Srážka vlaků v Pardubicích má čtyři oběti. Většina zraněných byla propuštěna z nemocnic

11 minut
Události: Srážka dvou vlaků
Zdroj: ČT24

Při čelní srážce expresního osobního a nákladního vlaku v Pardubicích ve středu v noci zemřeli čtyři lidé. Mezi oběťmi srážky vlaků jsou dvě občanky Slovenska, zemřely také dvě ženy z Ukrajiny. Mezi mrtvými není ani jeden ze strojvedoucích, jeden je lehce zraněný. Nemocnice přijaly 27 lidí, většina z nich už byla propuštěna. Hospitalizovaných zůstává šest lidí. Podle hasičů byl zásah komplikovaný, a to zejména u jednoho z vagonů, který náraz poškodil nejvíce. Policie už zahájila úkony v trestním řízení pro podezření z trestného činu obecného ohrožení z nedbalosti. Kolem osmé ráno se v Pardubicích obnovil provoz po jedné koleji. Vlaky místem nemohly projíždět devět hodin.

Mezi oběťmi srážky vlaků v Pardubicích jsou dvě občanky Slovenska, informovalo slovenské ministerstvo zahraničí, které uvedlo, že to potvrdily české úřady. Další čtyři Slovenky utrpěly při srážce rychlíku a nákladního vlaku zranění, jednu z nich už zdravotníci propustili z nemocnice. Ostatní tři jsou ve stabilizovaném stavu, uvedl slovenský resort zahraničí.

Při železničním neštěstí zemřely také dvě ženy z Ukrajiny, uvedlo už dříve ukrajinské ministerstvo zahraničí.

Nejhorší zranění a oběti na životech byly mezi cestujícími v prvním vagonu rychlíku, který měl podle náměstka ředitele hasičů Správy železnic Miloše Němce rozdrcené nárazníky a byl nejvíce zdeformovaný, jednoho zraněného hasiči vyprošťovali více než hodinu. „Ten první osobní vagon za lokomotivou je z třetiny totálně zničený, zlomený. Právě v té části došlo k těm nejhorším zraněním a úmrtím,“ uvedl. Šlo o spací vagon. „Ti lidé vůbec nic netušili a spali,“ doplnil.

4 minuty
Události: Zabezpečení trati po nehodě dvou vlaků v Pardubicích
Zdroj: ČT24

Cestující při nehodě utrpěli hlavně poranění hlavy, krční páteře, otřesy mozku a pohmožděniny, řekla mluvčí společnosti Nemocnice Pardubického kraje Kateřina Semrádová. Do Pardubické nemocnice sanitky přivezly v noci osmnáct zraněných, do nemocnice v Chrudimi tři. „V průběhu dneška (čtvrtka) bylo z péče Pardubické a Chrudimské nemocnice propuštěno pět pacientů. Je možné, že během odpoledne se tento počet zvýší ještě o jednoho. V nemocnicích tak zůstává šest osob – v Chrudimské nemocnici je to jeden pacient, v Pardubicích pět,“ sdělila mluvčí.

Do hradecké fakultní nemocnice bylo po nehodě převezeno šest lehce zraněných osob, dva dospělí a čtyři děti. V současnosti už v péči lékařů nejsou. „Všichni pacienti, kteří byli ve fakultní nemocnici v souvislosti s nehodou na železnici v Pardubicích hospitalizováni, byli propuštěni. Poslední dva během dne,“ řekl mluvčí nemocnice Jakub Sochor.

Královéhradecká pomoc a traumaplán

První volání na tísňovou linku přijali záchranáři ve 22:51, první posádka vyjížděla z Pardubic, dále pak z Vysokého Mýta nebo Litomyšle, sdělila mluvčí zdravotnické záchranné služby Pardubického kraje Alena Kisiala. Požádali také o výpomoc z Královéhradeckého kraje včetně letecké záchranné služby, ta byla i z Prahy.

Nejurgentněji bylo potřeba vyhodnotit, jestli se jedná o závažná nebo středně závažná zranění, sdělila Kisiala. Sanitky pak zraněné začaly odvážet do okolních nemocnic. Vrtulníky pacienty nakonec netransportovaly, do trojice nemocnic byli rozváženi pozemní cestou.

