Srážka vlaků v Pardubicích má čtyři oběti. Většina zraněných byla propuštěna z nemocnic

11 minut
Události: Srážka dvou vlaků
Zdroj: ČT24

Při čelní srážce expresního osobního a nákladního vlaku v Pardubicích ve středu v noci zemřeli čtyři lidé. Mezi oběťmi srážky vlaků jsou dvě občanky Slovenska, zemřely také dvě ženy z Ukrajiny. Mezi mrtvými není ani jeden ze strojvedoucích, jeden je lehce zraněný. Nemocnice přijaly 27 lidí, většina z nich už byla propuštěna. Hospitalizovaných zůstává šest lidí. Podle hasičů byl zásah komplikovaný, a to zejména u jednoho z vagonů, který náraz poškodil nejvíce. Policie už zahájila úkony v trestním řízení pro podezření z trestného činu obecného ohrožení z nedbalosti. Kolem osmé ráno se v Pardubicích obnovil provoz po jedné koleji. Vlaky místem nemohly projíždět devět hodin.

Mezi oběťmi srážky vlaků v Pardubicích jsou dvě občanky Slovenska, informovalo slovenské ministerstvo zahraničí, které uvedlo, že to potvrdily české úřady. Další čtyři Slovenky utrpěly při srážce rychlíku a nákladního vlaku zranění, jednu z nich už zdravotníci propustili z nemocnice. Ostatní tři jsou ve stabilizovaném stavu, uvedl slovenský resort zahraničí.

Při železničním neštěstí zemřely také dvě ženy z Ukrajiny, uvedlo už dříve ukrajinské ministerstvo zahraničí.

Nejhorší zranění a oběti na životech byly mezi cestujícími v prvním vagonu rychlíku, který měl podle náměstka ředitele hasičů Správy železnic Miloše Němce rozdrcené nárazníky a byl nejvíce zdeformovaný, jednoho zraněného hasiči vyprošťovali více než hodinu. „Ten první osobní vagon za lokomotivou je z třetiny totálně zničený, zlomený. Právě v té části došlo k těm nejhorším zraněním a úmrtím,“ uvedl. Šlo o spací vagon. „Ti lidé vůbec nic netušili a spali,“ doplnil.

4 minuty
Události: Zabezpečení trati po nehodě dvou vlaků v Pardubicích
Zdroj: ČT24

Cestující při nehodě utrpěli hlavně poranění hlavy, krční páteře, otřesy mozku a pohmožděniny, řekla mluvčí společnosti Nemocnice Pardubického kraje Kateřina Semrádová. Do Pardubické nemocnice sanitky přivezly v noci osmnáct zraněných, do nemocnice v Chrudimi tři. „V průběhu dneška (čtvrtka) bylo z péče Pardubické a Chrudimské nemocnice propuštěno pět pacientů. Je možné, že během odpoledne se tento počet zvýší ještě o jednoho. V nemocnicích tak zůstává šest osob – v Chrudimské nemocnici je to jeden pacient, v Pardubicích pět,“ sdělila mluvčí.

Do hradecké fakultní nemocnice bylo po nehodě převezeno šest lehce zraněných osob, dva dospělí a čtyři děti. V současnosti už v péči lékařů nejsou. „Všichni pacienti, kteří byli ve fakultní nemocnici v souvislosti s nehodou na železnici v Pardubicích hospitalizováni, byli propuštěni. Poslední dva během dne,“ řekl mluvčí nemocnice Jakub Sochor.

Královéhradecká pomoc a traumaplán

První volání na tísňovou linku přijali záchranáři ve 22:51, první posádka vyjížděla z Pardubic, dále pak z Vysokého Mýta nebo Litomyšle, sdělila mluvčí zdravotnické záchranné služby Pardubického kraje Alena Kisiala. Požádali také o výpomoc z Královéhradeckého kraje včetně letecké záchranné služby, ta byla i z Prahy.

Nejurgentněji bylo potřeba vyhodnotit, jestli se jedná o závažná nebo středně závažná zranění, sdělila Kisiala. Sanitky pak zraněné začaly odvážet do okolních nemocnic. Vrtulníky pacienty nakonec netransportovaly, do trojice nemocnic byli rozváženi pozemní cestou.

