Železnice se chystá na provoz s novým zabezpečovacím systémem, z hlavních tratí zmizí řada strojů

3 minuty
Události: Vyřazování vlaků
Zdroj: ČT24

Na železnici vrcholí přípravy na jeden z největších přelomů v její novodobé historii. Povinné zavedení evropského vlakového zabezpečovače ETCS vyžene z hlavních tratí velkou část stávajících vozidel. Má to platit od začátku roku 2025, výrazně dřív než v okolních zemích. Dopravci si stěžují, Správa železnic i ministerstvo ale na termínu trvají a nabízejí jen dílčí ústupky.

Lokomotiv řady E 499.0 přezdívaných Bobiny bylo původně vyrobeno přesně sto – na víkendové setkání prvních stěžejních československých elektrických lokomotiv se jich nyní do Olomouce sjelo devět.

Byly vymyšlené pro hlavní tratě, ty teď ale chce stát vyhradit jenom těm novým. Nedá se přitom říct, že by lokomotiva dnešnímu provozu nestačila. Navíc pořád v současnosti pomáhají udržovat i méně lukrativní zakázky na železnici, a klienti tak nepřejdou na silnice.

Přizpůsobení je drahé

Hlavním problémem je, že vývoj ETCS a jeho schvalování se dělá pro každý typ vozu zvlášť. A tím dražší je. České dráhy proto zvažují, že se zbaví třeba strojů z řady 380, které jsou zhruba deset až patnáct let staré. Bez ETCS je nejspíš budou muset prodat, zřejmě do Turecka. 

Do tendru na jejich vybavení se přihlásila jediná firma, která si řekla skoro o miliardu – 44 milionů za kus. To je polovina ceny nové lokomotivy. Dráhy proto zřejmě raději odepíší projekt, který je stál už čtyři miliardy.

Třeba firma Metrans Rail byla původně velkým zastáncem nového systému – když ale na jaře zjistila, že na její klíčovou trať chce dát Správa železnic jiný standard, než na který koupila lokomotivy za pět miliard, výrazně otočila.

„Je to překvapení, rozčarování. Domnívám se, že ETCS mělo být uvolněno do provozu v momentě, kdy již byly odstraněny všechny chyby,“ vysvětlil jednatel firmy Martin Hořínek.

Chyb se letos objevila ve zkušebním provozu celá řada. Zastánci ETCS přitom slibují stoprocentní bezpečnost, kdy strojvedoucí ani nemůže chybovat.

Správa železnic teď naznačila první ústupky – třeba vozidla z lokálek a bez drahého systému alespoň vpustí do koncových stanic na koridorech.

Náklady na zavedení ETCS jen v Česku během příštích sedmi let odhaduje stát na 50 miliard korun.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Žalobce navrhl vazbu v kauze zápasníka Vémoly

V kauze spojené se zápasníkem Karlem „Karlosem“ Vémolou podal státní zástupce návrh na vzetí do vazby. V případu čelí tři lidé obvinění ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. Hrozí jim deset až 18 let vězení.
08:26Aktualizovánopřed 7 hhodinami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 10 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 11 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 15 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 16 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
včera v 22:15

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
včera v 20:25

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
včera v 20:03
Načítání...