8 minut
Zprávy ve 12: Redaktorky ČT o podrobnostech srážky vlaků v Pardubicích
Zdroj: ČT24

„Lékaři v pardubické nemocnici ošetřovali hlavně lidi, kteří měli naražené hrudníky nebo hlavy, měli různě zablokované části těla – třeba krční páteř nebo měli nějaké pohmožděniny,“ doplnila z nemocnice v Pardubicích redaktorka ČT Kateřina Lunerová. Část pacientů přijala i královéhradecká nemocnice.

Těžší případy pak posílaly do královéhradecké nemocnice. Záchranáři nasadili i vrtulník. Zbytek pasažérů se uchýlil do nádražní budovy, kde jim pomáhali krizoví psychologové.

Traumaplán prvního stupně byl aktivován podle Semrádové v Chrudimi, Ústí nad Orlicí, Litomyšli a Pardubicích, jelikož nebylo jasné, kolik je přesně zraněných. „Nakonec se aktivně do pomoci zapojily pardubická a chrudimská nemocnice,“ dodala.

Rychlík dopravce RegioJet směřoval do Košic a ukrajinského Čopu. Mimořádná událost byla podle Kisialy ukončena ve 2:11 ráno.

6 minut
Vědecký redaktor Piskala přibližuje nehodu vlaků u Pardubic
Zdroj: ČT24

Nikdo se nepohřešuje

Mezi mrtvými není ani jeden ze strojvedoucích, podle majitele Student Agency a RegioJet Radima Jančury nebyl zraněn strojvedoucí z RegioJetu.

Hasiči z vlaku cestující vyprošťovali a nezraněné evakuovali do přistavených autobusů a pak do nádražní budovy, kde pro ně byla podle ministra vnitra Víta Rakušana (STAN) připravená pomoc psychologů. Hasičům se postupně podařilo zjistit totožnost všech pasažérů, kterých bylo ve vlaku dopravce RegioJet směřujícího na Slovensko 380, nikdo se nepohřešuje, uvedli.

„Zřízena byla infolinka 950 570 805,“ napsali hasiči na sociální síti X. Lidé mohou volat také na krizovou linku RegioJetu na čísle 539 000 955.

Podle Rakušana aktuálně probíhá komunikace či intervence u rodin pozůstalých, nutné jsou také práce na zprovoznění vytížené trati. Zásah složek integrovaného záchranného systému ministr hodnotil jako profesionální.

Jančura se omluvil zraněným i všem, koho se nehoda dotkla. Řekl, že společnost lidi odškodní a udělá všechno pro řádné vyšetření nehody.

Do ukrajinského Čopu pak pokračuje celkem 105 cestujících, uvedla společnost RegioJet. Náhradní vlak za spoj RegioJet 1021 přijel do Košic ve čtvrtek kolem 16:30. Tam na cestující čekaly dva autobusy náhradní dopravy. Cesta pak potrvá další čtyři hodiny. Po tragické nehodě se tak protáhne na zhruba 23 hodin.

Provoz částečně obnoven

Kolem 8:00 se v Pardubicích obnovil provoz po jedné koleji, oznámili hasiči Správy železnic. Vlaky místem nemohly projíždět devět hodin. Průjezd vlaků je omezený, mohou jet maximálně rychlostí deset kilometrů v hodině, uvedli drážní hasiči. Zároveň pokračují v odklízení následků nehody. Na místě podle mluvčího drážních hasičů Martina Kavky zůstávají po odtažení nepoškozených vagonů dvě lokomotivy a dva nehodou poškozené vozy.

Na místo srážky už dorazily oba kolejové nehodové jeřáby. „S pomocí této těžké techniky drážní hasiči nadzvednou a přemístí velkoobjemové kontejnery z poškozených plošinových vozů. Ty se pak budou snažit s pomocí dvou až tří lokomotiv odtrhnout od poškozené lokomotivy, ve které byly tyto kontejnery zapojeny,“ vysvětlila redaktorka ČT Věra Hofmanová.

Podle ní to bude zřejmě nejtěžší fáze odstraňování následků. „Proto také hasiči předpokládají, že právě nyní začnou postupně, jak budou pracovat, uzavírat provoz na jediné zprovozněné koleji, protože jinak by nemohli s nehodovými jeřáby dostatečně manipulovat,“ řekla kolem druhé hodiny odpoledne.

