Teplické nádraží znovu vypadá jako v 19. století. Rekonstrukce je hotová jen zvenku, interiéry čekají na nájemce

Nádražní budova v Teplicích je po rekonstrukci – alespoň zvenku, kde se jí vrátil původní vzhled. Uvnitř ještě není plně zařízená, protože se Správě železnic nepodařilo najít nájemce prostor. Oprava historické budovy z poloviny 19. století stála 325 milionů korun a byla to zároveň poslední součást modernizace trati z Teplic do Ústí nad Labem.

Nádražní budova v Teplicích je nejenom jedna z nejstarších v Česku – neboť ji od roku 1858 nenahradil žádný jiný objekt, jak se to stalo na mnoha významných nádražích – ale také jedna z největších. Je například o deset metrů delší než Fantova budova na pražském hlavním nádraží. Kromě toho v posledních letech před rekonstrukcí platila i za jednu z nejzdevastovanějších. Její fasáda chátrala a změnit to bylo kvůli rozměrům budovy, ale i kvůli její památkové ochraně obzvláště náročné.

„Pod přísnou kontrolou památkářů jsme pracovali na 5,5 tisíce metrů čtverečních střech a 7,5 tisíce metrů čtverečních fasády,“ vyčíslil ředitel stavební společnosti Chládek & Tintěra Jan Kokeš. Opravou prošly také všechny střechy, dělníci vyměnili přes 350 oken a 72 litinových sloupů. Na zakázku se vyrobily vstupní dveře, v suterénu jsou nové rozvody vzduchotechniky a elektroinstalace.

Novou podobu dostalo při rekonstrukci první nástupiště, které má nyní zvýšenou hranu a do moderních vlaků z něj nastoupí cestující bezbariérově.

Rekonstrukce zásadně změnila podobu budovy. Dostala opět původní novorománské prvky, o které přišla při dřívějších stavebních úpravách. Nicméně výsledek vnímají Tepličtí rozporuplně, někteří upozorňovali na fleky na budově. Podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody to však je „daň za historii“. „Byly zvoleny omítky, které nebylo vhodné realizovat, což nám ukradlo čas, zhruba tři měsíce. Mají to být vápencové omítky, což i teď působí zestárle,“ uvedl.

Práce na budově přišly na 325 milionů korun, přičemž je její podoba definitivní pouze zvenku. Uvnitř budou podle Svobody potřeba ještě stamilionové investice, Správa železnic se do nich ale zatím nechce pustit, dokud nesežene nájemce.

„Projekt dokončíme podle toho, co v něm bude,“ dodal ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Sice železničáři počítají s vytvořením expozice sdělovací a zabezpečovací techniky, ta ale podle ředitele „zaplní jen nepatrnou část objektu“.

Dokončení opravy nádražní budovy – nebo alespoň jejího exteriéru – udělalo i tečku za modernizací pěti kilometrů trati z Teplic na okraj Ústí nad Labem. „Udělala se celá železniční infrastruktura, bylo to už potřeba, protože vytíženost trati na Ústí je velká, čeká se, že ještě bude intenzivnější. Zvýší se spolehlivost trati, která byla degradována,“ řekl Svoboda.

Náklady byly 1,946 miliardy korun, dotace z Evropské unie může činit až 1,246 miliardy korun. Při modernizaci také zaniklo nádraží Bohosudov, které nahradila nová zastávka Krupka-Bohosudov.

Přímo v Teplicích na rekonstrukci nádraží naváže ještě proměna prostor před ním. Vznikne malý park a opravy čekají Tržní a Benešovo náměstí. „Cestující tak důstojně budou moci projít z opraveného nádraží až do centra,“ slíbil náměstek primátora Hynek Hanza (ODS).

