Protipovodňová opatření v Brně nabírají další zpoždění

3 minuty
Události v regionech: Stavba brněnské náplavky
Zdroj: ČT24

Dělníci v Brně dokončují první etapu protipovodňových opatření na řece Svratce. Upravují břehy i dno koryta řeky. Stavba je zdražila asi o tři sta milionů, nakonec vyjde na 1,5 miliardy korun. Termín dokončení se několikrát odkládal a nestihne se ani dubnový. Hotovo zřejmě bude až v průběhu června. Práce se protáhly i kvůli loňským zářijovým povodním.

Povodně loni v září ukázaly, proč jsou v Brně potřeba protipovodňová opatření. Velká voda nakonec protekla městem bez vážnějších následků. Zbrzdila ale práce v korytu řeky i v okolí, voda podemlela část obrubníků a cyklostezek a zaplavila připravené podkladní vrstvy cest.

Stavba v úseku od Riviéry přes Poříčí k železničnímu viaduktu v Uhelné ulici začala v roce 2022. I kvůli záplavám bude hotovo později, než bylo v plánu. Původně to mělo být v říjnu 2023. Nestihl se ani termín v lednu 2024, ani na konci léta, ani letos v dubnu.

Hollan: Sportovní hala má větší prioritu

„Velké zmatky při předávání stavby, to se někdy děje a není to vina města, ale zároveň bylo vidět, že to není priorita jako ta hokejová hala,“ poznamenal k příčinám zdržení opoziční zastupitel Matěj Hollan (nestr.).

Protipovodňová opatření jsou vidět především na rozšíření koryta řeky, vytvoření zálivů před mosty a postavení až čtyřmetrových zdí.

„My už finišujeme kolonádu, v okolí už probíhá také výsadba, mobiliáře a mokřad za koupalištěm Riviéra,“ popsal mluvčí Magistrátu města Brna Filip Poňuchálek. Protipovodňová opatření mají před stoletou vodou ochránit šest tisíc lidí.

Práce okolo řeky Svratky v Brně
Zdroj: Kancelář architekta města Brna

Chybějící zeleň bude, slibuje magistrát

Podle magistrátu byla stavba komplikovaná především svou polohou v centru města. Dalším sporným bodem je ale i vysazené množství zeleně, v rozporu s původními vizualizacemi. A podle osloveného architekta mohly být lépe propracované i některé detaily.

„Co se týká stezek, zpevněných povrchů, mohlo se v tomto ohledu ještě dál. Je pravda, že se to už nezazelená, to se prostě nestíhá,“ poznamenal krajinářský architekt Petr Velička.

Magistrát tvrdí, že se nakonec náplavka zazelená podobně jako na vizualizacích, ale až po dokončení. A následovat ještě budou další etapy a další dopravní omezení, i když podle magistrátu ne tak výrazná jako na Poříčí.

„Bude navazovat etapa Trnitá, bude důležitá hlavně pro nové hlavní nádraží v odsunuté poloze,“ řekla projektová manažerka brněnského magistrátu Bibiana Janebová.

Začít by se mělo zřejmě už v příštím roce. Mezi lety 2026 a 2028 mají vzniknout opatření na řece Svratce i Svitavě. Pro tyto etapy město zažádalo o stavební povolení a zpracovává pro ně projektovou dokumentaci pro provádění stavby. Naplno by mělo být Brno chráněné před povodněmi zhruba za pět let.

Načítání...