Srážka vlaků v Pardubicích má čtyři oběti. Většina zraněných byla propuštěna z nemocnic

11 minut
Události: Srážka dvou vlaků
Zdroj: ČT24

Při čelní srážce expresního osobního a nákladního vlaku v Pardubicích ve středu v noci zemřeli čtyři lidé. Mezi oběťmi srážky vlaků jsou dvě občanky Slovenska, zemřely také dvě ženy z Ukrajiny. Mezi mrtvými není ani jeden ze strojvedoucích, jeden je lehce zraněný. Nemocnice přijaly 27 lidí, většina z nich už byla propuštěna. Hospitalizovaných zůstává šest lidí. Podle hasičů byl zásah komplikovaný, a to zejména u jednoho z vagonů, který náraz poškodil nejvíce. Policie už zahájila úkony v trestním řízení pro podezření z trestného činu obecného ohrožení z nedbalosti. Kolem osmé ráno se v Pardubicích obnovil provoz po jedné koleji. Vlaky místem nemohly projíždět devět hodin.

Mezi oběťmi srážky vlaků v Pardubicích jsou dvě občanky Slovenska, informovalo slovenské ministerstvo zahraničí, které uvedlo, že to potvrdily české úřady. Další čtyři Slovenky utrpěly při srážce rychlíku a nákladního vlaku zranění, jednu z nich už zdravotníci propustili z nemocnice. Ostatní tři jsou ve stabilizovaném stavu, uvedl slovenský resort zahraničí.

Při železničním neštěstí zemřely také dvě ženy z Ukrajiny, uvedlo už dříve ukrajinské ministerstvo zahraničí.

Nejhorší zranění a oběti na životech byly mezi cestujícími v prvním vagonu rychlíku, který měl podle náměstka ředitele hasičů Správy železnic Miloše Němce rozdrcené nárazníky a byl nejvíce zdeformovaný, jednoho zraněného hasiči vyprošťovali více než hodinu. „Ten první osobní vagon za lokomotivou je z třetiny totálně zničený, zlomený. Právě v té části došlo k těm nejhorším zraněním a úmrtím,“ uvedl. Šlo o spací vagon. „Ti lidé vůbec nic netušili a spali,“ doplnil.

4 minuty
Události: Zabezpečení trati po nehodě dvou vlaků v Pardubicích
Zdroj: ČT24

Cestující při nehodě utrpěli hlavně poranění hlavy, krční páteře, otřesy mozku a pohmožděniny, řekla mluvčí společnosti Nemocnice Pardubického kraje Kateřina Semrádová. Do Pardubické nemocnice sanitky přivezly v noci osmnáct zraněných, do nemocnice v Chrudimi tři. „V průběhu dneška (čtvrtka) bylo z péče Pardubické a Chrudimské nemocnice propuštěno pět pacientů. Je možné, že během odpoledne se tento počet zvýší ještě o jednoho. V nemocnicích tak zůstává šest osob – v Chrudimské nemocnici je to jeden pacient, v Pardubicích pět,“ sdělila mluvčí.

Do hradecké fakultní nemocnice bylo po nehodě převezeno šest lehce zraněných osob, dva dospělí a čtyři děti. V současnosti už v péči lékařů nejsou. „Všichni pacienti, kteří byli ve fakultní nemocnici v souvislosti s nehodou na železnici v Pardubicích hospitalizováni, byli propuštěni. Poslední dva během dne,“ řekl mluvčí nemocnice Jakub Sochor.

Královéhradecká pomoc a traumaplán

První volání na tísňovou linku přijali záchranáři ve 22:51, první posádka vyjížděla z Pardubic, dále pak z Vysokého Mýta nebo Litomyšle, sdělila mluvčí zdravotnické záchranné služby Pardubického kraje Alena Kisiala. Požádali také o výpomoc z Královéhradeckého kraje včetně letecké záchranné služby, ta byla i z Prahy.

Nejurgentněji bylo potřeba vyhodnotit, jestli se jedná o závažná nebo středně závažná zranění, sdělila Kisiala. Sanitky pak zraněné začaly odvážet do okolních nemocnic. Vrtulníky pacienty nakonec netransportovaly, do trojice nemocnic byli rozváženi pozemní cestou.

