Ministerstvo dopravy řeší problémy s kvalitou vlaků na rychlíkových železničních spojích. U nově podepisovaných kontraktů chce resort zrušit limit na výši pokut. V součtu za loňský rok činily asi jedenáct milionů korun.
Resortu dopravy vadí kvalita u rychlíkových spojů. Chce zrušit limit na pokuty
Cestující v rychlících z Kolína do Ústí nad Labem se dočkali i lokomotiv, které jezdily už pětašedesátou sezonu, navíc v nasazení, na které nebyly ani projektované. Když kdysi začínaly, byly to první rozšířenější elektrické lokomotivy v Československu, na kterých se zkoušelo, jestli je vůbec možné nahradit parní stroj.
Na zmíněné trati je loni používal RegioJet, který nabídl nižší cenu než České dráhy a který novější lokomotivy a část vagonů raději použil na komerčních spojích. Výsledkem pak bylo to, že skoro šest procent spojů nemělo dodržené řazení. A tak přišla pokuta ve výši čtyř set tisíc korun.
A problémy pokračují i letos – v březnu vyjel místo vagonů starý německý motorák. „Co na to říkám? Štve mě to. Zahajujeme sankční řízení pro porušení podmínek smlouvy mezi dopravcem a státem – nesplněné řazení vozů a kvalita služby,“ komentoval tehdy ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
„My máme záložní lokomotivy čtyři. Když se sejde více údržby, poruch nebo nehod, záloh je méně a logicky je drží v Praze. Záloha z Prahy přijela do druhého obratu. Brilantní práce, tým mohu jen pochválit,“ uvedl majitel RegioJetu Radim Jančura.
Silnější nástroj
Ministerstvo mělo ve smlouvách standardně pokuty za špatnou kvalitu rychlíků omezené na půl procenta hodnoty kontraktu. To se nyní snaží změnit. „Je to v tuto chvíli bolest všech dopravců, bez rozdílu. Ministerstvo dopravy potřebuje silnější nástroj, aby, padni komu padni, uplatnilo sankce,“ zdůvodnil Kupka.
Data poskytnutá ministerstvem ukazují, že největší potíže jsou s mezinárodními dálkovými vlaky – typicky jezdí s větším zpožděním každý pátý. A problémy jsou i s řazením. Největší problémy jsou s linkou z Prahy do Berlína. A pak to končí i tak, jako začátkem května v Děčíně, kdy německá četa odmítla převzít soupravu maďarských drah. Čtyři stovky cestujících tak musely jet dál buď přecpanými osobními vlaky, nebo čekat na další, opět plný, vlak.