Dopravní situace v Brně se pro řidiče nadále zkomplikuje. Začíná totiž plánované rozšiřování dálnice D1 na šest pruhů, které zřejmě výrazně a na delší dobu zatíží provoz kolem jihomoravské metropole. Silničáři v úterý začali pracovat na kilometr a půl dlouhém úseku mezi exity 194 a 196, celkově se má ale rozšiřování týkat třiceti kilometrů dálnice. Provoz ve dvou pruzích v obou směrech zůstane během prací zachován. Policisté kvůli stavbě posílili hlídky přímo na místě a rozšířili dálniční oddělení v Chrlicích.
Začalo rozšiřování D1 u Brna. Zúžením
Dopravu v Brně komplikuje řada stavebních akcí, kvůli omezení provozu po jižní části velkého městského okruhu raději volí část řidičů cestu po dálnici D1. I tam ale nyní mezi 194. a 196. kilometrem pracují silničáři na rozšíření dálnice na šest pruhů.
„Tady tomu úseku, který není příliš dlouhý, je dvoukilometrový, vévodí mosty, po kterých dálnice D1 vede. Jsou užší, my je potřebujeme širší a zároveň to využijeme k tomu, abychom je generačně obměnili. Dojde k demolici a výstavbě dvojice paralelních širších mostů, které unesou tři plus tři jízdní pruhy,“ sdělil v 90' ČT24 mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.
Před samotným rozšiřováním musí provést řadu přípravných prací. Nejprve dálnici paradoxně zúží, aby poté mohli pravý jízdní pás ve směru na Olomouc provizorně rozšířit a do levého zase navést násypy. Tato etapa potrvá podle ŘSD do listopadu. Od prosince bude veškerá doprava přesunutá na provizorně rozšířený pravý pás. Následně dojde k demolici mostu a teprve poté začnou práce na samotném rozšiřování tahu na šest jízdních pruhů.
Silničáři kvůli pracím uzavřou některé nájezdy a zúží jízdní pruhy
Zároveň nebude možné sjet z Vídeňské ulice ve směru od Pohořelic na dálnici D1 směrem na Olomouc a Ostravu. Tranzitní doprava z Rakouska a od Znojma tak bude muset hledat jižně od Brna alternativy. Též ve směru na Prahu nebude možné najet na D1 z Hněvkovského ulice. S ohledem na intenzitu dopravy lze očekávat kolaps při jakékoliv mimořádnosti.
Během stavby sice bude zachovaný provoz dvěma pruhy v každém směru, pásy však budou zúžené a nebude k dispozici odstavný pruh. Oproti rozsáhlé modernizaci dálnice však bude levý jízdní pruh o více než půl metru širší. „Aby se řidiči nebáli v levém jízním pruhu jezdit,“ uvedl z místa redaktor ČT Šimon Švub.
Rozšiřování D1 se má celkově týkat třiceti kilometrů komunikace od Kývalky po Holubice, práce jsou rozdělené do sedmi na sebe navazujících etap. První úsek o délce jednoho a půl kilometru, který silničáři začali rozšiřovat v úterý, by měl být dokončený v polovině roku 2025. Práce vyjdou na miliardu korun.
O plánech na rozšíření D1 u Brna se hovořilo dvě desetiletí. Na jejich provedení se dlouho hledaly peníze, silničáři se ale museli také potýkat s odpůrci stavby, kteří ji považují za ohrožení pro životní prostředí. Podle ŘSD i města Brna je rozšíření dálnice nutností, tah je totiž dlouhodobě přetížený a kapacita není dostatečná.
Poslední sčítání dopravy v roce 2020 ukázalo, že úsekem projede od Kývalky ve všední dny téměř 63 tisíc aut za den. Vůbec nejvytíženějším úsekem D1 u Brna je část, na které v úterý začali silničáři pracovat. Projede jí denně 83 tisíc aut, tedy jedno auto za vteřinu. Směrem k Holubicím pak intenzita dopravy mírně klesá.
Generální ředitel ŘSD Radek Mátl při zahájení stavby upozornil, že neustálý růst dopravy se nezastaví a je potřeba víc takových staveb, i když to znamená nepříjemnosti pro řidiče. „Příprava této stavby nebyla vůbec jednoduchá. Doufám, že se bude dařit, že se nikomu nic nestane a ve spolupráci s policií se podaří udržet maximálně plynulý provoz,“ řekl.
Doplnil, že si uvědomuje, jak komplikovaná nyní doprava po Brně je. „Věřím ale, že příští rok, až skončí Žabovřeská, Bauerova, Tomkovo náměstí, se bude žít lépe. Nicméně stále je potřeba dostavba dálniční sítě, aby se doprava rozptýlila,“ dodal.
Posílení hlídek i dálničního oddělení
Policisté v souvislosti se stavbou posílili hlídky přímo na místě. „Rozšířili jsme dálniční oddělení v Chrlicích, aby tam byl dostatečný počet policistů pro řešení mimořádných událostí a regulaci provozu. Stejně jsme posílili mototým a spustili dohledové centrum, jež má za úkol monitorovat kamerový systém a podle toho koordinovat hlídky,“ popsal ředitel jihomoravské policie Leoš Tržil.
Podle něj lze v úseku očekávat pomalejší, ale plynulý provoz. „S ohledem na dnešní stav to takový problém nebude, protože už nyní řidiči musí jet pomaleji než povolenou rychlostí. Komplikaci vidím v případě mimořádné události, jako je vážná dopravní nehoda, kdy přístup složek IZS bude z protisměru, protože nelze vytvořit záchranářskou uličku. S kolegy hasiči i záchranáři jsme vše probrali a domluvili se na konkrétních postupech. Je zřejmé, že kolony budou vznikat a řada řidičů využije alternativní trasy,“ předpovídá Tržil.