Rychlé vlaky na zmodernizované trati nečekaně nouzově brzdí zabezpečovací systém

3 minuty
Problémy se systémem ETCS na železnice
Zdroj: ČT24

Vlaky na zmodernizované trati mezi Olomoucí a Šternberkem výrazně zrychlily. Železničáři ji zprovoznili v zimě. Od té doby tu ale řeší i komplikace. Jde o nouzové brzdění vlaků. Podle Správy železnic to souvisí se zabezpečovacím systémem ETCS.

Systém ETCS má zabránit nehodám nebo vlak zabrzdit, pokud by ho člověk přestal ovládat. I díky tomu mohou vlaky mezi Olomoucí přes Šternberk až do Šumperka jezdit místy až sto šedesát kilometrů v hodině. Někdy ale začnou ve vysoké rychlosti nouzově brzdit. Důvodem je právě evropský zabezpečovač.

„Je to způsobené tím, že v tu danou chvíli neprobíhá komunikace mezi vlakem, respektive tou mobilní jednotkou systému ETCS a traťovou částí. V momentě, kdy se z nějakého důvodu tato komunikace přeruší, tak automaticky zastaví,“ vysvětlil mluvčí Správy železnic Dušen Gavenda.

To se stalo třeba 3. května v podvečer kousek za Olomoucí. Vlak se po několika minutách sice rozjel, několik dalších kilometrů ale pokračoval jen čtyřicítkou.

„Nejčastěji to bývá v souvislosti s nekorektním chováním palubních jednotek, které třeba neodhalily testy kompatibility, nebo se špatnou instalací palubních jednotek přímo na vozidlech, bývá to například špatné umístění antén,“ řekl Gavenda.

Po technických úpravách problémů ubývá

Podle Správy železnic projede na této trati v průměru tisíc šest set vlaků za měsíc. Dříve se aktivovalo nouzové brzdění asi jedenkrát denně. Po technických úpravách problémů výrazně ubylo. I tak se ale dále řeší, asi jednou za týden.

„Všechny ty případy evidujeme a předáváme je následně Správě železnic a také výrobci těch nových elektrických jednotek s tím, že některé technické úpravy už byly zapracovány a některé jsou v procesu,“ řekla mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.

Výrobce vlaků, společnost Škoda Group, tvrdí, že technologie ETCS představuje obrovský skok v zabezpečení, i přesto je podle firmy četnost přerušení signálu nízká. Vlak a traťová část systému si během jízdy předávají třeba informace o směru, rychlosti, nebo poloze.

Evropský zabezpečovací systém ETCS už v Moravskoslezském a Olomouckém kraji funguje na hlavním koridoru z Břeclavi do Petrovic u Karviné a s výjimkou krátkého úseku u Přerova také na trati přes Olomouc do Prahy. Na trati z Dětmarovic k hranicím se Slovenskem odborníci instalaci dokončují. Od roku 2025 bude na koridory zakázaný vjezd všem vozům, které systémem ETCS vybavené nejsou. Instalace ale vyjde i na více než patnáct milionů korun na jedno vozidlo, ministerstvo dopravy na to vyplácí dotace.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Soud vyhověl odvolání psychiatra Cimického

Případem psychiatra Jana Cimického viněného ze znásilnění a vydírání se bude muset znovu zabývat obvodní soud. Odvolací senát v úterý vyhověl Cimického odvolání proti předchozímu verdiktu. Sedmasedmdesátiletý lékař a spisovatel obžalobu dlouhodobě odmítá, úterního jednání se nezúčastnil.
14:53Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Nové proměnné značky na D3 umožní jízdu až 150kilometrovou rychlostí

Proměnné dopravní značky, které umožní zvýšení rychlostního limitu na dálnici D3 mezi Táborem a Českými Budějovicemi na 150 kilometrů za hodinu, dodá státu za 54,4 milionu korun sdružení firem Mobility and Intelligence a Značky Morava. Výběrové řízení, které vypsalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), vyhrálo s nejkratší nabídnutou dobou realizace v délce osmdesát dní, oznámil generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Řidiči by poprvé mohli jezdit zvýšenou rychlostí během letních prázdnin.
před 2 hhodinami

Den před osvobozením zavraždili nacisté na Slovácku dvacet lidí

Konec druhé světové války přinesl, kromě radosti z blížícího se vítězství, i řadu tragédií, které stály stovky lidských životů. Jedna z nich se odehrála před 80 lety, 29. dubna 1945, poblíž obce Salaš na Uherskohradišťsku. Nacisté a jejich pomocníci z řad takzvaných vlasovců povraždili dvacet lidí. Všichni zemřeli pouhý den před příchodem Rumunů, kteří obec osvobodili.
před 2 hhodinami

Po dvou dekádách příprav začala miliardová stavba Černé kostky

V Ostravě začala stavba Černé kostky – Centra digitalizace, vědy a inovací. Projekt za 2,6 miliardy korun má být hotov v roce 2027. Stavba, jejíž příprava začala před víc než dvaceti lety, má být symbolem proměny Moravskoslezského kraje. Devítipatrová budova se dvěma podzemními podlažími patří k největším krajským investicím a je financována s pomocí programu Spravedlivá transformace. Bude sídlem Moravskoslezské vědecké knihovny.
11:54Aktualizovánopřed 3 hhodinami

ÚS odmítl stížnost Stačilo! na liberecké krajské volby

Koalice Stačilo! nedosáhla přepočtu všech hlasů v loňských krajských volbách v Libereckém kraji. Získala 4,99 procenta hlasů, v zastupitelstvu tedy není. Na základě úspěšné první ústavní stížnosti liberecký soud na přelomu roku přepočítal hlasy v pěti okrscích, zjistil několik pochybení, ani to však koalici nepomohlo. Druhou stížnost nyní Ústavní soud (ÚS) odmítl a usnesení zpřístupnil ve své databázi.
před 7 hhodinami

Protipovodňová opatření v Brně nabírají další zpoždění

Dělníci v Brně dokončují první etapu protipovodňových opatření na řece Svratce. Upravují břehy i dno koryta řeky. Stavba je zdražila asi o tři sta milionů, nakonec vyjde na 1,5 miliardy korun. Termín dokončení se několikrát odkládal a nestihne se ani dubnový. Hotovo zřejmě bude až v průběhu června. Práce se protáhly i kvůli loňským zářijovým povodním.
před 8 hhodinami

Demolice vyhořelého bazénu v Českém Krumlově začne v létě

Demolice bazénu v Českém Krumlově po požáru, který tam neúmyslně způsobil údržbář, jenž se loni v září snažil zlikvidovat hnízdo sršní, začne v červnu. Město za dva týdny vybere firmu, která starou plovárnu rozebere. Radnice chce na jejím místě postavit nové aquacentrum za více než půl miliardy korun.
před 11 hhodinami

Rostou investice do energeticky úsporných projektů

V Česku rostou investice do energeticky úsporných projektů, loni se jich dokončilo rekordní množství celkem za téměř tři miliardy korun. Na taková opatření navíc objednavatel obvykle nemusí vynaložit žádné finance, protože vše splácí z dosažených úspor. Například ve Středočeském kraji má takzvaný EPC projekt v příštích deseti letech na energiích ušetřit skoro půl miliardy. Součástí úsporných opatření v kraji jsou třeba výměny zdrojů tepla, rozvodů nebo zateplení.
před 12 hhodinami
Načítání...