Vlaky na hlavních koridorech má hlídat systém zabezpečení ETCS. Vyjde na desítky miliard

3 minuty
Události: Hlavní koridory má chránit zabezpečení ETCS
Zdroj: ČT24

Přípravy velké změny na české železnici pokračují. Na dvou hlavních koridorech by měly za dva roky jezdit jen vlaky vybavené evropským zabezpečovacím zařízením známým jako ETCS. Bude to stát desítky miliard, ministerstvo dopravy navzdory vysokým nákladům s termínem dál počítá.

V rychlících z Prahy do Ostravy je to rutina stejná už jedenáct let. Kdyby strojvedoucí usnul, omdlel nebo projel kolem červené na návěstidle, lokomotiva sice zastaví i sama, ale až se zpožděním. Stát teď chce příslib stoprocentní bezpečnosti v podobě systému ETCS (European Train Control System).

„Systém de facto v každém okamžiku hlídá strojvedoucího. Jak jeho rychlost, tak kam může dojet,“ přibližuje Vladimír Říha z Centra telematiky a diagnostiky spadajícího pod Správu železnic.

Vše funguje na bázi přenosu signálů z vysílačů mezi kolejnicemi, takzvaných balíz. Jenže výrobců je jen pár a nestíhají. Tendry na nákup tak často končí nezdarem nebo vysokou cenou. Teď se typicky pohybuje kolem 15 milionů korun za jedno vybavené vozidlo. Přepočteno na poměry osobních aut je to podobné, jako kdyby stát nutil majitele starších aut, aby si dokoupili techniku za sto až dvě stě tisíc, jinak nebudou smět na dálnici.

Letos v prosinci stát vykázal vozidla bez ETCS z první tratě vedoucí z Olomouce do Uničova. A za dva roky chce to samé zavést i na dvou koridorech napříč republikou. Kvůli očekávaným výdajům svoji dopravní firmu prodal například Radek Šauer. Nezbývá mu nic jiného než se spojit se silným partnerem.

Ministerstvo nechce čekat

Technologie se přitom vyvíjejí. Nákladní sekce Českých drah si nechala vyvinout po nehodě u Mariánských Lázní speciální zařízení. Satelitní navigace ukazuje strojvedoucímu, kde je a co má před sebou. Včetně stanic či návěstidel.

Vývoj přístroje nyní pokračuje směrem k systému, který by uměl vlak zastavit a dokázal by rozpoznat i hrozící srážku. Nemá to být přímo náhrada ETCS, zmíněný prototyp se jeho schopnostem ale začíná blížit čím dál víc, navíc za zlomek ceny. Ministerstvo ale čekat nechce a na zavedení za dva roky trvá.

„Termín platí. Ví o tom všichni, opakovaně jsme si ho potvrdili. ETCS potřebujeme, protože je to jediný systém, který je opravdu aktivní,“ tvrdí mluvčí resortu dopravy František Jemelka.

Současné technologie se přitom nápadně podobají mýtnému systému. Ten Česko také nejdřív draze stavělo na mikrovlnných vysílačích umístěných na bránách nad dálnicí, aby pak s dalším provozovatelem stejně přešlo na satelitní systém. A i v případě zabezpečení železniční dopravy jde o hodně peněz. Jen Správu železnic bude stát zavedení ETCS během příštích sedmi let skoro padesát miliard.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
před 2 mminutami

„Ukrajina bojuje o život,“ řekl Zelenskyj na summitu EU

V Bruselu začal summit EU. Lídři sedmadvacítky řeší hlavně další finanční podporu Ukrajiny pro roky 2026 a 2027. Nemůžeme si dovolit selhat, zdůraznila šéfka diplomacie EU Kaja Kallasová. V případě využití zmrazených ruských aktiv musí nést riziko všechny státy Unie, uvedla pak šéfka Komise Ursula von der Leyenová. Česko na summitu zastupuje nový premiér Andrej Babiš (ANO).
04:07Aktualizovánopřed 32 mminutami

Havlův odkaz je zvláště letos stále aktuální, uvedl Vystrčil

Odkaz bývalého prezidenta Václava Havla je podle předsedy Senátu Miloše Vystrčila (ODS) zvláště v letošním roce stále aktuální. Týká se svobody a schopnosti zastat se druhého, uvedl na pražském Vinohradském hřbitově. Lidé tradičně nosí květiny a svíčky k Havlově chalupě na Hrádečku, kde před čtrnácti lety zemřel. Ředitel Knihovny Václava Havla pak na prvního českého prezidenta zavzpomínal společně s velvyslanci a velvyslankyněmi USA, Německa, Nizozemska, Slovenska a Kanady.
07:59Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Hrad potvrdil Turkovi schůzku s prezidentem Pavlem

Prezident Petr Pavel přijme v pondělí 22. prosince v 11:00 na Pražském hradě čestného prezidenta Motoristů a poslance Filipa Turka. Odbor komunikace prezidentské kanceláře to oznámil na svém webu. Motoristé chtějí, aby se Turek stal ministrem životního prostředí. Úřad vede dočasně ministr zahraničí a předseda strany Petr Macinka (Motoristé). Turek potvrdil, že na Hrad v pondělí půjde.
11:47Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Pavel jmenoval ústavním soudcem Michala Bartoně

Vysokoškolský pedagog a odborník na ústavní právo Michal Bartoň se stal ústavním soudcem. Do funkce jej ve čtvrtek na Pražském hradě jmenoval prezident Petr Pavel. Devětačtyřicetiletý Bartoň nahradí u Ústavního soudu (ÚS) profesora občanského práva Josefa Fialu, kterému tuto středu vypršel desetiletý mandát. Pavel v projevu ocenil, že nově sestavený Ústavní soud funguje jako tým, ačkoliv ho společně se Senátem sestavil ze silných osobností.
11:29Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Premiér a předsedové parlamentu budou brát od ledna přes 300 tisíc korun

Platy vrcholných politiků vzrostou od ledna zhruba o pět procent. Premiér a předsedové parlamentních komor budou vůbec poprvé brát více než 300 tisíc korun hrubého měsíčně. Plat řadového poslance se zvýší o 5500 na 115 tisíc. Prezident bude dostávat 383 200 korun, o 18 200 korun víc než letos. Vyplývá to ze sdělení ministerstva práce a sociálních věcí (MPSV) o vyhlášení platové základny, z níž se platy odvozují.
před 2 hhodinami

Víkend bude zatažený a mlhavý, maxima dosáhnou asi pěti stupňů

O nadcházejícím víkendu bude v Česku většinou zataženo, slunce se objeví jen ojediněle. Meteorologové očekávají mlhy a mrholení, někde mohou být i mrznoucí. Nejvyšší teploty se budou pohybovat kolem pěti stupňů Celsia, při malé oblačnosti i nepatrně výše, vyplývá z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).
08:47Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 3 hhodinami
Načítání...