Nehoda v Pardubicích ukázala, že je nejvyšší čas na zavedení ETCS, řekl ministr dopravy Kupka

26 minut
Interview ČT24: Ministr dopravy Martin Kupka
Zdroj: ČT24

Železniční nehoda v Pardubicích, při které ve středu pozdě večer zemřeli čtyři lidé, ukázala, že je nejvyšší čas zavést v Česku evropský zabezpečovací systém ETCS. V Interview ČT24 to řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Termín 1. ledna 2025 je podle něj závazný a musí se stihnout, na některých tratích by podle něj mohl systém fungovat už na podzim. Ministr také vyzdvihl práci složek Integrovaného záchranného systému při nehodě vlaků, řekl, že je to jedna z věcí, na kterou může být Česko hrdé.

„Dovolím si tvrdit, že pokud může být Česká republika na něco hrdá, tak je to právě fungování Integrovaného záchranného systému, tedy spolupráce jednotlivých složek. To, že v České republice se nejenom daří v případě takových událostí opravdu velmi efektivně a profesionálně zasahovat, ale že je za tím celá řada cvičení, která ve výsledku vedou k tomu, že ty složky jsou připravené velmi přesně koordinovat své kroky, to se ukazuje,“ sdělil Kupka.

Ministr dopravy také uvítal, jak rychle se podařilo alespoň částečně obnovit provoz na koridoru. Jednu z kolejí se podařilo zprovoznit v 7:30, nejdříve mohly vlaky projíždět jen desetikilometrovou rychlostí, později třicetikilometrovou. Zatím ale nedokáže odhadnout, kdy bude provoz na trati v Pardubicích obnoven bez omezení.

„Je nejvyšší čas zavést evropský zabezpečovač (ETCS),“ uvedl Kupka. Právě ten může podle něj reálně podobným událostem zabránit. „Na celé síti české železnice totiž doposud nemáme takové zabezpečení, které by umožnilo automaticky samočinně spustit brzdné systémy v lokomotivách v okamžiku, kdy by mělo dojít ke srážce,“ zmínil.

Je podle něj potřeba naplnit termín, o kterém Česko rozhodlo už v roce 2017, tedy 1. leden 2025. V tomto termínu by měl být podle Kupky systém ETCS funkční na vybraných hlavních koridorech.

První zátěžové testy ETCS probíhaly podle ministra hned na začátku letošního roku, další pak proběhly na jaře. „Chystáme se k dalším testům v průběhu léta. Ta vozidla, která už teď jsou vybavena systémem ETCS, se ve spolupráci s dopravci snažíme zavést do systému. Získáváme zpětnou vazbu od strojvedoucích, i v tomto směru jim chci poděkovat, protože ten projekt je opravdu významný a bez spolupráce se neobejde,“ sdělil.

Dodal také, že všechny testovací jízdy ministerstvo dopravy vyhodnocuje. „Jsme i v úzkém kontaktu se všemi aktéry, to je věc, která zasahuje jak stranu dopravců či naší infrastruktury, ale do hry jsme zapojili i všechny dodavatele technologií jak pro infrastrukturu, tak i ty, kteří dodávají palubní jednotky,“ řekl s tím, že termín 1. ledna 2025 je závazný.

Právě nehoda v Pardubicích podle Kupky ukázala, že zavedení evropského zabezpečovače není možné odkládat.

Bez národního zabezpečovače i bez ETCS

Pokud jde o trať v Pardubicích, je na ní standardní staniční zabezpečení. Samotné ETCS tam má být spuštěno na podzim letošního roku. Do té doby je potřeba vybavit všechna hnací vozidla, která touto tratí budou projíždět, potřebnou technologií. Až v tu chvíli bude možné spustit ETCS.

V Pardubicích byl v době rekonstrukce trati národní zabezpečovací systém odstraněn a zároveň ještě není funkční ETCS. Vniklo tam tak mezidobí, ve kterém byla snížena rychlost projíždějících vlaků, ale zároveň byla kladena větší zodpovědnost na strojvedoucího. „Je třeba ale podotknout, že náš zabezpečovací systém, který přenáší informaci o stavu návěstidla do kabiny strojvedoucího, je jen v části celé sítě. Nebývá v samotných stanicích právě z toho důvodu, že se obtížně kódují výhybky. A právě tam i s ohledem na rychlost často národní zabezpečovač zaveden není,“ popsal Kupka.

Samotný staniční zabezpečovač podle ministra dopravy fungoval. „Co selhalo, a na to upozornila i Drážní inspekce, která prověřuje detaily, je buď technická závada na vozidle, nebo selhání lidského faktoru, případně kombinace obojího. To ale může ukázat až samotný podrobný průzkum a šetření Drážní inspekce a Policie České republiky,“ uvedl.

Spojení mezi západem a východem Česka se zastavilo

Středeční nehoda v Pardubicích prakticky zastavila provoz na železnici mezi západem a východem Česka. Problém nastal proto, že trasy, na které by mohly být vlaky odkloněny, procházejí rekonstrukcí. „Jsme v situaci, kdy se sešlo několik nešťastných událostí, například reklamace na jedné z výhybek na zhlaví v Pardubicích, což je věc, kterou nikdo nemůže předpokládat,“ řekl ministr.

