Železnice se chystá na provoz s novým zabezpečovacím systémem, z hlavních tratí zmizí řada strojů

3 minuty
Události: Vyřazování vlaků
Zdroj: ČT24

Na železnici vrcholí přípravy na jeden z největších přelomů v její novodobé historii. Povinné zavedení evropského vlakového zabezpečovače ETCS vyžene z hlavních tratí velkou část stávajících vozidel. Má to platit od začátku roku 2025, výrazně dřív než v okolních zemích. Dopravci si stěžují, Správa železnic i ministerstvo ale na termínu trvají a nabízejí jen dílčí ústupky.

Lokomotiv řady E 499.0 přezdívaných Bobiny bylo původně vyrobeno přesně sto – na víkendové setkání prvních stěžejních československých elektrických lokomotiv se jich nyní do Olomouce sjelo devět.

Byly vymyšlené pro hlavní tratě, ty teď ale chce stát vyhradit jenom těm novým. Nedá se přitom říct, že by lokomotiva dnešnímu provozu nestačila. Navíc pořád v současnosti pomáhají udržovat i méně lukrativní zakázky na železnici, a klienti tak nepřejdou na silnice.

Přizpůsobení je drahé

Hlavním problémem je, že vývoj ETCS a jeho schvalování se dělá pro každý typ vozu zvlášť. A tím dražší je. České dráhy proto zvažují, že se zbaví třeba strojů z řady 380, které jsou zhruba deset až patnáct let staré. Bez ETCS je nejspíš budou muset prodat, zřejmě do Turecka. 

Do tendru na jejich vybavení se přihlásila jediná firma, která si řekla skoro o miliardu – 44 milionů za kus. To je polovina ceny nové lokomotivy. Dráhy proto zřejmě raději odepíší projekt, který je stál už čtyři miliardy.

Třeba firma Metrans Rail byla původně velkým zastáncem nového systému – když ale na jaře zjistila, že na její klíčovou trať chce dát Správa železnic jiný standard, než na který koupila lokomotivy za pět miliard, výrazně otočila.

„Je to překvapení, rozčarování. Domnívám se, že ETCS mělo být uvolněno do provozu v momentě, kdy již byly odstraněny všechny chyby,“ vysvětlil jednatel firmy Martin Hořínek.

Chyb se letos objevila ve zkušebním provozu celá řada. Zastánci ETCS přitom slibují stoprocentní bezpečnost, kdy strojvedoucí ani nemůže chybovat.

Správa železnic teď naznačila první ústupky – třeba vozidla z lokálek a bez drahého systému alespoň vpustí do koncových stanic na koridorech.

Náklady na zavedení ETCS jen v Česku během příštích sedmi let odhaduje stát na 50 miliard korun.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 9 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami
Načítání...