Křížení dálnic D1 a D52 dostane novou podobu. Ještě loni přitom Ředitelství silnic a dálnic tvrdilo, že křižovatku na jihu Brna ponechá ve stávající podobě. Změnu, plánovanou nejpozději za tři roky, si ale vyžádala Správa železnic. Oblastí totiž pravděpodobně povede vysokorychlostní trať. Stavební práce se dotknou i firem v okolí křižovatky.
Křížení dálnic na jihu Brna čeká přestavba kvůli vysokorychlostní železnici. Změny se dotknou firem v okolí
Ještě před rokem počítal výrobce stavebních hmot s tím, že vedlejší dálniční křižovatka zůstane navzdory rekonstrukci D1 beze změn, dnes už je ale jasné, že dálnice časem povede těsně vedle kanceláří firmy.
„My bychom nemuseli přijít o žádnou pro nás provozně významnou část pozemku, ani bychom neměli přijít o vstup do našeho areálu. Co by nás mohlo omezovat, jsou ochranná pásma,“ řekl jednatel firmy Profibaustoffe CZ Luděk Drobek.
Změna koncepce kvůli terminálu
Změnu si vyžádala Správa železnic. Poslední plány na stavbu vysokorychlostní trati počítají s terminálem pro mezinárodní vlaky právě v blízkosti této křižovatky. V její současné podobě tam pro dráhu není místo. „Vyžádá si to i změnu naší koncepce, kdy jsme dlouhodobě tvrdili, že se nedotkneme areálů a soukromých vlastníků přilehlých k té komunikaci,“ vysvětlil ředitel závodu Brno Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) David Fiala.
Variantu s terminálem jako tu, kterou bude prosazovat i město Brno, potvrdil České televizi radní pro dopravu Petr Kratochvíl. Schválení radou města pak bude pokyn pro práce ze strany ŘSD. „Můžeme začít ‚eiou‘ a navazující dokumentací tak, abychom ideálně byli ve třech letech připravení na to, že stavíme,“ řekl Fiala.
O přestavbě křižovatky se hovoří osmnáct let
O přestavbě křižovatky se mluví od roku 2006. Za tu dobu už ředitelé okolních firem zažili řadu změn projektu. Často měli málo informací. Podle nich jim to výrazně komplikuje rozhodování o rozvoji. „My to chápeme, nicméně bychom asi přivítali trošku užší komunikaci mezi ŘSD a námi,“ poznamenal Drobek.
Ředitel firmy na výrobu průmyslových pecí, jejíž areál by mělo zcela nahradit rameno křižovatky, chce počkat na oficiální jednání s ŘSD. „Jsou to informace, kterých jsme dostali od roku 2006 mnoho, takže nemůžeme realizovat žádné další akce, dokud nás někdo nevyzve a nedozvíme se to oficiálně,“ řekl ředitel PKI – Teplotechny Brno Vladimir Cihal.
Aktuální práce na rekonstrukci dálnice D1 v okolí jdou podle plánu. Momentálně pracovníci zakládají nový most na 195,5. kilometru v uzavřeném jízdní pásu ve směru na Prahu. Ještě letos tento pás finálně rozšíří a na podzim na něj převedou provoz v opět režimu dva plus dva.