8 minut
Zprávy ve 12: Redaktorky ČT o podrobnostech srážky vlaků v Pardubicích
Zdroj: ČT24

„Lékaři v pardubické nemocnici ošetřovali hlavně lidi, kteří měli naražené hrudníky nebo hlavy, měli různě zablokované části těla – třeba krční páteř nebo měli nějaké pohmožděniny,“ doplnila z nemocnice v Pardubicích redaktorka ČT Kateřina Lunerová. Část pacientů přijala i královéhradecká nemocnice.

Těžší případy pak posílaly do královéhradecké nemocnice. Záchranáři nasadili i vrtulník. Zbytek pasažérů se uchýlil do nádražní budovy, kde jim pomáhali krizoví psychologové.

Traumaplán prvního stupně byl aktivován podle Semrádové v Chrudimi, Ústí nad Orlicí, Litomyšli a Pardubicích, jelikož nebylo jasné, kolik je přesně zraněných. „Nakonec se aktivně do pomoci zapojily pardubická a chrudimská nemocnice,“ dodala.

Rychlík dopravce RegioJet směřoval do Košic a ukrajinského Čopu. Mimořádná událost byla podle Kisialy ukončena ve 2:11 ráno.

6 minut
Vědecký redaktor Piskala přibližuje nehodu vlaků u Pardubic
Zdroj: ČT24

Nikdo se nepohřešuje

Mezi mrtvými není ani jeden ze strojvedoucích, podle majitele Student Agency a RegioJet Radima Jančury nebyl zraněn strojvedoucí z RegioJetu.

Hasiči z vlaku cestující vyprošťovali a nezraněné evakuovali do přistavených autobusů a pak do nádražní budovy, kde pro ně byla podle ministra vnitra Víta Rakušana (STAN) připravená pomoc psychologů. Hasičům se postupně podařilo zjistit totožnost všech pasažérů, kterých bylo ve vlaku dopravce RegioJet směřujícího na Slovensko 380, nikdo se nepohřešuje, uvedli.

„Zřízena byla infolinka 950 570 805,“ napsali hasiči na sociální síti X. Lidé mohou volat také na krizovou linku RegioJetu na čísle 539 000 955.

Podle Rakušana aktuálně probíhá komunikace či intervence u rodin pozůstalých, nutné jsou také práce na zprovoznění vytížené trati. Zásah složek integrovaného záchranného systému ministr hodnotil jako profesionální.

Jančura se omluvil zraněným i všem, koho se nehoda dotkla. Řekl, že společnost lidi odškodní a udělá všechno pro řádné vyšetření nehody.

Do ukrajinského Čopu pak pokračuje celkem 105 cestujících, uvedla společnost RegioJet. Náhradní vlak za spoj RegioJet 1021 přijel do Košic ve čtvrtek kolem 16:30. Tam na cestující čekaly dva autobusy náhradní dopravy. Cesta pak potrvá další čtyři hodiny. Po tragické nehodě se tak protáhne na zhruba 23 hodin.

Provoz částečně obnoven

Kolem 8:00 se v Pardubicích obnovil provoz po jedné koleji, oznámili hasiči Správy železnic. Vlaky místem nemohly projíždět devět hodin. Průjezd vlaků je omezený, mohou jet maximálně rychlostí deset kilometrů v hodině, uvedli drážní hasiči. Zároveň pokračují v odklízení následků nehody. Na místě podle mluvčího drážních hasičů Martina Kavky zůstávají po odtažení nepoškozených vagonů dvě lokomotivy a dva nehodou poškozené vozy.

Na místo srážky už dorazily oba kolejové nehodové jeřáby. „S pomocí této těžké techniky drážní hasiči nadzvednou a přemístí velkoobjemové kontejnery z poškozených plošinových vozů. Ty se pak budou snažit s pomocí dvou až tří lokomotiv odtrhnout od poškozené lokomotivy, ve které byly tyto kontejnery zapojeny,“ vysvětlila redaktorka ČT Věra Hofmanová.

Podle ní to bude zřejmě nejtěžší fáze odstraňování následků. „Proto také hasiči předpokládají, že právě nyní začnou postupně, jak budou pracovat, uzavírat provoz na jediné zprovozněné koleji, protože jinak by nemohli s nehodovými jeřáby dostatečně manipulovat,“ řekla kolem druhé hodiny odpoledne.

