Na chybující strojvedoucí by měla dohlížet technika, zavedení nového zabezpečovače však potrvá ještě dlouho

Strojvedoucí se po sérii mimořádných událostí na železnici ocitli ve středu pozornosti politiků i odborné veřejnosti. Chystá se pro ně zpřísnění podmínek, avšak generální ředitel Správy železniční dopravní cesty připustil, že nelze vše házet jenom na ně. Problém je i na straně infrastruktury, která stále nemá nejnovější evropský zabezpečovací systém. Sami strojvedoucí si pak stěžují i na pracovní podmínky, podle předsedy jejich odborů bývá obvyklou obětí zpoždění vlaků jejich přestávka. Dění na české železnici se věnovalo úterní Interview ČT24 i pořad 90' ČT24 se zástupci SŽDC, Drážního úřadu, Drážní inspekce i odborů.

Kolík, telefon, hlásky i dráty pro dálkové ovládání návěstidel – na tom všem závisela bezpečnost železniční dopravy v minulosti. Dnes se to vše zdá jako prehistorie, jenomže ani soudobé zabezpečení nedokáže nehodám úplně zabránit. Naposledy se o tom přesvědčili cestující i sami železničáři v úterý na brněnském hlavním nádraží, kde se srazily dva vlaky.

Železničáři mají již dlouho zaklínadlo, které má všechny výhrady vůči kvalitě zabezpečení zahnat. Zní „ETCS“ čili European Train Control System – Evropský systém kontroly vlaků. Je to zabezpečovací systém, který má být jednak společný pro všechny evropské státy, jednak zkombinovat výhody různých typů bodových a liniových zabezpečovačů a prakticky eliminovat možné chyby strojvedoucích. Potíž je v tom, že je ETCS dodnes spíše zaklínadlem než skutečností.

V Česku zatím ETCS funguje ve zkušebním provozu na trase Kolín – Česká Třebová – Břeclav, tedy pouze v části jednoho ze čtyř tranzitních železničních koridorů. Generální ředitel Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jiří Svoboda připustil, že další rozvoj půjde jen pomalu. „Bude to trvat dlouho, protože je to velice nákladný systém,“ podotkl v Interview ČT24. A navíc příprava tratě tak, aby na ní ETCS fungovalo, je jen polovina práce. Zabezpečovač potřebuje i vlakovou část, která stojí miliony korun a ty budou muset investovat dopravci.

27 minut
Generální ředitel SŽDC v Interview ČT24: Osazení evropského zabezpečovacího systému potrvá ještě dlouho, je to příliš drahé
Zdroj: ČT24

Jen chyba strojvedoucích (a chybějícího ETCS)?

V posledních třech týdnech se stalo na železnici poměrně velké množství mimořádných událostí. V některých případech zřejmě zafungoval i současný zabezpečovací systém – po projetí návěsti zakazující další jízdu se podařilo včas zastavit a nehodě zabránit v případě expresu na Rokycansku i prázdného vlaku na pražském Smíchově. Ve všech případech – i těch, které skončily nehodami – se však nakonec hovořilo hlavně o lidském faktoru.

Zatímco však ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) nebo ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář hovoří o železniční obdobě bodového systému, která by mohla vést i k pozastavení či odebrání licence strojvedoucího, a o dohledu nad tím, zda strojvedoucí dodržují odpočinek, podle Jiřího Svobody ze SŽDC není namístě svalovat veškerou vinu na jednu skupinu drážních zaměstnanců.

Problém je jednak ve zmíněném zdlouhavém zavádění nového zabezpečovače, ale také ve změně podmínek, za kterých strojvedoucí pracují. I ministr Ťok připustil, že v minulosti býval se strojvedoucím v kabině ještě pomocník strojvedoucího, ve vlaku vlakvedoucí, na nádraží výpravčí. Dnes je zejména na vedlejších tratích vše jen na strojvedoucím – nikdo není na nádražích a ve vlaku je sám s cestujícími.

Drážní inspekce se přitom již několikrát pozastavila nad praxí rušení peronních výpravčích, jejichž souhlas byl nutný k odjezdu vlaku, a tedy byla větší šance, že strojvedoucí při odjezdu nepřehlédne návěstidlo, jak se to zřejmě stalo v úterý v Brně.

