Expres projel návěstidlo zakazující jízdu. Inspekce vyšetřuje, zda šlo o závadu, nebo chybu

4 minuty
Události: Zabezpečení trati po nehodě dvou vlaků v Pardubicích
Zdroj: ČT24

Osobní expres společnosti RegioJet při nehodě v Pardubicích projel návěstidlo zakazující jízdu. Uvedla to Drážní inspekce. Zda šlo o technickou závadu, nebo lidskou chybu, nyní vyšetřuje. Zabezpečovací systém ETCS, který dokáže mimo jiné zabránit jízdě vlaku na červenou nebo regulovat jeho rychlost, je sice v pardubickém železničním uzlu nainstalovaný, zatím ale není aktivní. Do provozu by měl být uveden na podzim, sdělila mluvčí Správy železnic (SŽ) Nela Eberl Friebová. V Pardubicích se ve středu večer srazil expres s nákladním vlakem. Při nehodě zemřeli čtyři lidé a 27 dalších skončilo v nemocnicích.

„Víme, že ten vlak opravdu projel na červenou neboli na návěstidlo zakazující jízdu. To, zda se jednalo o osobní chybu, technickou závadu či kombinaci obou faktorů, to je právě předmětem podrobného vyšetřování,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

3 minuty
Vyjádření ministra dopravy Martina Kupky k srážce vlaků v Pardubicích
Zdroj: ČT24

Závěry vyšetřování tragické nehody není podle mluvčího inspekce Martina Drápala možné předjímat. „Drážní inspekce se totiž rovněž zabývá okolnostmi dané mimořádné události a přispívajícími faktory, proto si její šetření vyžádá několik měsíců,“ oznámil. Dodal také, že závěrečná zpráva bude zveřejněna na webu úřadu.

„Na místě mimořádné události šetří příčiny a okolnosti jejího vzniku osm inspektorů Drážní inspekce,“ upřesnil generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera. Celkové škody inspekce odhadla na více než 110 milionů korun.

Ze zjištění Drážní inspekce vyplývá, že osobní expres minul v Pardubicích návěstidlo zakazující jízdu a vjel do postavené cesty pro nákladní vlak. „Vzhledem k tomu, že se jednalo o projetí návěsti zakazující jízdu, je pravděpodobné, že by systém ETCS vlak včas zastavil ještě před návěstidlem a nenechal by jej vůbec projet,“ uvedla mluvčí Drážního úřadu Pavlína Straková.

Správa železnic pokračuje s odstraňováním následků nehody a připravuje se na odklizení poškozených vozů, uvedlo ministerstvo dopravy. Na místo byl povolán nehodový vlak. „Odklízecí práce budou probíhat tak, aby co nejméně ovlivnily provoz na trati,“ uvedl resort.

Případem se zabývá také policie. Nehodu vyšetřuje pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti, uvedla mluvčí krajské policie Markéta Janovská.

Závada na dopravních prostředcích nebyla z dostupných zpráv naznačována, uvedl ve vysílání ČT24 Ivo Drahotský z Dopravní fakulty Jana Pernera z Univerzity Pardubice. Nedostatky nelze předpokládat ani na koridorové trati, která v nedávné době prošla rekonstrukcí. „Zbývá v podstatě lidský faktor. Na tom působí jednak strojvedoucí, kteří byli na obou dvou drážních vozidlech, nebo potom postavení vlakové cesty,“ přiblížil.

9 minut
Expert Drahotský z Dopravní fakulty Jana Pernera k železniční nehodě v Pardubicích
Zdroj: ČT24

Vlak by měl automaticky zastavit

Na konci letošního května skončila rekonstrukce pardubického železničního uzlu za téměř sedm miliard korun bez DPH. Práce zahrnovaly opravy nástupišť a vybudování pátého nástupiště. Uzel má tak i nové zabezpečovací zařízení ETCS, které ale dosud není aktivované. V provozu bude po dokončení všech úprav letos na podzim, sdělila mluvčí SŽ.

V situaci, kdy vlak projede návěst s pokynem „Stůj!“, je systém ETCS schopen vlak automaticky zastavit. Dokáže také regulovat rychlost vlaků. Zavádění zabezpečovacího systému ETCS požaduje Evropská unie. Smyslem je sjednotit odlišné zabezpečovací technologie v jednotlivých státech Unie.

Provoz vlaků řízený výhradně technologií ETCS testují železničáři v Česku na jednokolejné trati z Olomouce do Uničova. Zpočátku jeho fungování provázely problémy. V nejhorší dny se na trati zastavilo až osm vlaků denně. Následně pracovní skupina svolaná Drážním úřadem prováděla úpravy na vozidlech a přenosové síti a upravovala pozici antén na některých vlacích. Díky tomu ubylo výpadků v komunikaci mezi traťovou a palubní částí systému. Od konce listopadu pak SŽ zaznamenala už jen jednotky případů týdně.

Systém ETCS prošel v polovině ledna také testem v simulovaném provozu na trati Staré Město u Uherského Hradiště–Břeclav. Díky předchozímu testování na takzvané Uničovce se na trati podle dřívějšího vyjádření Drážního úřadu podařilo snížit počáteční chybovost systému.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 9 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami
Načítání...