Jako poslední pak přijde na řadu odstranění zcela zdemolovaného lehátkového vagonu RegioJetu. Podle velitele drážních hasičů je poškozen i železniční svršek v místě nehody.

„Máme potvrzeno, že před devátou hodinou České dráhy vrátily provoz hlavně rychlíků na jednu uvolněnou kolej, kde jezdí desetikilometrovou rychlostí. I vzhledem k výluce Brno–Kolín, kde dlouhodobě nemohou vlaky projíždět, přes železniční uzel v Pardubicích míří opravdu velké množství dopravy,“ popsala z místa po deváté ráno redaktorka ČT Věra Hofmanová.

Odstraňování poškozených souprav

Drážní hasiči na odklízení následků srážky vlaků v Pardubicích přes noc pracovat nebudou. ČT to řekl velitel zásahu Vlastimil Novotný. Práce ukončí ve 23:30, pokračovat budou od 4:30. Osádka nehodového vlaku si potřebuje odpočinout, pracuje už 16 hodin. 

Po odstranění následků nehody se musí zkontrolovat trať, provoz na vytíženém železničním koridoru mezi Prahou a Moravou tak bude omezen minimálně ještě v pátek. Informoval o tom odpoledne novináře mluvčí hasičů Správy železnic Martin Kavka.

Následky nehody odstraňují dvě jednotky hasičů Správy železnic, které se střídají. Následně musí odborníci zkontrolovat, zda při nehodě nebyla poškozena trať, výhybky a další technické a bezpečnostní vybavení. Minimálně v pátek tam proto ještě bude výrazně omezen provoz vlaků, dodal mluvčí.

Kvůli zpožděným vlakům vlivem středeční nehody se před přepážkou s informacemi na pražském hlavním nádraží tvořily ve čtvrtek fronty. Některé mezinárodní spoje byly zrušeny, další vlaky jezdily do Přelouče, kde cestující museli přesednout na náhradní autobusovou dopravu do Chocně. Více než hodinová zpoždění nabíraly vlaky také na příjezdu do Prahy.

Nehoda ve městě noční provoz neovlivnila, upřesnil primátor Pardubic Jan Nadrchal (ANO). Nicméně je možné, že komplikace v dopravě v ranních a dopoledních hodinách nastanou. „Dá se předpokládat pohyb techniky podél trati, který by to mohl komplikovat,“ pokračoval. Občany proto požádal, aby v tomto ohledu byli trpěliví a tolerantní při průjezdu Pardubicemi.

Mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal uvedl, že škoda po tragické noční nehodě vlaků v Pardubicích přesáhne 110 milionů korun. „Na nákladním vlaku jsou škody asi 50 milionů korun, na expresu 60 milionů a na trati asi 300 tisíc korun,“ informoval ČTK Drápal.

Nehodu nepřežili čtyři lidé

Náraz přišel několik minut před 23. hodinou. První vagon za lokomotivou expresního vlaku vykolejil a částečně se převrátil, první vagon nákladního vlaku poničil jeho lokomotivu. Nákladní vlak převážel karbid vápenatý, ale v prvních dvou vagonech nebyl, takže obyvatelé ohrožení nebyli, uvedla mluvčí pardubických hasičů Vendula Horáková.

Policisté již zahájili úkony pro podezření ze spáchání trestného činu obecného ohrožení z nedbalosti, uvedla mluvčí pardubické policie. V sedm hodin skončilo ohledání místa nehody, uvedl ve vysílání ČT24 hejtman Pardubického kraje Martin Netolický (SOCDEM).

Podle Drážní inspekce projel osobní expres v Pardubicích návěstidlo zakazující jízdu. Zda šlo o technickou závadu, nebo lidskou chybu, nyní vyšetřuje.

Policie po 02:30 na síti X uvedla, že záchranné práce skončily a místo nehody začali ohledávat kriminalisté. „Žádáme cestující, aby své cesty do Pardubic nebo přes Pardubice minimálně pro čtvrtek 6. června odložili,“ napsaly České dráhy na síti X.

Akce se zúčastnilo šestnáct posádek profesionálního sboru, asistovali i dobrovolní hasiči. Velitel zásahu HZS Pardubického kraje Pavel Bér řekl, že zásah byl komplikovaný tím, jak byl první vagon deformovaný. „Nasazeno bylo něco přes šedesát hasičů,“ dodal.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 7 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami
Načítání...