Jsme ve finální fázi, řekl Kupka k zavádění zabezpečovače ETCS

Události: Zabezpečovací systém ETCS (zdroj: ČT24)

Jsme po několika měsících intenzivního testování, uvedl k pokračování přípravy na zavádění nového evropského zabezpečovače železniční dopravy ETCS ministr dopravy Martin Kupka (ODS). V režimu ETCS již od začátku srpna fungují ty úseky, na kterých jsou zaškolení strojvedoucí, a zároveň je systémem vybaveno vozidlo, vysvětlil Kupka. Ve výhradním režimu pak další úseky zavedou ETCS od ledna 2025. Toto opatření znamená významný posun a přináší vyšší bezpečnost, zdůraznil ministr.

„ETCS přináší zásadně vyšší míru zabezpečení české železnice, která nabízí samočinné zastavení vlaků v okamžiku, kdy dochází k riziku. A znamená to i sjednocení současné praxe,“ uvedl Kupka.

Srpen označil za významný milník, kdy již několik měsíců probíhá intenzivní testování – včetně sedmi zátěžových testů, při kterých na hlavních tratích projelo 796 vlaků. Během nich systém ETCS fungoval bezproblémově ve více než 97 procentech případů. Spolehlivost má vzrůst na 99 procent.

Studio ČT24: Ministr Kupka o systému ETCS (zdroj: ČT24)

„To je to, na čem teď pracujeme a co v rámci pěti měsíců, které zbývají do konce letošního roku, chceme ještě dotáhnout,“ dodal Kupka.

Od prvního srpna byl ETCS již spuštěn na několika úsecích, kde jsou již zaškolení strojvedoucí, a zároveň je systémem vybaveno vozidlo. To se týká asi 550 lokomotiv.

Přínos zátěžových testů ocenil i šéf Správy železnic Jiří Svoboda. „Posunulo nás to dopředu, vyplynulo z toho mnoho podkladů. Není nad praxi, musí se to vyzkoušet a je dobře, že zkoušky proběhly v takovém rozsahu,“ sdělil.

Od ledna ETCS přibude na dalších tratích

Od prvního ledna 2025 má výhradní provoz fungovat na vybraných, nejvytíženějších železničních tratích. Během čtyř týdnů bude systém postupně zaváděn na 620 kilometrech nejvýznamnějších úseků, kde je největší objem dopravy – ať už osobní, nebo nákladní.

„Náš odhad je, že zbývá proškolit třicet procent strojvedoucích v České republice,“ uvedl ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář. Podle něj všichni deklarují, že to stihnou.

Jako první budou od 1. ledna soupravy výhradně využívat ETCS na trase Česká Třebová – Olomouc – Dluhonice – Přerov. Po týdnu pak na systém přejde další úsek mezi Břeclaví a Bohumínem, od 15. ledna přibude Česká Třebová – Břeclav a 22. ledna pak Praha-Běchovice – Česká Třebová.

Spolek pro efektivní železnici však poukazuje i na problémy se zpětným dovybavením vozidel či financováním systému. Dále pak upozorňuje, že za současného stavu by po lednu žádná regionální linka nemohla zajet do stanic ležících na hlavních koridorech, kam právě mnoho z nich míří.

Všechny vlakové soupravy musí být vybaveny systémem ETCS, aby mohly vjet na trať se zavedeným systémem, a podle spolku to Česká republika není schopna zajistit. „Hrozba zrušení stovek vlakových linek a de facto zrušení desítek lokálních tratí trvá.“

Události, komentáře: Jiří Svoboda, Martin Kupka a Jiří Schmidt o systému ETCS (zdroj: ČT24)

Ředitel strategie RegioJetu Jiří Schmidt v pořadu Události, komentáře řekl, že systém je obecně drahý. „My všechny nové lokomotivy kupujeme už se systémem ETCS, je to součást ceny. Tam, kde se ten systém dovybavuje, (...) činí cena zhruba 12–13 milionů do jedné lokomotivy,“ uvedl s tím, že ale pomáhá stát přes dotační programy, kdy přispívá až 8,5 milionu na jeden stroj. Zmínil, že s přelomem roku bude velký nedostatek lokomotiv, protože schválených pro provoz pod evropským zabezpečovačem je málo a zároveň rostou ceny pronájmů strojů. Pro dopravce tak podle něj vzniknou větší náklady, se kterými se budou muset popasovat.