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

V Opatovicích nad Labem postaví skladovací halu, navzdory odporu části obce

Přes letitý odpor části obyvatel začne v Opatovicích nad Labem na Pardubicku stavba skladovací haly, proti níž se v referendu vyslovila většina hlasujících. Podle developerské firmy místní obyvatelé najdou díky hale práci a Opatovice z ní budou mít prospěch na dani z nemovitostí.
před 8 hhodinami

Kvůli odklonu od uhlí může teplo zdražit milionům Čechů

Tuzemské teplárny postupně opouštějí uhlí a nahrazují ho ekologičtějšími zdroji, především plynem. Do roku 2030 má přechod na čistší technologie stát až dvě stě miliard korun. Část pokryjí evropské dotace. Zbytek se ale promítne do cen tepla. Vyšší účty tak mohou čekat miliony lidí.
před 10 hhodinami

Vlaky na koridoru mezi jihem Čech a Prahou nejezdily několik hodin

Kvůli poškození trakčního vedení nejezdily v pátek několik hodin vlaky na železničním koridoru mezi Českými Budějovicemi a Prahou. Porucha se týkala úseku Veselí nad Lužnicí – České Budějovice, v němž cestující vozily náhradní autobusy. Provoz byl po osmé hodině večerní obnoven, uvedly České dráhy.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami

Násilí ze strany blízkých čelí téměř třetina seniorů, ukázal průzkum

Krajský soud v Ostravě začal projednávat případ vraždy nemocné seniorky. Obžalovaná je sociální asistentka, která podle spisu úmyslně zanedbávala své povinnosti, kvůli čemuž její známá zemřela. Násilí od blízkých osob čelí skoro třicet procent starších lidí, ukázal nový sociologický průzkum Masarykovy univerzity. Ten se zaměřil také na situaci v pobytových službách.
před 20 hhodinami

V Praze vznikne nová čtvrť. Panují spory o to, kdo na ní víc „vydělá“

Na zanedbaném a nepříliš vábném území kolem Florence a Masarykova nádraží má v metropoli vzniknout nová moderní čtvrť postavená společností Penta. Praha ve čtvrtek schválila dvě změny územního plánu, které byly pro výstavbu nutné. Podle organizace Arnika mělo město za tuto „úlitbu“ vyjednat například větší počet dostupných bytů, podle náměstka primátora Petra Hlaváčka (STAN) ale metropole získala od developera mnohem víc, než předpokládala. Otázkou zůstává, co se stane s autobusovým nádražím.
před 21 hhodinami

Zmrazení platů soudců porušilo evropské právo, rozhodl soud

Okresní soud v Ostravě rozhodl o jedné z prvních žalob proti letošnímu zmrazení soudcovských platů. Podle verdiktu vláda opatřením porušila evropské primární právo, uvedl v pátek Český rozhlas Radiožurnál. Ministryně spravedlnosti Eva Decroix (ODS) chce navrhnout, aby se soudcům platy zpětně zvýšily.
včeraAktualizovánovčera v 16:35

Cestující v Praze vozí nová tramvaj

Nová tramvaj Škoda 52T poprvé vyjela s cestujícími do zkušebního provozu. Jezdit bude na lince 12, řekl náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti). Pražský dopravní podnik (DPP) podepsal smlouvu na dodávku až dvou set tramvají za 16,6 miliardy korun koncem roku 2023. Letos by jich podle Hřiba mělo dorazit dvacet. Cena jedné je téměř 90 milionů korun. Nový typ tramvaje se v metropoli objevuje po delší době. Některé nákupy byly v minulosti kritizovány.
včera v 15:57

Praha stoprocentně ovládne Kongresové centrum Praha

Praha získá od státu podíl 54,35 procenta v Kongresovém centru Praha (KCP) a stane se tak jeho stoprocentním vlastníkem. Transakci pozdě večer ve čtvrtek schválili městští zastupitelé. Důvodem je především záměr Prahy k centru dostavět novou halu s cílem posílení kongresové turistiky v metropoli.
včera v 08:58
Načítání...