„Jedna z věcí, které pokládáme za stěžejní – a urychlili jsme přípravu – je vytvoření bypassu právě toho nejzatíženějšího úseku české železnice, a to je dvoukolejná plně elektrifikovaná trať mezi Velkým Osekem, Hradcem Králové a Chocní. Ta by ulevila přetížené koridorové trati přes Kolín a Pardubice,“ popsal Kupka. Další nezbytností jsou podle něj vysokorychlostní tratě.

Železničních tratí, kde chybí kapacita, je v Česku podle Kupky hodně. Zmínil například trať z Prahy do Ústí nad Labem nebo trasu ze Staré Boleslavi na Mělník a dál na Litoměřice a Ústí nad Labem. „Je pravda, že se velmi obtížně daří plnit ten historický dluh, i proto tato vláda investuje tolik peněz do přípravy staveb a infrastrukturních projektů,“ řekl.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Vlaky na koridoru mezi jihem Čech a Prahou nejezdily několik hodin

Kvůli poškození trakčního vedení nejezdily v pátek několik hodin vlaky na železničním koridoru mezi Českými Budějovicemi a Prahou. Porucha se týkala úseku Veselí nad Lužnicí – České Budějovice, v němž cestující vozily náhradní autobusy. Provoz byl po osmé hodině večerní obnoven, uvedly České dráhy.
16:53Aktualizovánopřed 4 mminutami

Násilí ze strany blízkých čelí téměř třetina seniorů, ukázal průzkum

Krajský soud v Ostravě začal projednávat případ vraždy nemocné seniorky. Obžalovaná je sociální asistentka, která podle spisu úmyslně zanedbávala své povinnosti, kvůli čemuž její známá zemřela. Násilí od blízkých osob čelí skoro třicet procent starších lidí, ukázal nový sociologický průzkum Masarykovy univerzity. Ten se zaměřil také na situaci v pobytových službách.
před 25 mminutami

Kyberpodvodů mířících na klienty bank přibylo, setkala se s nimi většina lidí

Za první tři měsíce letošního roku banky registrují skoro 23 tisíc útoků na své klienty, což je o jedenáct procent více než o rok dřív. S pokusem o podvod se podle průzkumu Ipsos setkala většina lidí, dvě pětiny z nich to ale nenahlásí. Podvodníci se často vydávají za známé a přátele, potenciální oběti kontaktují například přes aplikaci WhatsApp. Škody za první čtvrtletí přesáhly 364 milionů korun. To bylo o přibližně sedm milionů více než za stejné období loni, průměrná škoda na jednoho klienta ale mírně klesla.
před 1 hhodinou

V Praze vznikne nová čtvrť. Panují spory o to, kdo na ní víc „vydělá“

Na zanedbaném a nepříliš vábném území kolem Florence a Masarykova nádraží má v metropoli vzniknout nová moderní čtvrť postavená společností Penta. Praha ve čtvrtek schválila dvě změny územního plánu, které byly pro výstavbu nutné. Podle organizace Arnika mělo město za tuto „úlitbu“ vyjednat například větší počet dostupných bytů, podle náměstka primátora Petra Hlaváčka (STAN) ale metropole získala od developera mnohem víc, než předpokládala. Otázkou zůstává, co se stane s autobusovým nádražím.
před 1 hhodinou

Zmrazení platů soudců porušilo evropské právo, rozhodl soud

Okresní soud v Ostravě rozhodl o jedné z prvních žalob proti letošnímu zmrazení soudcovských platů. Podle verdiktu vláda opatřením porušila evropské primární právo, uvedl v pátek Český rozhlas Radiožurnál. Ministryně spravedlnosti Eva Decroix (ODS) chce navrhnout, aby se soudcům platy zpětně zvýšily.
09:30Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Česko chce postavit vlastní AI gigafactory. Vyrůst má v Praze

České Radiokomunikace (ČRa) podaly k Evropské komisi projekt na vybudování jednoho ze zvažovaných velkých evropských datových center pro umělou inteligenci, takzvanou AI gigafactory. Stát by měla v Praze na Zbraslavi, kde už Radiokomunikace na pozemku po bývalých vysílačích datové centrum budují. Informovalo o tom ministerstvo průmyslu a obchodu a ČRa.
13:36Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Cestující v Praze vozí nová tramvaj

Nová tramvaj Škoda 52T poprvé vyjela s cestujícími do zkušebního provozu. Jezdit bude na lince 12, řekl náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti). Pražský dopravní podnik (DPP) podepsal smlouvu na dodávku až dvou set tramvají za 16,6 miliardy korun koncem roku 2023. Letos by jich podle Hřiba mělo dorazit dvacet. Cena jedné je téměř 90 milionů korun. Nový typ tramvaje se v metropoli objevuje po delší době. Některé nákupy byly v minulosti kritizovány.
před 5 hhodinami

Soud zastavil exekuci proti Zemanovi v kauze se Šarapatkou

Rakovnický soud zastavil exekuci na bývalého prezidenta Miloše Zemana, píšou Seznam Zprávy. Návrh podal letos v únoru někdejší člen Zemanova poradního týmu z Úřadu vlády Zdeněk Šarapatka, protože mu Zeman včas nezaplatil soudem přiznané finanční odškodnění padesát tisíc korun.
před 5 hhodinami
Načítání...