Správa železnic chce po dvaceti letech opět začít více elektrifikovat svoje tratě. Chystá projekt na první tři tratě, které by se mohly dočkat trolejí, a to bez dalších velkých investic. Slibuje si od toho úsporu emisí a lepší podmínky pro dopravce, i přes to, že bez dostatečného provozu to může být spíše naopak.
Správa železnic chce elektrifikovat další tratě. Slibovaná úspora emisí ale vyvolává otázky
Do Kladna nyní vedou koleje ze tří směrů, ani jedna trať však není elektrifikovaná. Není to zásadní problém, protože i tak vlaky do města jezdí, včetně těch nákladních. Už za pár let ale naopak troleje zřejmě povedou ze všech směrů. Kromě takzvané rychlodráhy se má přidat i trať z Kralup.
„Zpracovali jsme posouzení, ze kterého v tuto chvíli poběží projektová příprava pro tři úseky,“ avizuje ředitel odboru přípravy staveb Správy železnic Pavel Paidar. Kromě tratě z Kralup do Kladna se má elektrifikace nově týkat i spojení Zdic a Písku, tedy alternativní trasy z Prahy do Českých Budějovic. Projekt se vztahuje i na trasu z Havlíčkova Brodu do Hlinska.
Otázky o ekologickém přínosu
Všechny tyto spoje zjevně mají společný častý nákladní provoz i fakt, že zde jezdí jen lehké osobní vlaky, tvořené jednotkami RegioNova.
Ty váží ale jen zhruba čtyřicet tun, přitom nejlehčí srovnatelné elektrické vlaky váží asi 106 tun, což může ekologický přínos relativizovat. Přijít mohou i ztráty při přenosu proudu, hlavně v samotné troleji. Správa železnic to nepopírá. „Náš záměr je zvýšit kapacitu i pro nákladní vlaky,“ reagoval Paidar.
Skutečná úspora emisí tedy bude záležet hlavně na tom, jestli se podaří přivést díky samotným drátům část nákladní dopravy ze silnic na koleje. Tento krok závisí na ekonomických podmínkách.
Realita je zatím taková, že za průjezd jednoho vagonu platí dopravci Správě železnic obvykle více, než kolik platí kamion na mýtném.