Začala modernizace prvního úseku železnice z Přerova do Brna

3 minuty
Události v regionech: Modernizace trati Nezamyslice–⁠⁠⁠⁠⁠⁠Kojetín
Zdroj: ČT24

Správa železnic (SŽ) v Nezamyslicích na Prostějovsku zahájila modernizaci železniční trati z Přerova do Brna, po které budou moci vlaky jezdit po dvou kolejích rychlostí až dvě stě kilometrů za hodinu. Aktuálně je tam jedna kolej a rychlost je omezena na sto kilometrů v hodině. Jako první přijde na řadu přestavba desetikilometrového úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stát bude 7,7 miliardy korun, skončit má v závěru roku 2028.

Aby mohly vlaky jezdit vysokou rychlostí, bude podle mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy potřeba trať co nejvíce napřímit. Zhruba z osmdesáti procent půjde o novou železnici. „Díky rozsáhlým přeložkám tak nová dvoukolejná trať povede z velké části v nové stopě a využívat při tom bude i nové tunely a mosty. Mimoúrovňově bude v celé délce trati řešený nejen přístup cestujících na nástupiště, ale i křížení samotné trati s dalšími komunikacemi. Už na ní tedy nebudou žádné železniční přejezdy, místo toho bude nutné vybudovat řadu podjezdů a nadjezdů,“ popsal Gavenda.

Bezpečnější nadjezd nahradí při modernizaci trati i přejezd za nádražím v Nezamyslicích. Ve Víceměřicích vede současná dráha vpravo za hřbitovem. Nová rychlodráha půjde přímým směrem na opačné straně.

Právě z Víceměřic ve směru na Němčice nad Hanou budou mít stavbaři nejvíc práce. Vybudují tam tunel dlouhý téměř 750 metrů. Razit ho pod zemí nebylo možné, takže jej musí vyhloubit. Ustoupí mu několik chat a zahrad. „Lidé se s tím celkem vyrovnali, ačkoli zejména u těch starších, kteří tam mají delší dobu nějaký citový vztah, to bylo samozřejmě horší,“ poznamenal starosta Němčic nad Hanou Martin Ernst (nestr.).

Brzy se změní i osud nádraží v Němčicích nad Hanou. Správa železnic už s ním nepočítá. Zhruba o kilometr dál vybuduje novou zastávku, ta bude ze středu města dostupnější. Součástí projektu je také rekonstrukce železničních stanic Kojetín a Chropyně, ve kterých budou postaveny nové nádražní budovy a parkoviště. Projekt zahrnuje také výstavbu osmi železničních mostů. Nejdelší z nich přes údolí potoka Žlebůvky bude měřit přes sto dvacet metrů.

„Jsme svědky historické chvíle, kdy prakticky začínáme stavět první část vysokorychlostních spojení. Zmodernizovaná trať mezi Brnem a Přerovem se totiž na obou koncích napojí na plánované vysokorychlostní tratě, které přinesou bezkonkurenční dobu cestování napříč celou republikou,“ nechal se slyšet ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Rekonstrukce trati z Přerova do Nezamyslic je rozdělena do dvou úseků. Prvním je část z Nezamyslic do Kojetína, na kterou naváže modernizace sedmnáct kilometrů dlouhé části z Kojetína do Přerova. Modernizace druhé části má stát téměř deset a půl miliardy korun, dokončena má být také v roce 2028.

„Díky zdvoukolejnění už nebudou vlaky muset čekat ve stanicích na protijedoucí spoje. Z hlediska bezpečnosti bude důležitá instalace evropského zabezpečovače ETCS a zrušení obou přejezdů v tomto úseku. To vše nám umožní zavést rychlost 200 kilometrů za hodinu, která se bude na české železnici objevovat stále častěji,“ řekl generální ředitel SŽ Jiří Svoboda.

„Úsek Brno–Přerov, kde v současné době vlaky jedou zhruba devadesát minut, se sníží na tři čtvrtě hodiny. Ta stěžejní část bude, až bude dokončené celé rameno, tedy Brno–Přerov,“ dodal Svoboda.

Nezamyslice zatíží během stavby nákladní doprava

Podle starosty Nezamyslic Vlastimila Michlíčka (nestr.) bude modernizace trati z Přerova do Brna znamenat několikaletou zátěž pro město a jeho obyvatele. „Tato stavba (Nezamyslice–Kojetín) sice neleží na našem katastru, přesto by přes naše město mělo projet až pět stovek nákladních aut denně. Tři roky nepřetržitě včetně sobot a nedělí. Jinak to bohužel ale nejde, musíme to nějak vydržet,“ uvedl Michlíček, podle nějž bude obec nákladní dopravu monitorovat a v případě potřeby regulovat.

Další tři navazující traťové úseky z Brna do Nezamyslic se budou stavět jako PPP projekt, tedy ve spolupráci státu a soukromého sektoru. Podle aktuálních předpokladů by se měly tyto jednotlivé úseky začít stavět v letech 2027 a 2028 a hotovo má být vše nejdříve v roce 2033.

„Stavba se aktuálně rozbíhá a eventuální komplikace v tuto chvíli nemůžeme předjímat. Každý dílčí úsek modernizace sice bude něčím specifický, technicky náročná je ale obecně celá stavba mezi Brnem a Přerovem,“ uzavřel Gavenda.

Načítání...