Nehoda v Pardubicích ukázala, že je nejvyšší čas na zavedení ETCS, řekl ministr dopravy Kupka

26 minut
Interview ČT24: Ministr dopravy Martin Kupka
Zdroj: ČT24

Železniční nehoda v Pardubicích, při které ve středu pozdě večer zemřeli čtyři lidé, ukázala, že je nejvyšší čas zavést v Česku evropský zabezpečovací systém ETCS. V Interview ČT24 to řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Termín 1. ledna 2025 je podle něj závazný a musí se stihnout, na některých tratích by podle něj mohl systém fungovat už na podzim. Ministr také vyzdvihl práci složek Integrovaného záchranného systému při nehodě vlaků, řekl, že je to jedna z věcí, na kterou může být Česko hrdé.

„Dovolím si tvrdit, že pokud může být Česká republika na něco hrdá, tak je to právě fungování Integrovaného záchranného systému, tedy spolupráce jednotlivých složek. To, že v České republice se nejenom daří v případě takových událostí opravdu velmi efektivně a profesionálně zasahovat, ale že je za tím celá řada cvičení, která ve výsledku vedou k tomu, že ty složky jsou připravené velmi přesně koordinovat své kroky, to se ukazuje,“ sdělil Kupka.

Ministr dopravy také uvítal, jak rychle se podařilo alespoň částečně obnovit provoz na koridoru. Jednu z kolejí se podařilo zprovoznit v 7:30, nejdříve mohly vlaky projíždět jen desetikilometrovou rychlostí, později třicetikilometrovou. Zatím ale nedokáže odhadnout, kdy bude provoz na trati v Pardubicích obnoven bez omezení.

„Je nejvyšší čas zavést evropský zabezpečovač (ETCS),“ uvedl Kupka. Právě ten může podle něj reálně podobným událostem zabránit. „Na celé síti české železnice totiž doposud nemáme takové zabezpečení, které by umožnilo automaticky samočinně spustit brzdné systémy v lokomotivách v okamžiku, kdy by mělo dojít ke srážce,“ zmínil.

Je podle něj potřeba naplnit termín, o kterém Česko rozhodlo už v roce 2017, tedy 1. leden 2025. V tomto termínu by měl být podle Kupky systém ETCS funkční na vybraných hlavních koridorech.

První zátěžové testy ETCS probíhaly podle ministra hned na začátku letošního roku, další pak proběhly na jaře. „Chystáme se k dalším testům v průběhu léta. Ta vozidla, která už teď jsou vybavena systémem ETCS, se ve spolupráci s dopravci snažíme zavést do systému. Získáváme zpětnou vazbu od strojvedoucích, i v tomto směru jim chci poděkovat, protože ten projekt je opravdu významný a bez spolupráce se neobejde,“ sdělil.

Dodal také, že všechny testovací jízdy ministerstvo dopravy vyhodnocuje. „Jsme i v úzkém kontaktu se všemi aktéry, to je věc, která zasahuje jak stranu dopravců či naší infrastruktury, ale do hry jsme zapojili i všechny dodavatele technologií jak pro infrastrukturu, tak i ty, kteří dodávají palubní jednotky,“ řekl s tím, že termín 1. ledna 2025 je závazný.

Právě nehoda v Pardubicích podle Kupky ukázala, že zavedení evropského zabezpečovače není možné odkládat.

Bez národního zabezpečovače i bez ETCS

Pokud jde o trať v Pardubicích, je na ní standardní staniční zabezpečení. Samotné ETCS tam má být spuštěno na podzim letošního roku. Do té doby je potřeba vybavit všechna hnací vozidla, která touto tratí budou projíždět, potřebnou technologií. Až v tu chvíli bude možné spustit ETCS.

V Pardubicích byl v době rekonstrukce trati národní zabezpečovací systém odstraněn a zároveň ještě není funkční ETCS. Vniklo tam tak mezidobí, ve kterém byla snížena rychlost projíždějících vlaků, ale zároveň byla kladena větší zodpovědnost na strojvedoucího. „Je třeba ale podotknout, že náš zabezpečovací systém, který přenáší informaci o stavu návěstidla do kabiny strojvedoucího, je jen v části celé sítě. Nebývá v samotných stanicích právě z toho důvodu, že se obtížně kódují výhybky. A právě tam i s ohledem na rychlost často národní zabezpečovač zaveden není,“ popsal Kupka.

Samotný staniční zabezpečovač podle ministra dopravy fungoval. „Co selhalo, a na to upozornila i Drážní inspekce, která prověřuje detaily, je buď technická závada na vozidle, nebo selhání lidského faktoru, případně kombinace obojího. To ale může ukázat až samotný podrobný průzkum a šetření Drážní inspekce a Policie České republiky,“ uvedl.

Spojení mezi západem a východem Česka se zastavilo

Středeční nehoda v Pardubicích prakticky zastavila provoz na železnici mezi západem a východem Česka. Problém nastal proto, že trasy, na které by mohly být vlaky odkloněny, procházejí rekonstrukcí. „Jsme v situaci, kdy se sešlo několik nešťastných událostí, například reklamace na jedné z výhybek na zhlaví v Pardubicích, což je věc, kterou nikdo nemůže předpokládat,“ řekl ministr.

„Jedna z věcí, které pokládáme za stěžejní – a urychlili jsme přípravu – je vytvoření bypassu právě toho nejzatíženějšího úseku české železnice, a to je dvoukolejná plně elektrifikovaná trať mezi Velkým Osekem, Hradcem Králové a Chocní. Ta by ulevila přetížené koridorové trati přes Kolín a Pardubice,“ popsal Kupka. Další nezbytností jsou podle něj vysokorychlostní tratě.

Železničních tratí, kde chybí kapacita, je v Česku podle Kupky hodně. Zmínil například trať z Prahy do Ústí nad Labem nebo trasu ze Staré Boleslavi na Mělník a dál na Litoměřice a Ústí nad Labem. „Je pravda, že se velmi obtížně daří plnit ten historický dluh, i proto tato vláda investuje tolik peněz do přípravy staveb a infrastrukturních projektů,“ řekl.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Policie obvinila tři lidi kvůli drogové činnosti, dle médií i Vémolu

Policie obvinila tři lidi ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. V úterý o tom informovala mluvčí Národní protidrogové centrály Lucie Šmoldasová. Podle médií je mezi nimi i MMA zápasník Karel „Karlos“ Vémola. Obviněným hrozí deset až osmnáct let vězení. Zda budou kriminalisté pro obviněné navrhovat vazbu, upřesní podle Šmoldasové později.
před 2 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 2 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 3 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
před 12 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 14 hhodinami

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
před 14 hhodinami

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Skauti rozvážejí Betlémské světlo. Někde až domů

Skauti a skautky i letos rozvážejí Betlémské světlo po celém Česku. Lidé si ho mohou vyzvednout na náměstích, v kostelech nebo v nákupních centrech, někde s plamínkem skauti obcházejí domácnosti osobně. Tradice, která symbolizuje mír, naději a přátelství, se v Česku udržuje už více než pětatřicet let.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami
Načítání...