Železniční dopravce RegioJet, jehož expres se v noci na čtvrtek v Pardubicích čelně srazil s nákladním vlakem, je připravený odškodnit cestující i další lidi, kterých se nehoda dotkla. Společnost to oznámila na svém webu. Nehodu nepřežili čtyři lidé, 27 zraněných převezli záchranáři do nemocnic. Příčiny srážky zatím nejsou známé. Pro dotazy zřídil dopravce krizovou telefonní linku 539 000 955. Krizovou linku na čísle 950 570 805 zřídili také hasiči.
RegioJet odškodní cestující, slíbil Jančura. Fungují krizové linky
Vlak RegioJetu jel na trase z Prahy do slovenských Košic a dále ukrajinského Čopu. „Velmi nás to mrzí. Hluboce se omlouváme zraněným a všem, koho se nehoda jakkoli dotkla. Jsme připraveni poskytnout jim maximální podporu a odškodnění. Uděláme vše pro řádné vyšetření události a v návaznosti na to přijmeme odpovídající opatření,“ přislíbil majitel společnosti Radim Jančura.
„Je to děsná zpráva. Pro mě obrovský šok. Za 25 let, co dělám dopravu, nevypínám mobil a samozřejmě se děsím, že se někdy něco stane. Těžko spekulovat o příčinách,“ řekl Jančura ČT. Vyjádřil hlubokou soustrast pozůstalým a omluvil se všem zraněným. „Bez ohledu na to, kdo to způsobil, budeme všechny cestující kompenzovat, všechny odškodníme,“ slíbil.
Týká se to jak pozůstalých, zraněných, ztráty mzdy či ztraceného přípoje. Společnost to bude řešit ve spolupráci s pojišťovnou.
„Co se týká vlakové posádky obou vozů, v případě zranění se věc řeší jako pracovní úraz,“ uvedl Tomáš Beck, odborník na odškodnění společnosti Vindicia, s.r.o. Posádka obou vlaků má právo nejen na bolestné a cestovné, ale také na kompenzaci při ztížení uplatnění nebo i na jinou pracovní pozici, pokud dotyčný není schopen nadále vykonávat stejnou práci.
V první řadě mají účastníci nehody zdokumentovat svá zranění a svou účast nechat potvrdit lékařem. Následně by měli kontaktovat dopravce s žádostí o odškodnění. „To, aby si lidé nechali svou účast na nehodě potvrdit, doporučujeme i těm, kteří akutně žádné potíže nepociťují,“ doplnil Tomáš Beck. Problémy se často objevují až s delším časovým odstupem od samotné tragédie. „Například traumata a jiné psychické problémy či bolesti hlavy a krční páteře. I zde vzniká nárok na odškodnění,“ dodal.
Na krizovou telefonní linku 539 000 955 se mohou obracet lidé s dotazy v češtině, slovenštině a ukrajinštině. Své dotazy mohou směřovat také e-mailem na adresu pomoc@regiojet.cz. Souhrnné informace publikoval dopravce na svém webu.
Linku s informacemi pro lidi, kterých se nehoda dotkla, zřídili také hasiči. Lidé mohou telefonovat na číslo 950 570 805, napsali už v noci na sociální síti X.
Nabídek pomoci byla po nehodě celá řada, informoval ve vysílání ČT hejtman Pardubického kraje Martin Netolický (SOCDEM). „Jednalo se například o různé zázemí, potenciální možnosti přenocování těch, kteří cestovali vlakem,“ pokračoval. Připraveni byli prý i majitelé okolních restaurací, kteří byli ochotni poskytnout stravu a další zázemí pro cestující.
Pardubický kraj v současné době poskytuje součinnost se složkami IZS.
Absolutní ticho
Expresní vlak RegioJetu se v Pardubicích čelně srazil s nákladním vlakem ve středu před 23. hodinou. Čtyři lidé při nehodě zemřeli a víc než 20 dalších je zraněných. Do nemocnic v Pardubicích, Chrudimi a Hradci Králové záchranáři odvezli celkem 27 lidí, uvedli na webu hasiči z Pardubického kraje. V rychlíku podle nich cestovalo kolem 380 lidí. Nehodu vyšetřuje Drážní inspekce a policie, provoz na koridorové železniční trati přes Pardubice na Moravu se na devět hodin zastavil.
„U nás ve vagonu měla jedna paní naraženou hlavu,“ řekla jedna z cestujících. Druhá ji pak doplnila: „Ale v tom prvním vagonu, tam pak sklo dlouho bourali, tam to asi bylo hodně zlé.“
„Bylo tam absolutní ticho. Nebylo slyšet žádný křik. Jenom tam chodili lidé, kteří byli zjevně v šoku. Někomu tekla krev, někdo se tam jen potuloval, neschopný slova,“ řekl jeden ze zasahujících policistů.
Druhý ho doplnil: „Sloužím osm let a žádné podobné neštěstí jsem nezažil."
Na místě nehody byli podle ministra vnitra Víta Rakušana (STAN) přítomni psychoterapeuti a interventi Integrovaného záchranného systému (IZS), kteří poskytovali případnou pomoc.
Akce se zúčastnilo šestnáct posádek profesionálního sboru, asistovali i dobrovolní hasiči. Velitel zásahu HZS Pardubického kraje Pavel Bér řekl, že zásah byl komplikovaný tím, jak byl první vagon deformovaný. „Nasazeno bylo něco přes šedesát hasičů," dodal.
Hasičům se podařilo zjistit totožnost všech cestujících. Nikdo se tak nepohřešuje.
Fronty na pardubickém i pražském hlavním nádraží
Kvůli nočnímu neštěstí měly všechny vlaky v Pardubicích značné zpoždění nebo byly zrušené. Zpoždění spojů se značně lišila. Některé měly podle informačních tabulí odjíždět o deset nebo 20 minut později, jiné o 30 i 40 minut. Lidé se také museli připravit na skutečnost, že část cesty pojedou náhradními autobusy.
Mezi stanicemi Kostěnice a Pardubice je provoz veden pouze po jedné ze dvou traťových kolejí. V úseku Přelouč–Pardubice–Choceň a zpět je zajištěna kyvadlová náhradní autobusová doprava. Omezení provozu bude podle Českých drah trvat do 17:00.
Kvůli zpožděným vlakům se před přepážkou s informacemi tvořily fronty i na pražském hlavním nádraží. Některé mezinárodní spoje byly zrušeny, další vlaky jezdily do Přelouče, kde cestující museli přesednout na náhradní autobusovou dopravu do Chocně. Více než hodinová zpoždění nabíraly vlaky také na příjezdu do Prahy.
Na to, že některé spoje nepojedou, upozorňovala cestující odjezdová tabule a také neustálá hlášení železničního rozhlasu v češtině a angličtině. Desítky lidí, kterým spoj nejel, hledaly pomoc na informacích.
Odjezdová tabule před 08:00 na nádraží avizovala, že jsou zrušené vlaky v 06:00 do Košic, v 07:44 do Budapešti a v 08:19 do Žiliny. Více než hodinová zpoždění pak měly některé vlaky na příjezdu do hlavního města. Například vlak z Košic s příjezdem v 07:28 měl nahlášené 90 minut zpoždění, spoj z Brna s příjezdem v 07:37 pak 80 minut zpoždění.