Železniční dopravci jsou kvůli novému opatření Drážního úřadu od srpna povinni jezdit na některých vybraných tratích pod dohledem ETCS ( jednotný celoevropský zabezpečovací systém). Výhradní provoz s tímto zabezpečovačem pak má začít na 1260 kilometrech koridorových tratí od ledna příštího roku. Předseda Spolku pro efektivní železnici Josef Hendrych v pořadu Události, komentáře uvedl, že na srpnové spuštění jsou připraveny České dráhy, zatímco ostatní dopravci spíše vyčkávají.
Na vybraných tratích se začne jezdit pod dohledem evropského vlakového zabezpečovače
Od srpna platí nová povinnost pro ty traťové úseky, které splňují tři podmínky. Musí být vybaveny novým systémem, lokomotiva musí mít mobilní část ETCS a strojvedoucí musí být řádně vyškolený.
Hendrych uvedl, že České dráhy mají tímto systémem vybaveno přes 400 hnacích vozidel a mají vycvičeno 700 strojvedoucích. Ostatní dopravci podle něj zatím vyčkávají, protože podle jejich právního rozboru nemá Drážní úřad ve své kompetenci takovou povinnost ukládat. „Je tedy otázkou, jak se k tomu postaví,“ dodal Hendrych.
Od srpnového zkušebního provozu nečeká výrazné zvýšení bezpečnosti na tratích. Připomněl, že nejdříve se nový systém zkoušel na trati Olomouc–Uničov a od srpna se přechází na vytíženější úseky. Tyto zátěžové testy podle něho ukážou, zda je systém připraven a může být od ledna zaveden výhradně.
Drážní úřad opatření podle jeho mluvčí Pavlíny Strakové doplnil také seznamem traťových úseků, kde dopravci při splnění dalších podmínek budou muset ETCS používat. V tuto chvíli se opatření týká úseků Česká Třebová – Adamov, Česká Třebová – Olomouc–Prosenice, Beroun–Ejpovice nebo třech úseků na jižní Moravě.
ETCS funguje jako nezávislý dohled nad vlaky, který automaticky zasáhne v okamžiku chyby strojvedoucího nebo při jiné nežádoucí situaci a nouzově zabrzdí vlak.
Správa železnic uvádí, že ETCS je jednotný celoevropský zabezpečovací systém, který bude zajišťovat jednotnou evropskou železnici a vyšší bezpečnost provozu na ní. Zajistí také, aby vlaky dopravců mohly volně, bez problémů přejíždět z jedné země do druhé. „Je to zařízení, které nahrazuje velké množství různých, vzájemně nespolupracujících a mnohdy zastaralých systémů v jednotlivých zemích.“
Zavádění ETCS po Česku požaduje Evropská unie. Má sjednotit odlišné zabezpečovací technologie v jednotlivých státech EU. Jde o jeden z nejvýznamnějších projektů na české železnici, řekl už dříve ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Náklady se podle něj budou pohybovat v desítkách miliard korun.