8 minut
Zprávy ve 12: Redaktorky ČT o podrobnostech srážky vlaků v Pardubicích
Zdroj: ČT24

„Lékaři v pardubické nemocnici ošetřovali hlavně lidi, kteří měli naražené hrudníky nebo hlavy, měli různě zablokované části těla – třeba krční páteř nebo měli nějaké pohmožděniny,“ doplnila z nemocnice v Pardubicích redaktorka ČT Kateřina Lunerová. Část pacientů přijala i královéhradecká nemocnice.

Těžší případy pak posílaly do královéhradecké nemocnice. Záchranáři nasadili i vrtulník. Zbytek pasažérů se uchýlil do nádražní budovy, kde jim pomáhali krizoví psychologové.

Traumaplán prvního stupně byl aktivován podle Semrádové v Chrudimi, Ústí nad Orlicí, Litomyšli a Pardubicích, jelikož nebylo jasné, kolik je přesně zraněných. „Nakonec se aktivně do pomoci zapojily pardubická a chrudimská nemocnice,“ dodala.

Rychlík dopravce RegioJet směřoval do Košic a ukrajinského Čopu. Mimořádná událost byla podle Kisialy ukončena ve 2:11 ráno.

6 minut
Vědecký redaktor Piskala přibližuje nehodu vlaků u Pardubic
Zdroj: ČT24

Nikdo se nepohřešuje

Mezi mrtvými není ani jeden ze strojvedoucích, podle majitele Student Agency a RegioJet Radima Jančury nebyl zraněn strojvedoucí z RegioJetu.

Hasiči z vlaku cestující vyprošťovali a nezraněné evakuovali do přistavených autobusů a pak do nádražní budovy, kde pro ně byla podle ministra vnitra Víta Rakušana (STAN) připravená pomoc psychologů. Hasičům se postupně podařilo zjistit totožnost všech pasažérů, kterých bylo ve vlaku dopravce RegioJet směřujícího na Slovensko 380, nikdo se nepohřešuje, uvedli.

„Zřízena byla infolinka 950 570 805,“ napsali hasiči na sociální síti X. Lidé mohou volat také na krizovou linku RegioJetu na čísle 539 000 955.

Podle Rakušana aktuálně probíhá komunikace či intervence u rodin pozůstalých, nutné jsou také práce na zprovoznění vytížené trati. Zásah složek integrovaného záchranného systému ministr hodnotil jako profesionální.

Jančura se omluvil zraněným i všem, koho se nehoda dotkla. Řekl, že společnost lidi odškodní a udělá všechno pro řádné vyšetření nehody.

Do ukrajinského Čopu pak pokračuje celkem 105 cestujících, uvedla společnost RegioJet. Náhradní vlak za spoj RegioJet 1021 přijel do Košic ve čtvrtek kolem 16:30. Tam na cestující čekaly dva autobusy náhradní dopravy. Cesta pak potrvá další čtyři hodiny. Po tragické nehodě se tak protáhne na zhruba 23 hodin.

Provoz částečně obnoven

Kolem 8:00 se v Pardubicích obnovil provoz po jedné koleji, oznámili hasiči Správy železnic. Vlaky místem nemohly projíždět devět hodin. Průjezd vlaků je omezený, mohou jet maximálně rychlostí deset kilometrů v hodině, uvedli drážní hasiči. Zároveň pokračují v odklízení následků nehody. Na místě podle mluvčího drážních hasičů Martina Kavky zůstávají po odtažení nepoškozených vagonů dvě lokomotivy a dva nehodou poškozené vozy.

Na místo srážky už dorazily oba kolejové nehodové jeřáby. „S pomocí této těžké techniky drážní hasiči nadzvednou a přemístí velkoobjemové kontejnery z poškozených plošinových vozů. Ty se pak budou snažit s pomocí dvou až tří lokomotiv odtrhnout od poškozené lokomotivy, ve které byly tyto kontejnery zapojeny,“ vysvětlila redaktorka ČT Věra Hofmanová.

