Rychlé vlaky na zmodernizované trati nečekaně nouzově brzdí zabezpečovací systém

3 minuty
Problémy se systémem ETCS na železnice
Zdroj: ČT24

Vlaky na zmodernizované trati mezi Olomoucí a Šternberkem výrazně zrychlily. Železničáři ji zprovoznili v zimě. Od té doby tu ale řeší i komplikace. Jde o nouzové brzdění vlaků. Podle Správy železnic to souvisí se zabezpečovacím systémem ETCS.

Systém ETCS má zabránit nehodám nebo vlak zabrzdit, pokud by ho člověk přestal ovládat. I díky tomu mohou vlaky mezi Olomoucí přes Šternberk až do Šumperka jezdit místy až sto šedesát kilometrů v hodině. Někdy ale začnou ve vysoké rychlosti nouzově brzdit. Důvodem je právě evropský zabezpečovač.

„Je to způsobené tím, že v tu danou chvíli neprobíhá komunikace mezi vlakem, respektive tou mobilní jednotkou systému ETCS a traťovou částí. V momentě, kdy se z nějakého důvodu tato komunikace přeruší, tak automaticky zastaví,“ vysvětlil mluvčí Správy železnic Dušen Gavenda.

To se stalo třeba 3. května v podvečer kousek za Olomoucí. Vlak se po několika minutách sice rozjel, několik dalších kilometrů ale pokračoval jen čtyřicítkou.

„Nejčastěji to bývá v souvislosti s nekorektním chováním palubních jednotek, které třeba neodhalily testy kompatibility, nebo se špatnou instalací palubních jednotek přímo na vozidlech, bývá to například špatné umístění antén,“ řekl Gavenda.

Po technických úpravách problémů ubývá

Podle Správy železnic projede na této trati v průměru tisíc šest set vlaků za měsíc. Dříve se aktivovalo nouzové brzdění asi jedenkrát denně. Po technických úpravách problémů výrazně ubylo. I tak se ale dále řeší, asi jednou za týden.

„Všechny ty případy evidujeme a předáváme je následně Správě železnic a také výrobci těch nových elektrických jednotek s tím, že některé technické úpravy už byly zapracovány a některé jsou v procesu,“ řekla mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.

Výrobce vlaků, společnost Škoda Group, tvrdí, že technologie ETCS představuje obrovský skok v zabezpečení, i přesto je podle firmy četnost přerušení signálu nízká. Vlak a traťová část systému si během jízdy předávají třeba informace o směru, rychlosti, nebo poloze.

Evropský zabezpečovací systém ETCS už v Moravskoslezském a Olomouckém kraji funguje na hlavním koridoru z Břeclavi do Petrovic u Karviné a s výjimkou krátkého úseku u Přerova také na trati přes Olomouc do Prahy. Na trati z Dětmarovic k hranicím se Slovenskem odborníci instalaci dokončují. Od roku 2025 bude na koridory zakázaný vjezd všem vozům, které systémem ETCS vybavené nejsou. Instalace ale vyjde i na více než patnáct milionů korun na jedno vozidlo, ministerstvo dopravy na to vyplácí dotace.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na náměstí v Postoloprtech se potkávají Oldřich s Boženou

Postoloprty na Lounsku dokončují největší investici v historii města, kterou je rekonstrukce náměstí za 115 milionů korun. Její součástí je i obří vydlážděná mozaika. V celku si ji půjde nejlépe prohlédnout z výšky. Zobrazuje pověst o setkání Oldřicha a Boženy. Podle kroniky se tak stalo právě u Postoloprt, když byl kníže na lovu.
před 30 mminutami

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má za sebou první rok

Nové koleje i nádražní objekty vyrostly během prvního roku modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Investice za téměř dvacet miliard je plánována na šest let. Má přinést bezpečnější a rychlejší průjezd vlaků i pohodlnější cestování. Lidé pocítí dopad stavebních prací hlavně v druhé polovině oprav.
před 1 hhodinou

Z Bedřichova po konci vleků odcházejí i hoteloví hosté

Dlouholetý provozovatel, který měl v Bedřichově v Jizerských horách celkem pět vleků, už ve středisku podnikat nechce. Místní proto hledají cestu, jak v budoucnu provoz obnovit. Uzavření sjezdovek už dopadá na některé podnikatele.
před 1 hhodinou

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 11 hhodinami

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
před 11 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 11 hhodinami

Čtyři tisíce litrů fridexu uniklo na univerzitním kampusu v Hradci Králové

Z chladicího potrubí v budovaném lékařském kampusu Univerzity Karlovy v Hradci Králové ve čtvrtek uniklo kolem čtyř tisíc litrů fridexu, nemrznoucí chladicí kapaliny, která slouží k ochraně před zamrznutím v zimě či přehříváním v létě. Hasiči kapalinu rozlitou v přízemí budovy odčerpali. Mimo objekt se fridex nedostal, životní prostředí to neohrozilo. Příčinou havárie byla technická závada na potrubí, řekla mluvčí hasičů Zuzana Strouhalová.
před 13 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 21 hhodinami
Načítání...