Nehoda v Pardubicích ukázala, že je nejvyšší čas na zavedení ETCS, řekl ministr dopravy Kupka

26 minut
Interview ČT24: Ministr dopravy Martin Kupka
Zdroj: ČT24

Železniční nehoda v Pardubicích, při které ve středu pozdě večer zemřeli čtyři lidé, ukázala, že je nejvyšší čas zavést v Česku evropský zabezpečovací systém ETCS. V Interview ČT24 to řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Termín 1. ledna 2025 je podle něj závazný a musí se stihnout, na některých tratích by podle něj mohl systém fungovat už na podzim. Ministr také vyzdvihl práci složek Integrovaného záchranného systému při nehodě vlaků, řekl, že je to jedna z věcí, na kterou může být Česko hrdé.

„Dovolím si tvrdit, že pokud může být Česká republika na něco hrdá, tak je to právě fungování Integrovaného záchranného systému, tedy spolupráce jednotlivých složek. To, že v České republice se nejenom daří v případě takových událostí opravdu velmi efektivně a profesionálně zasahovat, ale že je za tím celá řada cvičení, která ve výsledku vedou k tomu, že ty složky jsou připravené velmi přesně koordinovat své kroky, to se ukazuje,“ sdělil Kupka.

Ministr dopravy také uvítal, jak rychle se podařilo alespoň částečně obnovit provoz na koridoru. Jednu z kolejí se podařilo zprovoznit v 7:30, nejdříve mohly vlaky projíždět jen desetikilometrovou rychlostí, později třicetikilometrovou. Zatím ale nedokáže odhadnout, kdy bude provoz na trati v Pardubicích obnoven bez omezení.

„Je nejvyšší čas zavést evropský zabezpečovač (ETCS),“ uvedl Kupka. Právě ten může podle něj reálně podobným událostem zabránit. „Na celé síti české železnice totiž doposud nemáme takové zabezpečení, které by umožnilo automaticky samočinně spustit brzdné systémy v lokomotivách v okamžiku, kdy by mělo dojít ke srážce,“ zmínil.

Je podle něj potřeba naplnit termín, o kterém Česko rozhodlo už v roce 2017, tedy 1. leden 2025. V tomto termínu by měl být podle Kupky systém ETCS funkční na vybraných hlavních koridorech.

První zátěžové testy ETCS probíhaly podle ministra hned na začátku letošního roku, další pak proběhly na jaře. „Chystáme se k dalším testům v průběhu léta. Ta vozidla, která už teď jsou vybavena systémem ETCS, se ve spolupráci s dopravci snažíme zavést do systému. Získáváme zpětnou vazbu od strojvedoucích, i v tomto směru jim chci poděkovat, protože ten projekt je opravdu významný a bez spolupráce se neobejde,“ sdělil.

Dodal také, že všechny testovací jízdy ministerstvo dopravy vyhodnocuje. „Jsme i v úzkém kontaktu se všemi aktéry, to je věc, která zasahuje jak stranu dopravců či naší infrastruktury, ale do hry jsme zapojili i všechny dodavatele technologií jak pro infrastrukturu, tak i ty, kteří dodávají palubní jednotky,“ řekl s tím, že termín 1. ledna 2025 je závazný.

Právě nehoda v Pardubicích podle Kupky ukázala, že zavedení evropského zabezpečovače není možné odkládat.

Bez národního zabezpečovače i bez ETCS

Pokud jde o trať v Pardubicích, je na ní standardní staniční zabezpečení. Samotné ETCS tam má být spuštěno na podzim letošního roku. Do té doby je potřeba vybavit všechna hnací vozidla, která touto tratí budou projíždět, potřebnou technologií. Až v tu chvíli bude možné spustit ETCS.

V Pardubicích byl v době rekonstrukce trati národní zabezpečovací systém odstraněn a zároveň ještě není funkční ETCS. Vniklo tam tak mezidobí, ve kterém byla snížena rychlost projíždějících vlaků, ale zároveň byla kladena větší zodpovědnost na strojvedoucího. „Je třeba ale podotknout, že náš zabezpečovací systém, který přenáší informaci o stavu návěstidla do kabiny strojvedoucího, je jen v části celé sítě. Nebývá v samotných stanicích právě z toho důvodu, že se obtížně kódují výhybky. A právě tam i s ohledem na rychlost často národní zabezpečovač zaveden není,“ popsal Kupka.

Samotný staniční zabezpečovač podle ministra dopravy fungoval. „Co selhalo, a na to upozornila i Drážní inspekce, která prověřuje detaily, je buď technická závada na vozidle, nebo selhání lidského faktoru, případně kombinace obojího. To ale může ukázat až samotný podrobný průzkum a šetření Drážní inspekce a Policie České republiky,“ uvedl.

Spojení mezi západem a východem Česka se zastavilo

Středeční nehoda v Pardubicích prakticky zastavila provoz na železnici mezi západem a východem Česka. Problém nastal proto, že trasy, na které by mohly být vlaky odkloněny, procházejí rekonstrukcí. „Jsme v situaci, kdy se sešlo několik nešťastných událostí, například reklamace na jedné z výhybek na zhlaví v Pardubicích, což je věc, kterou nikdo nemůže předpokládat,“ řekl ministr.

„Jedna z věcí, které pokládáme za stěžejní – a urychlili jsme přípravu – je vytvoření bypassu právě toho nejzatíženějšího úseku české železnice, a to je dvoukolejná plně elektrifikovaná trať mezi Velkým Osekem, Hradcem Králové a Chocní. Ta by ulevila přetížené koridorové trati přes Kolín a Pardubice,“ popsal Kupka. Další nezbytností jsou podle něj vysokorychlostní tratě.

Železničních tratí, kde chybí kapacita, je v Česku podle Kupky hodně. Zmínil například trať z Prahy do Ústí nad Labem nebo trasu ze Staré Boleslavi na Mělník a dál na Litoměřice a Ústí nad Labem. „Je pravda, že se velmi obtížně daří plnit ten historický dluh, i proto tato vláda investuje tolik peněz do přípravy staveb a infrastrukturních projektů,“ řekl.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 8 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...