přijel francouzský vlak TGV, který byl před čtyřiceti lety na začátku vysokorychlostních tratí ve Francii. Má být i symbolem příprav na tuzemskou vysokorychlostní železnici, která se má začít stavět již za pár let. Stát chce budovat rychlodráhy i formou PPP. Tuto formu financování si chce nejprve vyzkoušet na připravované modernizaci železniční tratě mezi Ševětínem a Nemanicemi v jižních Čechách, řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Výstavba jednotlivých úseků rychlodrah v Česku vyjde podle studií na desítky miliard korun. Stát proto podle Kupky počítá s tím, že bude muset hledat různé formy financování. Jedním z nich je zapojení soukromého subjektu formou PPP projektu, kdy stavbu i provoz financují soukromí investoři a stát jim projekt postupně splácí.

K tomu už podle ministra podnikl stát první kroky, PPP projekt plánuje využít pro modernizaci části čtvrtého železničního koridoru mezi Nemanicemi a Ševětínem. Půjde o první železniční projekt, kde by stát tento způsob financování využil. Vůbec prvním a zatím jediným dopravním projektem PPP je stavba části dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem, která začala vloni. 

Dotační programy EU

Pomoci by měly také dotační programy Evropské unie. „Půjde o mix různých typů dotačních titulů,“ podotkl také generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda s tím, že na různých úsecích může Česko získat až osmdesát procent podpory.

Samotnou výstavbu a následné rozšiřování vysokorychlostních tratí označil Kupka pro rozvoj tuzemské dopravy jako nezbytnost. Upozornil, že současné koridory už kapacitně nestačí. Důležité je podle ministra zároveň zkracovat délku cesty napříč republikou i do zahraničí.

V současnosti je na českých železnicích maximální povolená rychlost 160 kilometrů za hodinu. Nejrychlejší trasy připravovaných rychlotratí by v budoucnu měly umožnit maximální rychlost až 320 kilometrů za hodinu, další části jsou připravovány pro rychlost okolo dvou set kilometrů za hodinu.

7 minut
Studio ČT24: Rozvoj vysokorychlostních tratí v ČR
Zdroj: ČT24

TGV na hlavním nádraží

Jako symbol vysokorychlostní železnice v Evropě v pondělí Správa železnic představila veřejnosti prezentační jednotku francouzského rychlovlaku TGV. Přes čtyřicet let stará souprava je na pražském hlavním nádraží, kde si ji už dopoledne přišly prohlédnout stovky zájemců. Podle Kupky je představení rychlovlaku signálem a závazkem státu, že to se stavbou rychlotratí po dlouhých letech diskusí myslí vážně.

I přes stáří vlaku se podle Správy železnic prezentovaná jednotka technicky příliš neliší od současných strojů. Vlak tvoří dva hnací a osm vložených vozů o celkové délce dvě stě metrů. V roce 1981 dosáhl rychlostního rekordu 380 kilometrů za hodinu, na běžných spojích pak jezdil tři sta kilometrů za hodinu. V pravidelném provozu sloužil do roku 2018. Správa za jeho pronájem zaplatí francouzským dráhám 379 tisíc eur (asi 9,3 milionu korun).

V dalších třech dnech bude vlak k vidění v areálu brněnského výstaviště v rámci veletrhu Rail Business Days. Dalšími zastávkami bude 10. června stanice v Jihlavě a o den později hlavní nádraží v Ústí nad Labem. Poté se vlak přes Německo vrátí do Francie.

Stavba prvních úseků za tři až čtyři roky

Stavba prvních úseků rychlodráhy v Česku by měla začít podle současných plánů za tři až čtyři roky. Správa železnic při jejich přípravě vymezila prioritní úseky, které chystá ve zrychleném režimu. Jde o úseky Praha-Běchovice – Poříčany, který je zatím v přípravě nejdál, dále Poříčany – Světlá nad Sázavou, Velká Bíteš – Brno, Modřice–Šakvice, Prosenice – Ostrava-Svinov, Praha-Vysočany – Lovosice/Litoměřice a Ústí nad Labem západ – státní hranice Česka s Německem.

Tyto části jsou ve fázi zpracovávání dokumentace pro územní rozhodnutí nebo výběrového řízení na jejich zpracovatele.

„Chtěli bychom, aby se lidé vysokorychlostními vlaky poprvé svezli v roce 2030 na výjezdu z Prahy směrem na Brno,“ říká Svoboda s tím, že zpočátku půjde o kombinaci s konvenčními vlaky, jelikož celé úseky ještě nebudou hotovy.

I přeprava nákladu

Vysokorychlostní tratě mají rovněž v budoucnu posloužit i pro nákladní vlaky. „Odlehčíme stávajícím konvenčním tratím, připravujeme i nákladní koridory,“ dodal Svoboda a zmínil, že už nyní se spouští spousta projektů pro nákladní dopravce. Dopravci podle něj pocítí zvýšení kapacit ještě v tomto desetiletí.

