Vlaky na hlavních koridorech má hlídat systém zabezpečení ETCS. Vyjde na desítky miliard

3 minuty
Události: Hlavní koridory má chránit zabezpečení ETCS
Zdroj: ČT24

Přípravy velké změny na české železnici pokračují. Na dvou hlavních koridorech by měly za dva roky jezdit jen vlaky vybavené evropským zabezpečovacím zařízením známým jako ETCS. Bude to stát desítky miliard, ministerstvo dopravy navzdory vysokým nákladům s termínem dál počítá.

V rychlících z Prahy do Ostravy je to rutina stejná už jedenáct let. Kdyby strojvedoucí usnul, omdlel nebo projel kolem červené na návěstidle, lokomotiva sice zastaví i sama, ale až se zpožděním. Stát teď chce příslib stoprocentní bezpečnosti v podobě systému ETCS (European Train Control System).

„Systém de facto v každém okamžiku hlídá strojvedoucího. Jak jeho rychlost, tak kam může dojet,“ přibližuje Vladimír Říha z Centra telematiky a diagnostiky spadajícího pod Správu železnic.

Vše funguje na bázi přenosu signálů z vysílačů mezi kolejnicemi, takzvaných balíz. Jenže výrobců je jen pár a nestíhají. Tendry na nákup tak často končí nezdarem nebo vysokou cenou. Teď se typicky pohybuje kolem 15 milionů korun za jedno vybavené vozidlo. Přepočteno na poměry osobních aut je to podobné, jako kdyby stát nutil majitele starších aut, aby si dokoupili techniku za sto až dvě stě tisíc, jinak nebudou smět na dálnici.

Letos v prosinci stát vykázal vozidla bez ETCS z první tratě vedoucí z Olomouce do Uničova. A za dva roky chce to samé zavést i na dvou koridorech napříč republikou. Kvůli očekávaným výdajům svoji dopravní firmu prodal například Radek Šauer. Nezbývá mu nic jiného než se spojit se silným partnerem.

Ministerstvo nechce čekat

Technologie se přitom vyvíjejí. Nákladní sekce Českých drah si nechala vyvinout po nehodě u Mariánských Lázní speciální zařízení. Satelitní navigace ukazuje strojvedoucímu, kde je a co má před sebou. Včetně stanic či návěstidel.

Vývoj přístroje nyní pokračuje směrem k systému, který by uměl vlak zastavit a dokázal by rozpoznat i hrozící srážku. Nemá to být přímo náhrada ETCS, zmíněný prototyp se jeho schopnostem ale začíná blížit čím dál víc, navíc za zlomek ceny. Ministerstvo ale čekat nechce a na zavedení za dva roky trvá.

„Termín platí. Ví o tom všichni, opakovaně jsme si ho potvrdili. ETCS potřebujeme, protože je to jediný systém, který je opravdu aktivní,“ tvrdí mluvčí resortu dopravy František Jemelka.

Současné technologie se přitom nápadně podobají mýtnému systému. Ten Česko také nejdřív draze stavělo na mikrovlnných vysílačích umístěných na bránách nad dálnicí, aby pak s dalším provozovatelem stejně přešlo na satelitní systém. A i v případě zabezpečení železniční dopravy jde o hodně peněz. Jen Správu železnic bude stát zavedení ETCS během příštích sedmi let skoro padesát miliard.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 9 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami
Načítání...