Provoz vlaků na modernizované a elektrifikované železniční trati z Olomouce do Šumperka komplikují časté výpadky evropského zabezpečovacího systému ETCS, kvůli kterým spoje nabírají zpoždění a některé musí být zrušeny. Za část problémů v plynulosti provozu mohou i poruchy vlaků. Na komplikace si stěžují cestující, krajský úřad situaci řeší.
ETCS má zabezpečit železnici, mezi Olomoucí a Šumperkem ale zatím komplikuje provoz
Od začátku letošního roku je trať mezi Olomoucí, Uničovem a Šumperkem jako první v Česku obsluhována pouze osobními vlaky vybavenými nejmodernějším zabezpečovacím systémem ETCS. Cestující se ale musejí vypořádat s dlouhými zpožděními či úplným zrušením spojů. Komplikace souvisejí s výpadky zmíněného systému.
„Minulý týden jsme měli zhruba padesát zpožděných vlaků. Celkem jsme museli odříct šestnáct spojů. Kdybychom všechna ta zpoždění spočítali, tak se jednalo dohromady o 994 minut,“ upřesnila mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.
„Cestující jsou nespokojení a já je chápu. Mají nárok na bezpečnou, pohodlnou a hlavně včasnou dopravu. Za vzniklé potíže, i když nejsou zaviněné krajem, se jim omlouvám a zároveň ujišťuji, že se situaci snažíme vyřešit co nejrychleji,“ řekl hejtman Josef Suchánek (Piráti a STAN).
Problémy jsou stále větší, říká náměstek hejtmana
Podle Správy železnic jde o pilotní provoz, během kterého je nutné vyřešit nedokonalosti tak, aby mohl být systém od roku 2025 nasazen na všech koridorech. „Vychytáváme nedokonalosti a ladíme je s dodavateli jednotlivých částí systému ETCS,“ řekla mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová. „V minulém týdnu jsme evidovali poruchovost na přenosové síti, v jiných dnech to byly například komplikace na palubní části ETCS. Někdy dojde k chybné obsluze, jindy je na vině umístění antén na vozidlech,“ vyjmenovala.
ETCS je podmínkou, aby v budoucnu mohly vlaky po tuzemských tratích jezdit rychlostí až dvě stě kilometrů za hodinu, zatímco současné maximum je 160 kilometrů. Systém kontroluje jízdu vlaku, zvyšuje bezpečnost a podle odborníků díky plynulosti provozu posiluje také kapacitu železničních tratí. Při případném nedovoleném přejetí návěstidla nejprve varuje strojvedoucího a následně sám zasáhne do řízení vozidla. Kontroluje také dodržování maximální povolené rychlosti.
„Byli jsme pilotním projektem, samozřejmě jsme za to byli rádi a velmi pyšní. Místo toho, aby měly problémy tendenci ustupovat, tak mám pocit, že jsou stále větší. Jenom se obávám, co k tomu ještě přidá zima,“ řekl náměstek hejtmana Olomouckého kraje Michal Zácha (ODS).
O případných pokutách pro dopravce kraj zatím nejednal. Sankce ale řeší s Českými drahami kvůli opožděným dodávkám tří vozových souprav Regiopanter. Těch má jezdit v Olomouckém kraji příští rok na jaře dvacet sedm, zatím je jich jen sedm. Výpadky vykrývají vypůjčené vlaky z jiných regionů, ty mají ale jen dva, v případě odřeknutí předchozího spoje jejich kapacita nestačí.
Modernizace třicetikilometrového úseku trati z Olomouce do Uničova začala v srpnu 2019 a skončila v létě 2021. Projekt stál čtyři miliardy korun, z toho 1,5 miliardy korun pokryla dotace z evropských fondů. Předloni stavební firma zahájila modernizaci navazujícího úseku mezi Uničovem, Libinou a Šumperkem. Jeho rekonstrukce skončila loni a stála tři miliardy korun.