Některé nákladní vlaky by mohly mít na tratích přednost před vlaky osobní dopravy. Uvažuje o tom ministerstvo dopravy v souvislosti s energetickou krizí. Podobné pravidlo již připravilo pro své železnice Německo. V Česku by za mimořádných okolností mohly před osobními vlaky jet a nezastavovat nákladní vlaky s uhlím či plynem.
Vlaky s uhlím a plynem by mohly mít přednost před těmi s cestujícími. Dnes čekají hodiny na volnou trať
O tom, že jsou hlavní tratě v Česku přetížené, se hovoří léta. Pro nákladní dopravce to má ten důsledek, že musí jezdit hlavně přes noc. Když mají jet ve dne, může to zkomplikovat každé zpoždění osobního vlaku. Pak opět mají přednost a nákladní vlak musí čekat.
„Strojvůdce může pracovat třináct až patnáct hodin a může se stát, že neujede ani jeden kilometr za směnu,“ charakterizoval situaci majitel železniční dopravní společnosti Jiří Klement.
Mluvčí společnosti Vršanská uhelná Eva Maříková poukázala, že u dolů této firmy – která zásobuje hnědým uhlím elektrárnu Počerady a denně do ní posílá i ke dvěma desítkám vlaků – někdy „naplněné vlaky stojí i deset hodin“. Podle ní hrozí, že pokud vlaky s uhlím budou dál dlouze čekat, nakonec nebudou mít elektrárny a teplárny co spalovat.
Ministerstvo dopravy připravilo již v roce 1995 vyhlášku, která by umožnila dispečerům pustit po trati přednostně některé nákladní vlaky. Nikdy nevstoupila v účinnost, protože chyběl další prováděcí předpis, nyní ho ale ministerstvo připravuje. „Zadáme upřednostnění konkrétního vlaku s konkrétní surovinu Správě železnic,“ uvedl mluvčí úřadu František Jemelka.
Dokument ještě musí schválit vláda. Přednost by měly dostávat nákladní vlaky hlavně v krizových situacích.