Jako poslední pak přijde na řadu odstranění zcela zdemolovaného lehátkového vagonu RegioJetu. Podle velitele drážních hasičů je poškozen i železniční svršek v místě nehody.

„Máme potvrzeno, že před devátou hodinou České dráhy vrátily provoz hlavně rychlíků na jednu uvolněnou kolej, kde jezdí desetikilometrovou rychlostí. I vzhledem k výluce Brno–Kolín, kde dlouhodobě nemohou vlaky projíždět, přes železniční uzel v Pardubicích míří opravdu velké množství dopravy,“ popsala z místa po deváté ráno redaktorka ČT Věra Hofmanová.

Odstraňování poškozených souprav

Drážní hasiči na odklízení následků srážky vlaků v Pardubicích přes noc pracovat nebudou. ČT to řekl velitel zásahu Vlastimil Novotný. Práce ukončí ve 23:30, pokračovat budou od 4:30. Osádka nehodového vlaku si potřebuje odpočinout, pracuje už 16 hodin. 

Po odstranění následků nehody se musí zkontrolovat trať, provoz na vytíženém železničním koridoru mezi Prahou a Moravou tak bude omezen minimálně ještě v pátek. Informoval o tom odpoledne novináře mluvčí hasičů Správy železnic Martin Kavka.

Následky nehody odstraňují dvě jednotky hasičů Správy železnic, které se střídají. Následně musí odborníci zkontrolovat, zda při nehodě nebyla poškozena trať, výhybky a další technické a bezpečnostní vybavení. Minimálně v pátek tam proto ještě bude výrazně omezen provoz vlaků, dodal mluvčí.

Kvůli zpožděným vlakům vlivem středeční nehody se před přepážkou s informacemi na pražském hlavním nádraží tvořily ve čtvrtek fronty. Některé mezinárodní spoje byly zrušeny, další vlaky jezdily do Přelouče, kde cestující museli přesednout na náhradní autobusovou dopravu do Chocně. Více než hodinová zpoždění nabíraly vlaky také na příjezdu do Prahy.

Nehoda ve městě noční provoz neovlivnila, upřesnil primátor Pardubic Jan Nadrchal (ANO). Nicméně je možné, že komplikace v dopravě v ranních a dopoledních hodinách nastanou. „Dá se předpokládat pohyb techniky podél trati, který by to mohl komplikovat,“ pokračoval. Občany proto požádal, aby v tomto ohledu byli trpěliví a tolerantní při průjezdu Pardubicemi.

Mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal uvedl, že škoda po tragické noční nehodě vlaků v Pardubicích přesáhne 110 milionů korun. „Na nákladním vlaku jsou škody asi 50 milionů korun, na expresu 60 milionů a na trati asi 300 tisíc korun,“ informoval ČTK Drápal.

Nehodu nepřežili čtyři lidé

Náraz přišel několik minut před 23. hodinou. První vagon za lokomotivou expresního vlaku vykolejil a částečně se převrátil, první vagon nákladního vlaku poničil jeho lokomotivu. Nákladní vlak převážel karbid vápenatý, ale v prvních dvou vagonech nebyl, takže obyvatelé ohrožení nebyli, uvedla mluvčí pardubických hasičů Vendula Horáková.

Policisté již zahájili úkony pro podezření ze spáchání trestného činu obecného ohrožení z nedbalosti, uvedla mluvčí pardubické policie. V sedm hodin skončilo ohledání místa nehody, uvedl ve vysílání ČT24 hejtman Pardubického kraje Martin Netolický (SOCDEM).

Podle Drážní inspekce projel osobní expres v Pardubicích návěstidlo zakazující jízdu. Zda šlo o technickou závadu, nebo lidskou chybu, nyní vyšetřuje.

Policie po 02:30 na síti X uvedla, že záchranné práce skončily a místo nehody začali ohledávat kriminalisté. „Žádáme cestující, aby své cesty do Pardubic nebo přes Pardubice minimálně pro čtvrtek 6. června odložili,“ napsaly České dráhy na síti X.

