ETCS má zabezpečit železnici, mezi Olomoucí a Šumperkem ale zatím komplikuje provoz

3 minuty
Problémy a ETSC
Zdroj: ČT24

Provoz vlaků na modernizované a elektrifikované železniční trati z Olomouce do Šumperka komplikují časté výpadky evropského zabezpečovacího systému ETCS, kvůli kterým spoje nabírají zpoždění a některé musí být zrušeny. Za část problémů v plynulosti provozu mohou i poruchy vlaků. Na komplikace si stěžují cestující, krajský úřad situaci řeší.

Od začátku letošního roku je trať mezi Olomoucí, Uničovem a Šumperkem jako první v Česku obsluhována pouze osobními vlaky vybavenými nejmodernějším zabezpečovacím systémem ETCS. Cestující se ale musejí vypořádat s dlouhými zpožděními či úplným zrušením spojů. Komplikace souvisejí s výpadky zmíněného systému.

„Minulý týden jsme měli zhruba padesát zpožděných vlaků. Celkem jsme museli odříct šestnáct spojů. Kdybychom všechna ta zpoždění spočítali, tak se jednalo dohromady o 994 minut,“ upřesnila mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.

„Cestující jsou nespokojení a já je chápu. Mají nárok na bezpečnou, pohodlnou a hlavně včasnou dopravu. Za vzniklé potíže, i když nejsou zaviněné krajem, se jim omlouvám a zároveň ujišťuji, že se situaci snažíme vyřešit co nejrychleji,“ řekl hejtman Josef Suchánek (Piráti a STAN).

Problémy jsou stále větší, říká náměstek hejtmana

Podle Správy železnic jde o pilotní provoz, během kterého je nutné vyřešit nedokonalosti tak, aby mohl být systém od roku 2025 nasazen na všech koridorech. „Vychytáváme nedokonalosti a ladíme je s dodavateli jednotlivých částí systému ETCS,“ řekla mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová. „V minulém týdnu jsme evidovali poruchovost na přenosové síti, v jiných dnech to byly například komplikace na palubní části ETCS. Někdy dojde k chybné obsluze, jindy je na vině umístění antén na vozidlech,“ vyjmenovala.

ETCS je podmínkou, aby v budoucnu mohly vlaky po tuzemských tratích jezdit rychlostí až dvě stě kilometrů za hodinu, zatímco současné maximum je 160 kilometrů. Systém kontroluje jízdu vlaku, zvyšuje bezpečnost a podle odborníků díky plynulosti provozu posiluje také kapacitu železničních tratí. Při případném nedovoleném přejetí návěstidla nejprve varuje strojvedoucího a následně sám zasáhne do řízení vozidla. Kontroluje také dodržování maximální povolené rychlosti.

„Byli jsme pilotním projektem, samozřejmě jsme za to byli rádi a velmi pyšní. Místo toho, aby měly problémy tendenci ustupovat, tak mám pocit, že jsou stále větší. Jenom se obávám, co k tomu ještě přidá zima,“ řekl náměstek hejtmana Olomouckého kraje Michal Zácha (ODS).

O případných pokutách pro dopravce kraj zatím nejednal. Sankce ale řeší s Českými drahami kvůli opožděným dodávkám tří vozových souprav Regiopanter. Těch má jezdit v Olomouckém kraji příští rok na jaře dvacet sedm, zatím je jich jen sedm. Výpadky vykrývají vypůjčené vlaky z jiných regionů, ty mají ale jen dva, v případě odřeknutí předchozího spoje jejich kapacita nestačí.

Modernizace třicetikilometrového úseku trati z Olomouce do Uničova začala v srpnu 2019 a skončila v létě 2021. Projekt stál čtyři miliardy korun, z toho 1,5 miliardy korun pokryla dotace z evropských fondů. Předloni stavební firma zahájila modernizaci navazujícího úseku mezi Uničovem, Libinou a Šumperkem. Jeho rekonstrukce skončila loni a stála tři miliardy korun. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Hasiči měli o Vánocích přes tisíc zásahů. V meziročním srovnání jde o mírný nadprůměr

Hasiči v Česku měli o Vánocích 1163 výjezdů, z toho 178 bylo k požárům. Podle počtu událostí tak byly letošní svátky mírně nadprůměrné, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová. Nejvíce práce měli hasiči na Štědrý den, kdy bylo zásahů 515. Některé požáry během svátků způsobily mnohamilionové škody.
před 1 hhodinou

Na náměstí v Postoloprtech se potkávají Oldřich s Boženou

Postoloprty na Lounsku dokončují největší investici v historii města, kterou je rekonstrukce náměstí za 115 milionů korun. Její součástí je i obří vydlážděná mozaika. V celku si ji půjde nejlépe prohlédnout z výšky. Zobrazuje pověst o setkání Oldřicha a Boženy. Podle kroniky se tak stalo právě u Postoloprt, když byl kníže na lovu.
před 3 hhodinami

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má za sebou první rok

Nové koleje i nádražní objekty vyrostly během prvního roku modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Investice za téměř dvacet miliard je plánována na šest let. Má přinést bezpečnější a rychlejší průjezd vlaků i pohodlnější cestování. Lidé pocítí dopad stavebních prací hlavně v druhé polovině oprav.
před 3 hhodinami

Z Bedřichova po konci vleků odcházejí i hoteloví hosté

Dlouholetý provozovatel, který měl v Bedřichově v Jizerských horách celkem pět vleků, už ve středisku podnikat nechce. Místní proto hledají cestu, jak v budoucnu provoz obnovit. Uzavření sjezdovek už dopadá na některé podnikatele.
před 4 hhodinami

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 14 hhodinami

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
před 14 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 14 hhodinami

Čtyři tisíce litrů fridexu uniklo na univerzitním kampusu v Hradci Králové

Z chladicího potrubí v budovaném lékařském kampusu Univerzity Karlovy v Hradci Králové ve čtvrtek uniklo kolem čtyř tisíc litrů fridexu, nemrznoucí chladicí kapaliny, která slouží k ochraně před zamrznutím v zimě či přehříváním v létě. Hasiči kapalinu rozlitou v přízemí budovy odčerpali. Mimo objekt se fridex nedostal, životní prostředí to neohrozilo. Příčinou havárie byla technická závada na potrubí, řekla mluvčí hasičů Zuzana Strouhalová.
před 15 hhodinami
Načítání...