O výstavbě rychlotratí v Česku se začalo hovořit už v devadesátých letech minulého století, příprava ovšem pokročila až v posledních asi pěti letech.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Předvolební debata o životním prostředí a zemědělství

Česká televize před volbami nabízí tematické debaty zástupců osmi uskupení s největším volebním potenciálem. Ve čtvrtek 18. září přijali pozvání k debatě moderované Marcelou Augustovou na téma životního prostředí a zemědělství Lukáš Blažej Chorovský (Piráti), Tomáš Dubský (STAN), Milan Křupka (Přísaha), Petra Novotná (SPD), Marie Pěnčíková (Stačilo!), Berenika Peštová (ANO), Marek Výborný (SPOLU) a Jaromír Wasserbauer (Motoristé).
včeraAktualizovánopřed 3 hhodinami

Rezignoval šéf KHNP, která má dostavět Dukovany

Prezident jihokorejské společnosti KHNP, která vyhrála tendr na stavbu dvou bloků v jaderné elektrárně Dukovany, Ču Ho-wang rezignoval, informoval jihokorejský server The Chosun Daily. Pražská kancelář korejské společnosti uvedla, že projekt v Dukovanech bude pokračovat bez narušení a Čua do jmenování nového šéfa KHNP nahradí jeho zástupce. Rovněž podle mluvčího českého ministerstva průmyslu by změna ve vedení neměla stavbu ovlivnit.
včeraAktualizovánopřed 4 hhodinami

Odborníci experimentovali s tím, jak hoří hala

V průmyslové zóně v Jeseníku hořela hala, ale cíleně a pod dohledem hasičů. Odborníci z ČVUT v unikátním experimentu zkoumali, jak se bude požár vyvíjet a jaké deformace konstrukci způsobí. V dalších měsících chtějí vyvinout software, díky kterému by si firmy mohly podle vlastních požadavků navrhnout haly bezpečnější.
před 5 hhodinami

Příběh malé Madlen připomene dokument

Je to příběh, který vyvolal vlnu solidarity. Prosba otce vážně nemocné Madlen o dárce kostní dřeně měla před půl rokem obrovskou odezvu nejen na sítích, ale i v realitě. A ta odezva trvá dodnes. Do registrů letos vstoupily desetitisíce nových dárců, kteří přinesou naději po celém světě. Nejvýraznější momenty příběhu Madlen přinese v pátek od 20:07 dokument ČT24 Madlen – dívka, která inspirovala Česko.
před 6 hhodinami

Úřady začaly doručovat voličské průkazy, do voleb zbývá patnáct dní

Do začátku sněmovních voleb zbývá patnáct dní, z tiskárny odjely poslední volební lístky. Úřady začaly také doručovat první voličské průkazy pro ty, kteří chtějí hlasovat mimo své trvalé bydliště. O průkaz je možné osobně požádat až do 1. října. Volební lístky přicházejí lidem poštou, k dispozici budou i v místě hlasování.
před 7 hhodinami

Soud nepravomocně potrestal Zítka vězením za šíření poplašné zprávy

Chomutovský soud potrestal třemi roky vězení aktivistu Pavla Zítka za šíření poplašné zprávy. Obžalovaný popíral ve videích účinky očkování proti koronaviru, tvrdil, že vakcína způsobuje houstnutí krve, zpochybňoval existenci viru, některé příspěvky vysílal živě v době nouzového stavu. Trest uložil soud souhrnný, v únoru dostal Zítko roční podmínku za výtržnictví u soudu v Praze. Součástí trestu je zákaz pobytu v Praze na dva roky. Rozsudek není pravomocný, Zítko se na místě odvolal.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

EK vyhoví výzvě žádající zastropování cen nových povolenek, řekl Fiala

Evropská komise vyhoví návrhu Česka a dalších států a připraví návrh na zastropování cen nových emisních povolenek na individuální vytápění domácností a na pohonné hmoty, řekl premiér Petr Fiala (ODS) televizi CNN Prima News. Rozhodnutí zároveň označil za velký úspěch, byť českým cílem je tyto emisní povolenky vůbec nezavádět, dodal. K tomu se však dosud nepodařilo získat většinu.
před 12 hhodinami

Soud nepravomocně rozhodl o vydání jednoho pozemku v restituční kauze Walderode

Soud v Semilech rozhodl v restituční kauze Walderode částečným rozsudkem o vydání jednoho pozemku Johanně Kammerlanderové, vdově po Karlovi des Fours Walderode. Je v Turnově-Daliměřicích, jde o 1554 metrů čtverečních.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami
Načítání...