Na železnici vrcholí přípravy na jeden z největších přelomů v její novodobé historii. Povinné zavedení evropského vlakového zabezpečovače ETCS vyžene z hlavních tratí velkou část stávajících vozidel. Má to platit od začátku roku 2025, výrazně dřív než v okolních zemích. Dopravci si stěžují, Správa železnic i ministerstvo ale na termínu trvají a nabízejí jen dílčí ústupky.
Železnice se chystá na provoz s novým zabezpečovacím systémem, z hlavních tratí zmizí řada strojů
Lokomotiv řady E 499.0 přezdívaných Bobiny bylo původně vyrobeno přesně sto – na víkendové setkání prvních stěžejních československých elektrických lokomotiv se jich nyní do Olomouce sjelo devět.
Byly vymyšlené pro hlavní tratě, ty teď ale chce stát vyhradit jenom těm novým. Nedá se přitom říct, že by lokomotiva dnešnímu provozu nestačila. Navíc pořád v současnosti pomáhají udržovat i méně lukrativní zakázky na železnici, a klienti tak nepřejdou na silnice.
Přizpůsobení je drahé
Hlavním problémem je, že vývoj ETCS a jeho schvalování se dělá pro každý typ vozu zvlášť. A tím dražší je. České dráhy proto zvažují, že se zbaví třeba strojů z řady 380, které jsou zhruba deset až patnáct let staré. Bez ETCS je nejspíš budou muset prodat, zřejmě do Turecka.
Do tendru na jejich vybavení se přihlásila jediná firma, která si řekla skoro o miliardu – 44 milionů za kus. To je polovina ceny nové lokomotivy. Dráhy proto zřejmě raději odepíší projekt, který je stál už čtyři miliardy.
Třeba firma Metrans Rail byla původně velkým zastáncem nového systému – když ale na jaře zjistila, že na její klíčovou trať chce dát Správa železnic jiný standard, než na který koupila lokomotivy za pět miliard, výrazně otočila.
„Je to překvapení, rozčarování. Domnívám se, že ETCS mělo být uvolněno do provozu v momentě, kdy již byly odstraněny všechny chyby,“ vysvětlil jednatel firmy Martin Hořínek.
Chyb se letos objevila ve zkušebním provozu celá řada. Zastánci ETCS přitom slibují stoprocentní bezpečnost, kdy strojvedoucí ani nemůže chybovat.
Správa železnic teď naznačila první ústupky – třeba vozidla z lokálek a bez drahého systému alespoň vpustí do koncových stanic na koridorech.
Náklady na zavedení ETCS jen v Česku během příštích sedmi let odhaduje stát na 50 miliard korun.