Podle ní to bude zřejmě nejtěžší fáze odstraňování následků. „Proto také hasiči předpokládají, že právě nyní začnou postupně, jak budou pracovat, uzavírat provoz na jediné zprovozněné koleji, protože jinak by nemohli s nehodovými jeřáby dostatečně manipulovat,“ řekla kolem druhé hodiny odpoledne.

Jako poslední pak přijde na řadu odstranění zcela zdemolovaného lehátkového vagonu RegioJetu. Podle velitele drážních hasičů je poškozen i železniční svršek v místě nehody.

„Máme potvrzeno, že před devátou hodinou České dráhy vrátily provoz hlavně rychlíků na jednu uvolněnou kolej, kde jezdí desetikilometrovou rychlostí. I vzhledem k výluce Brno–Kolín, kde dlouhodobě nemohou vlaky projíždět, přes železniční uzel v Pardubicích míří opravdu velké množství dopravy,“ popsala z místa po deváté ráno redaktorka ČT Věra Hofmanová.

Odstraňování poškozených souprav

Drážní hasiči na odklízení následků srážky vlaků v Pardubicích přes noc pracovat nebudou. ČT to řekl velitel zásahu Vlastimil Novotný. Práce ukončí ve 23:30, pokračovat budou od 4:30. Osádka nehodového vlaku si potřebuje odpočinout, pracuje už 16 hodin. 

Po odstranění následků nehody se musí zkontrolovat trať, provoz na vytíženém železničním koridoru mezi Prahou a Moravou tak bude omezen minimálně ještě v pátek. Informoval o tom odpoledne novináře mluvčí hasičů Správy železnic Martin Kavka.

Následky nehody odstraňují dvě jednotky hasičů Správy železnic, které se střídají. Následně musí odborníci zkontrolovat, zda při nehodě nebyla poškozena trať, výhybky a další technické a bezpečnostní vybavení. Minimálně v pátek tam proto ještě bude výrazně omezen provoz vlaků, dodal mluvčí.

Kvůli zpožděným vlakům vlivem středeční nehody se před přepážkou s informacemi na pražském hlavním nádraží tvořily ve čtvrtek fronty. Některé mezinárodní spoje byly zrušeny, další vlaky jezdily do Přelouče, kde cestující museli přesednout na náhradní autobusovou dopravu do Chocně. Více než hodinová zpoždění nabíraly vlaky také na příjezdu do Prahy.

Nehoda ve městě noční provoz neovlivnila, upřesnil primátor Pardubic Jan Nadrchal (ANO). Nicméně je možné, že komplikace v dopravě v ranních a dopoledních hodinách nastanou. „Dá se předpokládat pohyb techniky podél trati, který by to mohl komplikovat,“ pokračoval. Občany proto požádal, aby v tomto ohledu byli trpěliví a tolerantní při průjezdu Pardubicemi.

Mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal uvedl, že škoda po tragické noční nehodě vlaků v Pardubicích přesáhne 110 milionů korun. „Na nákladním vlaku jsou škody asi 50 milionů korun, na expresu 60 milionů a na trati asi 300 tisíc korun,“ informoval ČTK Drápal.

Nehodu nepřežili čtyři lidé

Náraz přišel několik minut před 23. hodinou. První vagon za lokomotivou expresního vlaku vykolejil a částečně se převrátil, první vagon nákladního vlaku poničil jeho lokomotivu. Nákladní vlak převážel karbid vápenatý, ale v prvních dvou vagonech nebyl, takže obyvatelé ohrožení nebyli, uvedla mluvčí pardubických hasičů Vendula Horáková.

Policisté již zahájili úkony pro podezření ze spáchání trestného činu obecného ohrožení z nedbalosti, uvedla mluvčí pardubické policie. V sedm hodin skončilo ohledání místa nehody, uvedl ve vysílání ČT24 hejtman Pardubického kraje Martin Netolický (SOCDEM).

Podle Drážní inspekce projel osobní expres v Pardubicích návěstidlo zakazující jízdu. Zda šlo o technickou závadu, nebo lidskou chybu, nyní vyšetřuje.