Akce se zúčastnilo šestnáct posádek profesionálního sboru, asistovali i dobrovolní hasiči. Velitel zásahu HZS Pardubického kraje Pavel Bér řekl, že zásah byl komplikovaný tím, jak byl první vagon deformovaný. „Nasazeno bylo něco přes šedesát hasičů,“ dodal.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Obchodníci se učí legislativu k prodeji kratomu

Už měsíc platí nařízení vlády, které povoluje prodej kratomu pouze ve speciálních obchodech s licencí. Aktuálně ji má padesát prodejen. Odborníci v pátek vysvětlovali novou legislativu k prodeji kratomu vietnamským podnikatelům. Za prodej kratomu bez licence hrozí prodejcům milionové sankce. Bývalý národní protidrogový koordinátor Jindřich Vobořil (ODS) navrhuje, aby se na tuto látku a jí podobné navíc zavedla spotřební daň. To bude řešit nová vláda. „Nebudu se bránit diskusi,“ říká místopředsedkyně ANO Alena Schillerová. Téma dalších látek se bude ale řešit i ve sněmovně, kde vznikl nový podvýbor pro léčebné konopí a přírodní látky.
před 5 hhodinami

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
před 6 hhodinami

Fiala: Ukrajina letos získala skrze muniční iniciativu 1,8 milionu kusů munice

Ukrajina letos dostala prostřednictvím české muniční iniciativy 1,8 milionu kusů velkorážové munice, cíl pro letošek tak byl splněn, napsal vpodvečer na síti X končící premiér Petr Fiala (ODS). Loni Ukrajina díky iniciativě dostala 1,5 milionu kusů velkorážové munice. Tuzemskou muniční iniciativu oceňuje jak Ukrajina, tak i spojenci Česka v EU a NATO.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

EU hodlá od července zavést clo tři eura na malé balíky

Všechny balíky v hodnotě nižší než 150 eur (zhruba 3600 korun) přicházející do Evropské unie budou od července podléhat clu ve výši tří eur (zhruba 73 korun). Dohodli se na tom v pátek podle agentur ministři financí EU na jednání v Bruselu. Doposud byly takovéto balíky od cla osvobozeny. Česko na schůzce zastupoval odcházející ministr Zbyněk Stanjura (ODS).
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Rakousko prodlouží o půl roku kontroly na hranicích

Rakousko o šest měsíců prodlouží stávající kontroly na pomezí s Českem, Slovenskem, Maďarskem a Slovinskem. Postupně ale v rámci nového konceptu ostrahy hranic rozšíří kontroly do hloubky pohraničí, prohlásil podle agentury APA tamní ministr vnitra Gerhard Karner. Naposledy prodloužilo Rakousko hraniční kontroly v říjnu, a to o dva měsíce do 15. prosince.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Chudobu způsobují hlavně drahé nájmy, ukazuje analýza a hledá řešení

Hlavní příčinou chudoby v Česku nejsou nízké příjmy, ale drahé a nedostupné bydlení. Zatímco podíl lidí žijících v nájmu v posledních letech roste, počet rodin i mladých, kteří si mohou dovolit vlastní bydlení, klesá. Nájemné se ale zvyšuje výrazně rychleji než výdělky, vyplývá z analýzy Platformy pro sociální bydlení a dalších organizací. Navrhují řadu opatření, jak krizi zmírnit už v nadcházejícím volebním období.
před 15 hhodinami

Hosté Událostí, komentářů debatovali o klimatických cílech EU

Evropský parlament oznámil odsunutí platnosti emisních povolenek ETS 2 na rok 2028. Nový klimatický cíl je pak do roku 2040 snížit emise o devadesát procent oproti roku 1990. Z pěti procent se ale členské státy budou moci vykoupit takzvanými uhlíkovými kredity. Podle poslankyně Bereniky Peštové (ANO) jsou cíle EU příliš ambiciózní, některé protichůdné a nesplnitelné. „Evropa v současné době svými nesmyslnými cíli páchá sebevraždu, ve smyslu sebevraždy průmyslové,“ uvedla Peštová v Událostech, komentářích. Poslankyně Gabriela Svárovská (Zelení, klub Pirátů) v debatě moderované Martinem Řezníčkem uvedla, že investice do zelené transformace je důležité provádět tak, aby směřovaly k perspektivním odvětvím a dekarbonizaci.
před 16 hhodinami
Načítání...