TÉMA

Zabezpečení

Rizikové přejezdy, přecházení přes koleje. Na železnicích letos zemřelo přes 150 lidí

Na českých železnicích zemřelo od začátku roku 155 lidí. Data ukazují, že příčinou tragédií bývá nepozornost řidičů i pěších či nebezpečné přecházení přes koleje, často však i dobrovolné ukončení života. Správa železnic (SŽ) proto na všechny situace cílila svou kampaň.
29. 10. 2024|

První výbuch otřásl Vrběticemi před deseti lety

Přesně před deseti lety došlo k prvnímu ze dvou velkých výbuchů munice ve Vrběticích. Exploze a následný požár zničily 16. října 2014 sklad číslo šestnáct, v němž bylo 58 tun munice. Poté následovalo 355 neřízených výbuchů. Ostravská firma Imex Group, která měla sklad pronajatý, nahlásila dva pohřešované zaměstnance. Jejich ostatky byly nalezeny 21. listopadu 2014. Druhý výbuch 3. prosince 2014 zničil sklad číslo dvanáct, v němž bylo 98 tun materiálu a který měl taktéž pronajatý Imex. Policisté považují za prokázané, že výbuchy uskutečnili příslušníci ruské vojenské rozvědky GRU.
16. 10. 2024|

Vlak RegioJetu jel před srážkou rychleji, než měl, říká ministr Kupka

Vlak RegioJetu jel před tragickou nehodou v Pardubicích rychleji, než připouštějí pravidla, řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Podle ředitele drážního odboru ministerstva dopravy Jindřicha Kušníra pak strojvedoucí chybně projel dvě návěsti, nikoliv pouze jednu. RegioJet zase tvrdí, že podle testu společnosti by aktivní národní zabezpečovač tragické nehodě vlaků v Pardubicích předminulý týden zabránil.
17. 6. 2024Aktualizováno17. 6. 2024|

V Pardubicích skončila modernizace železničního uzlu. Začaly opravy nádražní budovy

Správa železnic (SŽ) dokončila v Pardubicích modernizaci železničního uzlu za sedm miliard korun bez DPH. Práce trvaly od září 2020. Zahrnovaly opravy nástupišť a vybudování páté platformy. Uzel má nové zabezpečovací zařízení, trakční vedení nebo mosty. Vznikla také nová zastávka Pardubice centrum a železniční lávka. SŽ v pátek zároveň zahájila rekonstrukci hlavní nádražní budovy za jednu miliardu korun.
31. 5. 2024Aktualizováno31. 5. 2024|

Zloději od začátku roku vykradli už na dva a půl tisíce aut. Řidiči v nich často nechávají cennosti

Každý rok policisté vyšetřují zhruba devět tisíc případů vykradených aut, z toho asi polovina případů se stane v Praze. Oproti situaci před deseti lety je to ale dramatický pokles. Řidiči i přes řadu preventivních akcí a upozornění však nadále často nechávají ve vozech cennosti a nekontrolují, zda auto skutečně zamkli.
23. 5. 2024|

Nehod na přejezdech stále přibývá. Bezpečnost železnice má zvýšit evropský systém

V Česku dál přibývá nehod na železničních přejezdech, přestože Drážní úřad a Správa železnic (SŽ) investují do jejich většího zabezpečení. V letošním lednu se na nich ve srovnání se stejným měsícem před rokem stalo skoro dvojnásobně více nehod.
15. 2. 2024|

Chatařům sezona končí, zlodějům začíná. Policie nabádá k zabezpečení objektů

I přes teplé počasí minulých dnů se přiblížil čas, kdy lidé hromadně opouštějí chaty a chalupy a připravují je na zimní sezonu. K té patří i obavy z vykradení rekreačních objektů. Kriminalisté každý rok prověřují stovky vloupání.
9. 10. 2023|

Mezi Jáchymovem a Božím Darem vzniká stěna, která zabrání sesuvům. Jezdí se kyvadlově

Stavbaři v serpentinách nad Jáchymovem směrem na Boží Dar zajišťují svah proti sesuvu. Před dvěma lety tam Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zjistilo, že část svahu se silnicí ujíždí, místo proto nechalo provizorně zajistit. Nyní tam stavbaři staví speciální stěnu, která zabrání dalšímu sesuvu krajnice. Informoval o tom vedoucí provozního úseku karlovarské pobočky ŘSD Jiří Baloun.
11. 5. 2023|