Policie po 02:30 na síti X uvedla, že záchranné práce skončily a místo nehody začali ohledávat kriminalisté. „Žádáme cestující, aby své cesty do Pardubic nebo přes Pardubice minimálně pro čtvrtek 6. června odložili,“ napsaly České dráhy na síti X.

Akce se zúčastnilo šestnáct posádek profesionálního sboru, asistovali i dobrovolní hasiči. Velitel zásahu HZS Pardubického kraje Pavel Bér řekl, že zásah byl komplikovaný tím, jak byl první vagon deformovaný. „Nasazeno bylo něco přes šedesát hasičů,“ dodal.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Unijní lídři budou na summitu v Bruselu rozhodovat o finanční podpoře Ukrajiny

Unijní prezidenti a premiéři budou ve čtvrtek na summitu Evropské unie v Bruselu jednat zejména o další finanční podpoře Ukrajiny, která čelí ruské agresi, o návrhu nového víceletého rozpočtu EU na období 2028 až 2034, o dalším rozšiřování Unie, ale také o její konkurenceschopnosti v měnícím se světě. Česko bude zastupovat nový premiér Andrej Babiš (ANO), půjde o jeho první summit od nedávného jmenování předsedou vlády. Vrcholné schůzky se osobně zúčastní ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.
04:07Aktualizovánopřed 5 mminutami

Víkend bude zatažený a mlhavý, maxima dosáhnou asi pěti stupňů

O nadcházejícím víkendu bude v Česku většinou zataženo, slunce se objeví jen ojediněle. Meteorologové očekávají mlhy a mrholení, někde mohou být i mrznoucí. Nejvyšší teploty se budou pohybovat kolem pěti stupňů Celsia, při malé oblačnosti i nepatrně výše, vyplývá z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).
před 18 mminutami

Lidé uctí památku Václava Havla

Lidé si připomínají čtrnáct let od smrti bývalého prezidenta Václava Havla. Tradičně 18. prosince nosí květiny a svíčky k Havlově chalupě na Hrádečku. Jeho památku uctí i senátoři u jeho hrobu. Ředitel Knihovny Václava Havla pak na prvního českého prezidenta zavzpomíná společně s velvyslanci a velvyslankyněmi USA, Německa, Nizozemska, Slovenska a Kanady.
07:59Aktualizovánopřed 24 mminutami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 2 hhodinami

Ukrajinu je třeba podporovat, EU by ji ale měla financovat jako dosud, řekl Babiš

Česko nezpochybňuje potřebu podpory Ukrajiny Evropskou unií. Měla by být ale financována jako dosud, žádné mimořádné garance Česká republika dávat nebude, řekl před nadcházejícím jednáním Evropské rady premiér Andrej Babiš (ANO). Koalice podle něj o pozici jednala v úterý řadu hodin.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 12 hhodinami

Aby Ukrajina přežila, potřebuje financování, jinak zkrachuje, varuje Rusnok

„V našem bytostném zájmu je posilovat společenství, jehož jsme součástí a které nám pomáhá se ochránit – jak EU, tak NATO. Rozhodují praktické kroky, ne gesta nebo vyjádření,“ komentoval v Interview ČT24 expremiér a bývalý guvernér České národní banky Jiří Rusnok fakt, že Rusko stále trvá na tom, že v jeho sféře vlivu leží i Česko. Aby Ukrajina přežila, potřebuje financování, jinak země zkrachuje ekonomicky a tím pádem i vojensky, dodal s tím, že Kyjev nebojuje jen za sebe, ale také za nás. Míní, že Rusko „má pořád choutky vykládat, že toto je jeho vlivové území“.
před 13 hhodinami

Část předvánočních vlaků z Prahy už je plná. Dopravci přidávají místa

Některé z vlaků, které před Vánoci míří z Prahy na Moravu a dál do zahraničí, už jsou vyprodané. V dalších zbývají poslední volná místa, vyplývá z vyjádření oslovených železničních společností a jejich webových stránek. Většina dopravců v reakci na zvýšenou poptávku přidává v období od 19. prosince do Štědrého dne stovky až tisíce míst navíc. Rychle se plní i povánoční spoje, ve kterých se lidé budou vracet zpátky do metropole.
před 13 hhodinami
Načítání...