Expres projel návěstidlo zakazující jízdu. Inspekce vyšetřuje, zda šlo o závadu, nebo chybu

Události: Zabezpečení trati po nehodě dvou vlaků v Pardubicích (zdroj: ČT24)

Osobní expres společnosti RegioJet při nehodě v Pardubicích projel návěstidlo zakazující jízdu. Uvedla to Drážní inspekce. Zda šlo o technickou závadu, nebo lidskou chybu, nyní vyšetřuje. Zabezpečovací systém ETCS, který dokáže mimo jiné zabránit jízdě vlaku na červenou nebo regulovat jeho rychlost, je sice v pardubickém železničním uzlu nainstalovaný, zatím ale není aktivní. Do provozu by měl být uveden na podzim, sdělila mluvčí Správy železnic (SŽ) Nela Eberl Friebová. V Pardubicích se ve středu večer srazil expres s nákladním vlakem. Při nehodě zemřeli čtyři lidé a 27 dalších skončilo v nemocnicích.

„Víme, že ten vlak opravdu projel na červenou neboli na návěstidlo zakazující jízdu. To, zda se jednalo o osobní chybu, technickou závadu či kombinaci obou faktorů, to je právě předmětem podrobného vyšetřování,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Vyjádření ministra dopravy Martina Kupky k srážce vlaků v Pardubicích (zdroj: ČT24)

Závěry vyšetřování tragické nehody není podle mluvčího inspekce Martina Drápala možné předjímat. „Drážní inspekce se totiž rovněž zabývá okolnostmi dané mimořádné události a přispívajícími faktory, proto si její šetření vyžádá několik měsíců,“ oznámil. Dodal také, že závěrečná zpráva bude zveřejněna na webu úřadu.

„Na místě mimořádné události šetří příčiny a okolnosti jejího vzniku osm inspektorů Drážní inspekce,“ upřesnil generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera. Celkové škody inspekce odhadla na více než 110 milionů korun.

Ze zjištění Drážní inspekce vyplývá, že osobní expres minul v Pardubicích návěstidlo zakazující jízdu a vjel do postavené cesty pro nákladní vlak. „Vzhledem k tomu, že se jednalo o projetí návěsti zakazující jízdu, je pravděpodobné, že by systém ETCS vlak včas zastavil ještě před návěstidlem a nenechal by jej vůbec projet,“ uvedla mluvčí Drážního úřadu Pavlína Straková.

Správa železnic pokračuje s odstraňováním následků nehody a připravuje se na odklizení poškozených vozů, uvedlo ministerstvo dopravy. Na místo byl povolán nehodový vlak. „Odklízecí práce budou probíhat tak, aby co nejméně ovlivnily provoz na trati,“ uvedl resort.

Případem se zabývá také policie. Nehodu vyšetřuje pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti, uvedla mluvčí krajské policie Markéta Janovská.

Závada na dopravních prostředcích nebyla z dostupných zpráv naznačována, uvedl ve vysílání ČT24 Ivo Drahotský z Dopravní fakulty Jana Pernera z Univerzity Pardubice. Nedostatky nelze předpokládat ani na koridorové trati, která v nedávné době prošla rekonstrukcí. „Zbývá v podstatě lidský faktor. Na tom působí jednak strojvedoucí, kteří byli na obou dvou drážních vozidlech, nebo potom postavení vlakové cesty,“ přiblížil.

Expert Drahotský z Dopravní fakulty Jana Pernera k železniční nehodě v Pardubicích (zdroj: ČT24)

Vlak by měl automaticky zastavit

Na konci letošního května skončila rekonstrukce pardubického železničního uzlu za téměř sedm miliard korun bez DPH. Práce zahrnovaly opravy nástupišť a vybudování pátého nástupiště. Uzel má tak i nové zabezpečovací zařízení ETCS, které ale dosud není aktivované. V provozu bude po dokončení všech úprav letos na podzim, sdělila mluvčí SŽ.

V situaci, kdy vlak projede návěst s pokynem „Stůj!“, je systém ETCS schopen vlak automaticky zastavit. Dokáže také regulovat rychlost vlaků. Zavádění zabezpečovacího systému ETCS požaduje Evropská unie. Smyslem je sjednotit odlišné zabezpečovací technologie v jednotlivých státech Unie.

Provoz vlaků řízený výhradně technologií ETCS testují železničáři v Česku na jednokolejné trati z Olomouce do Uničova. Zpočátku jeho fungování provázely problémy. V nejhorší dny se na trati zastavilo až osm vlaků denně. Následně pracovní skupina svolaná Drážním úřadem prováděla úpravy na vozidlech a přenosové síti a upravovala pozici antén na některých vlacích. Díky tomu ubylo výpadků v komunikaci mezi traťovou a palubní částí systému. Od konce listopadu pak SŽ zaznamenala už jen jednotky případů týdně.

Systém ETCS prošel v polovině ledna také testem v simulovaném provozu na trati Staré Město u Uherského Hradiště–Břeclav. Díky předchozímu testování na takzvané Uničovce se na trati podle dřívějšího vyjádření Drážního úřadu podařilo snížit počáteční chybovost systému.