Do zabezpečení přejezdů šlo vloni historicky nejvíc peněz. Počet nehod ale neklesl

Do zvýšení bezpečnosti na železničních přejezdech šly loni více než tři miliardy korun. Přestože jde o historicky nejvyšší částku, počet nehod se v roce 2022 nesnížil a zemřelo při nich 37 lidí. Jen za tento týden byly střety dva. Částka na další zabezpečení v letošním roce i tak bude nižší zhruba o třetinu. Správa železnic znovu plánuje spustit preventivní kampaň a ministerstvo dopravy zpřísnit tresty pro ty, kteří na přejezdech nebudou dodržovat pravidla.
20. 1. 2023|

Vlaky na hlavních koridorech má hlídat systém zabezpečení ETCS. Vyjde na desítky miliard

Přípravy velké změny na české železnici pokračují. Na dvou hlavních koridorech by měly za dva roky jezdit jen vlaky vybavené evropským zabezpečovacím zařízením známým jako ETCS. Bude to stát desítky miliard, ministerstvo dopravy navzdory vysokým nákladům s termínem dál počítá.
29. 12. 2022|

30 let zpět: Zabezpečení Nuselského mostu proti sebevrahům

Od zprovoznění Nuselského mostu v Praze v roce 1973 si za přibližně dvacet let skokem z něj vzalo život odhadem kolem tří set lidí. Už v roce 1990 na zábradlí přibyla síť, jež tomu měla bránit. Reportáž z roku 1992 se zabývá mimo jiné tím, o jakých dalších opatřeních se mluvilo.Vraťte se každý den na chvíli o 30 let zpět a podívejte se, jaké okamžiky přinesl rok 1992.
20. 11. 2022|

Stát bude vyžadovat lepší ochranu dat a prověření strategických dodavatelů technologií

Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) pracuje na zákonu, který umožní prověřovat dodavatele technologií pro strategická odvětví státu. Nová legislativa bude zároveň vyžadovat komplexní zabezpečení sídel, kde se uchovávají klíčová data firem a státních úřadů.
23. 10. 2022|

Mastercard testuje platby úsměvem. Biometrická data jsou na to příliš cenná, komentuje expert

Společnost Mastercard zahájila zkušební provoz svého systému pro platby na základě biometrických údajů. V budoucnu by tak k zaplacení nákupu v běžném obchodu mohl stačit pouhý sken obličeje, jaký se používá například k odemykání chytrých telefonů nebo k platbě u společnosti Apple. Odborníci ale varují, že použití takových dat jen kvůli placení je lehkomyslné.
19. 5. 2022|

Nebezpečný přejezd u Kamenného Újezdu dostal moderní zabezpečení. Dočkají se i další

Správa železnic zmodernizovala další nebezpečné přejezdy. Závor a moderního zabezpečení se dočkal například přejezd na jihu Čech u Kamenného Újezdu. Na Vysočině v úseku mezi Moravskými Budějovicemi a Okříškami se chystají úpravy dalších čtyř přejezdů. Za devět měsíců letošního roku došlo na těchto místech v České republice  k více než sto dvaceti nehodám. Zemřelo při nich třiadvacet lidí.
7. 10. 2021|

V Paříži skončily zabezpečovací práce na katedrále Notre-Dame, mohou začít vlastní opravy

V Paříži dokončili práce na zabezpečení a zpevnění katedrály Notre-Dame, kterou předloni v dubnu poničil rozsáhlý požár. Nyní tak může začít vlastní obnova chrámu, oznámily francouzské úřady. Katedrála patřila k nejnavštěvovanějším památkám v Evropě vůbec, její zničení tak vyvolalo ohlasy po celém světě.
18. 9. 2021|

Plzeňský kraj ruší nemocniční holding, doufá v lepší hospodaření

Zdravotnický holding Plzeňského kraje končí. Od nového roku budou nemocnice více samostatné. Společnou činnost bude koordinovat největší krajská nemocnice v Klatovech. Hejtmanství si od toho slibuje jejich lepší hospodaření. To se pod vedením holdingu podle krajských radních nepodařilo.
27. 8. 2021|