„V rámci bezpečnostních doporučení jsme opakovaně doporučovali, aby v případě odjezdu od nástupiště nebyl strojvedoucí sám, kdo rozhoduje, jestli vlak odjede – aby tam byl kontrolní prvek, ať je to zabezpečovací technika, která ho v případě omylu dokáže automaticky zastavit, nebo aby tam byl další člověk, který zkontroluje, jestli je na návěstidle opravdu zelená,“ shrnul mluvčí inspekce Martin Drápal v 90‘ ČT24.

70 minut
90’ ČT24: Bezpečnost na železnici
Zdroj: ČT24

Také prezident Federace strojvůdců Jaroslav Vondrovic ujistil, že rušení peronních výpravčích považuje za chybu.

Ředitel Drážní inspekce Jiří Kolář však upozornil, že rušení tzv. červených výpravčích „vždy bylo v bezproblémových stanicích, kde měla vlaková četa dohled odjezdového návěstidla“.

Od strojvedoucích včetně prezidenta jejich odborové organizace však zní, že hlavní problém je v tom, jak mají sestavené směny. „Je běžný stav, že máte ve směně namalováno 15 minut na oddech a jídlo a bohužel jsou časy tak našponované, že při zpoždění přijedete, okamžitě jedete zpět a čas tam není,“ konstatoval Vondrovic. Únava pak je podle něj „chronického rázu“.

Jiří Kolář však upozornil, že Drážní úřad turnusy kontroluje a dopravcům nemůže nic vytknout. „My jsme neshledali nikde pochybení v sestavě turnusů nebo sestavě směnáře,“ uvedl s tím, že pravidla pro směnu strojvedoucích vycházejí z vládního nařízení.

Mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal pak konstatoval, že při šetření mimořádných událostí říkají strojvedoucí, že byli odpočatí. Pokud by se měla pravidla pro jejich turnusy změnit, museli by to podle Drápala iniciovat zákonodárci.

Příliš málo kolejí a příliš mnoho vlaků

Ještě jedna okolnost doprovází část z mimořádných událostí z poslední doby – totiž velká vytíženost tratí. Přes Ejpovice, kde v únoru projel expres návěst Stůj, jezdí letos mnohem více vlaků než loni. Čilý je i provoz v Havlíčkově Brodě stejně jako na brněnském hlavním nádraží – a to přesto, že na něm je na celý rok výluka a mnoho vlaků končí na jiných brněnských nádražích.

Podle Jiřího Svobody na některých tratích „propustnost už je za 100 procenty a musíme se zabývat tím, jak to bude dál“. Nejkritičtější situace je mezi Prahou a Českou Třebovou. Kromě tříkolejného úseku Praha–Poříčany je v celé délce trať dvoukolejná. Zač je toho loket, poznávají denně cestující v osobních vlacích, které tráví dlouhé minuty na nádražích například v Přelouči nebo Kostěnicích a čekají, až je předjedou rychlíky a expresy.

„Je několik možností, je možnost vkládání v dlouhých mezistaničních úsecích kolejových spojek, takže rozdělíme úsek trati na čtyři části, ale zabýváme se i výstavbou třetí koleje v úseku Poříčany–Kolín,“ uvedl Jiří Svoboda. Podotkl ale, že potrvá ještě pět až deset let, než budou alespoň koridorové tratě ve „stavu, který si zaslouží“ – a to za předpokladu, že bude mít SŽDC stále alespoň tolik peněz jako dnes.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Kvůli obavám ze zavlečení slintavky se omezí dovoz potravin rostlinného původu

Vláda přijala nařízení, které od čtvrtka umožní využití až dvaceti vojáků v činné službě pro potřeby zamezení zavlečení nákazy slintavky a kulhavky na území Česka. Po jednání kabinetu to řekl ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL). Také oznámil, že zákaz dovozu ze Slovenska, Maďarska a části Rakouska se bude nově týkat i potravin rostlinného původu.
18:11Aktualizovánopřed 38 mminutami

