Nádražní budova v Teplicích je po rekonstrukci – alespoň zvenku, kde se jí vrátil původní vzhled. Uvnitř ještě není plně zařízená, protože se Správě železnic nepodařilo najít nájemce prostor. Oprava historické budovy z poloviny 19. století stála 325 milionů korun a byla to zároveň poslední součást modernizace trati z Teplic do Ústí nad Labem.
Teplické nádraží znovu vypadá jako v 19. století. Rekonstrukce je hotová jen zvenku, interiéry čekají na nájemce
Nádražní budova v Teplicích je nejenom jedna z nejstarších v Česku – neboť ji od roku 1858 nenahradil žádný jiný objekt, jak se to stalo na mnoha významných nádražích – ale také jedna z největších. Je například o deset metrů delší než Fantova budova na pražském hlavním nádraží. Kromě toho v posledních letech před rekonstrukcí platila i za jednu z nejzdevastovanějších. Její fasáda chátrala a změnit to bylo kvůli rozměrům budovy, ale i kvůli její památkové ochraně obzvláště náročné.
„Pod přísnou kontrolou památkářů jsme pracovali na 5,5 tisíce metrů čtverečních střech a 7,5 tisíce metrů čtverečních fasády,“ vyčíslil ředitel stavební společnosti Chládek & Tintěra Jan Kokeš. Opravou prošly také všechny střechy, dělníci vyměnili přes 350 oken a 72 litinových sloupů. Na zakázku se vyrobily vstupní dveře, v suterénu jsou nové rozvody vzduchotechniky a elektroinstalace.
Novou podobu dostalo při rekonstrukci první nástupiště, které má nyní zvýšenou hranu a do moderních vlaků z něj nastoupí cestující bezbariérově.
Rekonstrukce zásadně změnila podobu budovy. Dostala opět původní novorománské prvky, o které přišla při dřívějších stavebních úpravách. Nicméně výsledek vnímají Tepličtí rozporuplně, někteří upozorňovali na fleky na budově. Podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody to však je „daň za historii“. „Byly zvoleny omítky, které nebylo vhodné realizovat, což nám ukradlo čas, zhruba tři měsíce. Mají to být vápencové omítky, což i teď působí zestárle,“ uvedl.
Práce na budově přišly na 325 milionů korun, přičemž je její podoba definitivní pouze zvenku. Uvnitř budou podle Svobody potřeba ještě stamilionové investice, Správa železnic se do nich ale zatím nechce pustit, dokud nesežene nájemce.
„Projekt dokončíme podle toho, co v něm bude,“ dodal ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Sice železničáři počítají s vytvořením expozice sdělovací a zabezpečovací techniky, ta ale podle ředitele „zaplní jen nepatrnou část objektu“.
Dokončení opravy nádražní budovy – nebo alespoň jejího exteriéru – udělalo i tečku za modernizací pěti kilometrů trati z Teplic na okraj Ústí nad Labem. „Udělala se celá železniční infrastruktura, bylo to už potřeba, protože vytíženost trati na Ústí je velká, čeká se, že ještě bude intenzivnější. Zvýší se spolehlivost trati, která byla degradována,“ řekl Svoboda.
Náklady byly 1,946 miliardy korun, dotace z Evropské unie může činit až 1,246 miliardy korun. Při modernizaci také zaniklo nádraží Bohosudov, které nahradila nová zastávka Krupka-Bohosudov.
Přímo v Teplicích na rekonstrukci nádraží naváže ještě proměna prostor před ním. Vznikne malý park a opravy čekají Tržní a Benešovo náměstí. „Cestující tak důstojně budou moci projít z opraveného nádraží až do centra,“ slíbil náměstek primátora Hynek Hanza (ODS).