Úklid na trati u Domažlic komplikuje promoklá zem. České dráhy odškodní pasažéry

Železničáři se snaží obnovit provoz na trati u Domažlic, kde ve středu ráno došlo k tragické srážce regionálního vlaku s mezinárodním expresem. Práce jim komplikuje nepříznivé počasí a podmáčený terén. Odklidili už všechna nabouraná vozidla. Nyní opravují koleje a výhybku. Škody podle odhadů Drážní inspekce přesáhnou sto milionů korun. České dráhy jenom ty na vlacích předběžně vyčíslily na nejméně 170 milionů korun. Oznámily také, že odškodní cestující, jichž se nehoda dotkla.
5. 8. 2021Aktualizováno5. 8. 2021|

Drážní provoz u Domažlic řídí na dálku dispečer, zabezpečení tratí je mnohaleté téma

Provoz na trati u obce Milavče, kde se ve středu srazily dva vlaky, řídí na dálku dispečer, trať je vybavená návěstidly a reléovým zabezpečovacím zařízením. Nejvyšším zabezpečovacím zařízením na tuzemských tratích je systém ETCS, který automaticky zastaví vlak na dálku, na uvedené trati však není.
4. 8. 2021Aktualizováno4. 8. 2021|

Na trati plánujeme systém ETCS, říká k nehodě na Chodsku šéf Správy železnic

Správa železnic po středeční nehodě vlaků v západních Čechách neidentifikovala problém na zařízení trati, tvrdí generální ředitel Jiří Svoboda. Poukázal na to, že i na méně zabezpečených tratích se jezdí bez nehod, přičemž infrastrukturu stále ovlivňuje lidský faktor. Česko se dle Svobody vydalo cestou systému ETCS, který má bezpečnost na železnicích zajistit. Plnou premiéru by měl mít na jaře 2023, řekl v Interview ČT24.
4. 8. 2021|

Národní garda opouští Kapitol. Zabezpečení amerických zákonodárců vyjde na miliardy dolarů

Z areálu amerického Kapitolu se stahují poslední jednotky Národní gardy. V centru Washingtonu působily od šestého ledna, kdy stovky lidí do Kongresu násilně pronikly. Šlo o příznivce Donalda Trumpa, kteří chtěli zabránit vyhlášení Joea Bidena vítězem voleb. Náklady na bezpečnostní opatření šplhají ke dvěma miliardám dolarů.
23. 5. 2021|

Na nájezdech přibývá speciální značení, které upozorňuje řidiče na protisměr. Žluté značky a sloupky

Ředitelství silnic a dálnic upravilo v Olomouckém kraji 16 nájezdů tak, aby byly bezpečnější a řidiči na ně nevjížděli v protisměru. Je to jedna z nejčastějších příčin dopravních nehod. Podle dopravních expertů by se měla opatření instalovat na co nejvíce místech.
30. 4. 2021|

Vlci útočí hlavně na stáda, která chovatelé nezabezpečili

Útoků vlků na hospodářská zvířata přibývá. Letos jich bylo už 220, tedy o polovinu víc než loni. Šelmy útočí hlavně tam, kde hospodáři svá stáda nezabezpečili. Ukazují to detailní data, která začali zveřejňovat ochránci přírody. Stát plánuje kompenzovat chovatelům vedle přímých škod i další náklady.
23. 12. 2020|

Jeden přejezd zruší a dva opraví. Vracovu se ale záměr správců železnice příliš nelíbí

Správa železnic plánuje do roku 2027 zrušení celkem třinácti křížení na koridorových tratích, nahradí je podjezdy nebo nadjezdy. Vedle toho správa bez náhrady ruší i další přejezdy. Jeden zmizí například na silnici ve Vracově, další dva projdou rekonstrukcí. Obec ale se záměrem nesouhlasí. Starosta se bojí, že se tím zkomplikuje doprava v celém městě.
20. 7. 2020|

Železnice bez parních lokomotiv? Nový zabezpečovací systém nás zlikviduje, bojí se jejich majitelé

Spolky, které provozují historické vlaky, se obávají nového zabezpečovacího systému, který zavádí Správa železnic (dříve SŽDC). Nejenže zařízení, která budou muset být v lokomotivách povinně, stojí miliony korun, do některých starých typů instalovat ani nejdou.
23. 1. 2020|