Český sankční seznam se rozšířil o dvojici spojenou s ruskou GRU

Vláda zařadila na vnitrostátní sankční seznam běloruskou novinářku Natalii Sudliankovou a příslušníka ruské tajné služby GRU Alexeje Šavrova, řekl po zasedání kabinetu premiér Petr Fiala (ODS). Podle ministra zahraničních věcí Jana Lipavského (nestr.) je Sudlianková klíčovou spolupracovnicí ruské vojenské zpravodajské služby GRU a řadu let v Česku skrytě a vědomě pracovala ve prospěch několika ruských organizací.
17:34Aktualizovánopřed 49 mminutami

Vláda podpořila novelu zpřísňující azylová a migrační pravidla

Vláda podpořila úpravu českých azylových a migračních pravidel, uvedl vicepremiér Vít Rakušan (STAN). Koaliční novelu připravilo ministerstvo vnitra a podepsala skupina poslanců ze všech vládních stran včetně premiéra Petra Fialy (ODS) a Rakušana. Sněmovna by mohla o předloze začít jednat v dubnu. Opoziční hnutí ANO a SPD ohlásila, že zablokují navrhované schválení zrychleně v úvodním kole. Chtějí podávat pozměňovací návrhy. Ministr vnitra chce s opozicí jednat.
17:11Aktualizovánopřed 1 hhodinou

„Je to politická věc,“ vzkázal Ústavní soud k zemědělským dotacím

Ústavní soud (ÚS) zamítl návrh opozičních poslanců týkající se vládního nastavení dotací zemědělcům. Nařízení při rozdělování přímých plateb podle nich znevýhodňuje kolektivně podnikající zemědělce, naopak prý zvýhodňuje malé, samostatně hospodařící farmáře. Za skupinu poslanců jednala Alena Schillerová (ANO), vyhlášení nálezu se nezúčastnila. Později řekla, že ANO rozhodnutí respektuje, ale stojí si za tím, že pravidla mají být spravedlivá pro všechny.
10:47Aktualizovánopřed 3 hhodinami

V Olomouci vykolejil osobní vlak, dva lidé jsou zranění

Na železničním přejezdu nedaleko centra Olomouce v poledne vykolejil osobní vlak, lehce se zranily dvě cestující. Provoz na regionální trati byl mezi stanicemi Olomouc hlavní nádraží a Olomouc-Nová Ulice zastaven, zavedena je tam náhradní autobusová doprava. Škoda zřejmě činí šestnáct milionů korun.
13:28Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Zemřel Alois Švehlík. Hlas Nicholsona i osobnost Národního divadla

Zemřel herec Alois Švehlík. Přes tři dekády patřil k nejvýraznějším postavám hereckého souboru Národního divadla, na kontě má také řadu filmových rolí, za snímek Na střeše získal nominace na Českého lva. Uplatnil se také v dabingu, kde propůjčil hlas třeba Jacku Nicholsonovi. Aloisi Švehlíkovi bylo 85 let. Lidé z oboru na něj vzpomínají jako na představitele silných osobností s citlivou duší.
08:11Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Sněmovna přerušila debatu o podpoře bydlení

Sněmovna ani ve středu nedokončila třetí čtení návrhu nového zákona o podpoře bydlení, který má pomáhat lidem v bytové nouzi nalézt uspokojivé bydlení. Debatu sněmovna přerušila, protože uplynula doba vyhrazená pro schvalování zákonů. Poslanci se nad schvalováním sejdou ve středu 16. dubna. Sněmovnu ve středu postihl výpadek hlasovacího zařízení, které se podařilo opravit.
09:00Aktualizovánopřed 5 hhodinami

O program Dostupné bydlení je čtyřikrát větší zájem, než se čekalo

O získání podpory na stavbu nebo pořízení obecního cenově dostupného nájemního bydlení je větší zájem, než kolik by umožnila financovat současná částka vyčleněná na program Dostupné bydlení. Připravených je více než pět set projektů v hodnotě 27,7 miliardy korun, tedy čtyřnásobku sumy v programu, vyplývá z dat poradenské služby Obec ON spravovaného Státním fondem podpory investic (SFPI) a dříve zveřejněných údajů ministerstva pro místní rozvoj.
před 5 hhodinami
Načítání...