Kupka v pořadu prohlásil, že ministerstvo s dopravci jedná. „V tuto chvíli je podle našich informací vybaveno i díky dotacím 1227 hnacích vozidel. Očekáváme, že nám zbývá doplnit v rámci celého Česka nižší stovky lokomotiv tak, aby bylo možné zajistit provoz v stávajícím rozsahu,“ podotkl s tím, že někteří menší dopravci mohou mít problémy, protože se na to například začali chystat později. „Ten termín oznámila Česká republika v roce 2017 a já pokládám za férové vůči všem, kteří do toho finanční prostředky vložili, a tím pádem se museli v tom čase prát víc s konkurencí, znamenalo to pro ně další výdaje navíc, abychom tohle dodrželi.“

Svoboda v pořadu také zmínil, že na přelomu třetího a čtvrtého kvartálu budou také k dispozici data jednotlivých úseků o četnosti využívání. „Nejdůležitější je četnost využívání systému ETCS, které už je v současné době zavedené na úsecích. To jsou nejvěrohodnější informace – jak to funguje, kolikrát vlak zastaví, díky čemu zastaví,“ podotkl s tím, že se chtějí dostat na tisíc vlaků denně. „Abychom měli data a to všechno bude součástí finálního rozhodnutí od prvního ledna,“ dodal.

Vyšší bezpečnost a jednotná železnice

V červnu došlo v Pardubicích ke srážce dvou vlaků, při které zemřeli čtyři lidé. Jedna souprava projela návěstidlo signalizující zákaz jízdy. Ať už se jednalo o technickou závadu, nebo lidskou chybu, podle ministra Kupky by podobným událostem zabránil systém ETCS.

K projetí návěstidla v poloze „stůj“, jako se tomu stalo v Pardubicích, dochází na českých železnicích poměrně často. V letošním roce byl k 31. 7. zákaz jízdy porušen již téměř stokrát, v minulosti se čísla za celý rok pohybovala podobně. Nejvíce projetých návěstidel bylo v roce 2022, a to 114.

ETCS při rizikové situaci zastaví vlak

A tomu by měl zabránit právě systém ETCS, který funguje jako nezávislý dohled nad vlaky, který automaticky zasáhne v okamžiku chyby strojvedoucího nebo při jiné nežádoucí situaci a nouzově zabrzdí vlak. Spojení traťového zařízení s lokomotivou funguje přes mobilní síť GSM-R.

Správa železnic uvádí, že ETCS je jednotný celoevropský zabezpečovací systém, který bude zajišťovat jednotnou evropskou železnici a vyšší bezpečnost provozu na ní. Zajistí také, aby vlaky dopravců mohly volně, bez problémů přejíždět z jedné země do druhé. „Je to zařízení, které nahrazuje velké množství různých, vzájemně nespolupracujících a mnohdy zastaralých systémů v jednotlivých zemích.“

K odstranění těchto „železničních hraničních přechodů“ dochází u úplně posledního druhu dopravy. Díky tomu nebude třeba přepřahat hnací vozidlo nebo ho speciálně vybavovat dalšími zabezpečovacími systémy.

Zavádění ETCS po Česku požaduje Evropská unie. Má sjednotit odlišné zabezpečovací technologie v jednotlivých státech EU. Jde o jeden z nejvýznamnějších projektů na české železnici, řekl už dříve Kupka. Náklady se podle něj budou pohybovat v desítkách miliard korun. Evropský parlament stanovil nejzazší termín pro zavedení ETCS až na rok 2030.

Ministerstvo dopravy počítá s vybavením ETCS na dalších 4000 kilometrů tratí do roku 2030, což si vyžádá investice do infrastruktury okolo 32 miliard korun. V roce 2026 má být výhradní provoz s ETCS zavedený na koridoru Praha – České Budějovice, v prosinci 2027 na trati Beroun – Plzeň – Cheb a do roku 2030 na celé síti TEN-T.

ETCS se skládá ze dvou základních částí, mobilní a traťové. Ta mobilní je namontována na vozidla a komunikuje s traťovou, která zajišťuje popis tratě před vlakem. Palubní část dále průběžně vyhodnocuje situaci a v případně nebezpečí varuje strojvedoucího či nouzově zastaví vlak.