Strojvedoucí se budou moci „vybodovat“, plánuje Drážní úřad. Zatím o licenci přijít nemohou

Železniční obdoba silničního bodového systému by podle ředitele Drážního úřadu Jiřího Koláře mohla vést i ke ztrátě licence často chybujících strojvedoucích. Ministr dopravy Dan Ťok, který s návrhem přišel, přitom původně hovořil spíše o pozitivní motivaci v podobě příplatků pro spolehlivé strojvedoucí. Kolář však upozornil, že dnes nelze lincenci odebrat dříve, než strojvedoucí spáchá ve službě trestný čin a je za něj odsouzen.

Po sérii mimořádných událostí na železnici jednaly špičky české železnice i vedení Českých drah o tom, jak provoz lépe zabezpečit. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) již předem hovořil o tom, že by chtěl na železnici zavést obdobu trestných bodů, které dostávají řidiči.

Podobně jako řidiči, kteří se po spáchání několika přestupků „vybodují“ až ke ztrátě řidičského průkazu, by mohli strojvedoucí přijít o licenci, kdyby často chybovali. Podle ředitele Drážního úřadu Jiřího Koláře připadá v úvahu buď její úplné odebrání, nebo pozastavení platnosti po určitém počtu zaviněných mimořádných událostí.

„Musíme obodovat jednotlivé mimořádnosti a zamyslet se nad pozastavením nebo odebráním licence, případně možností mimořádných přezkoušení,“ poznamenal Kolář. Návrh bodového systému by podle něj mohl být hotov během několika týdnů.

Licenci dostávají strojvedoucí od Drážního úřadu po úspěšném složení zkoušek. Oproti minulosti je systém přísnější, na složení jsou jen tři pokusy, dříve nebyl počet pokusů omezen. Zato ale úřad nemůže licenci odejmout, pokud k tomu nejsou zdravotní důvody nebo není strojvedoucí odsouzen za trestný čin související s výkonem služby.

7 minut
UDÁLOSTI: Od minulého týdne provedly České dráhy 300 namátkových kontrol strojvedoucích
Zdroj: ČT24

Ředitel drah: Musíme být schopni sankcionovat opakované porušení pravidel

Dopravní experti ovšem o významu bodového systému pochybují. Podle Zdeňka Michala z Fakulty dopravní ČVUT by bylo potřeba hlavně zabezpečit vozidla, takže by strojvedoucí nemohl omylem projet návěst Stůj.

Podle generálního ředitele Českých drah Miroslava Kupce je naopak bodový systém použitelný. „Naprostá většina lidí, kteří tu práci denně vykonávají, jsou zodpovědní, solidní, dělají ji dobře. Ale bohužel budeme muset zpřísnit kontroly, nastavit systém tak, abychom dokázali sankcionovat strojvedoucí v případě, že dochází opakovaně k porušení pravidel,“ míní.

Zdůraznil zároveň, že dráhy od minulého týdne provedly 300 kontrol strojvedoucích. Začaly ještě před dvojicí nehod, které poznamenaly počátek tohoto týdne, podle Kupce ale žádná systémová pochybení nezjistily a zaměstnanci předpisy dodržují. Chtěl by ale podpořit praktickou výuku. „V minulosti strojvůdci museli absolvovat třicet týdnů praktické výuky. To se poté snížilo, nyní se ovšem chceme k tomuto číslu znovu přiblížit,“ uvedl Kupec.

Šéf drah je přitom skeptický k případnému zavedení kamerového dohledu v lokomotivách. Míní, že by to na strojvedoucí spíše vytvořilo tlak, který by mohl vést k nervozitě a dalším chybám.

Nedodržování odpočinku? Problémem je podstav, říká ředitel Drážního úřadu

Po železničních mimořádných událostech z posledních týdnů se opět začalo hovořit také o podezření, že někteří strojvedoucí v době volna místo odpočinku jezdí u jiného dopravce.

„Problém je podstav strojvedoucích na síti české železnice. To znamená, že řešíme problém, že strojvedoucí přecházejí od jednoho dopravce k druhému bez toho, aby si odpočinek hlídali,“ uvedl Jiří Kolář.

Ministr Ťok se zmínil o monitoringu odpočinku, který by takovou praxi zarazil. Monitoring je součástí novely drážního zákona, která je nyní ve sněmovně. Hlavní zodpovědnost klade na dopravce, který by musel před každou jízdou zadat údaje strojvůdce a zkontrolovat, zda strojvedoucí odpočinek dodržel.

V případě, že by strojvedoucí usedl do lokomotivy dříve, než podle zákona smí – drážní zákon povoluje maximálně třináctihodinovou službu, po které musí následovat jedenáctihodinový odpočinek – hrozila by mu podle návrhu stotisícová pokuta. Dopravce by potom čelil postihu desetkrát vyššímu.

Mluvčí dopravce RegioJet Aleš Ondrůj však o plánech ministerstva dopravy a Drážního úřadu zapochyboval. Odmítl, že by strojvedoucí Českých drah skutečně ve volnu jezdili pro další dopravce. „To je naprosto marginální problém. Strojvedoucí mají u ČD tolik povinných přesčasů, že nemají čas na to, jezdit pro nějakého jiného dopravce,“ uvedl. 

Ačkoli návrhy na zpřísnění dohledu nad strojvedoucími přicházejí po sérii mimořádných událostí včetně několika nehod, které se v posledních týdnech na železnici v Česku staly, podle expertů je takový počet mimořádností v krátké době spíše náhoda.

Miroslav Kupec připustil, že jsou za incidenty převážně individuální selhání strojvedoucích, chyby podle něj dělají mladší i starší strojvůdci, a to na různých tratích a v odlišných vozech. „Neexistuje žádný společný jmenovatel těch nehod, jde o různé chyby,“ řekl.

  • 19. února 2019, Velké Meziříčí: Z Martinic na Vysočině odjel osobní vlak poté, co z něj vystoupil strojvedoucí, a zamířil k Velkému Meziříčí. Zastavil se po několika kilometrech, událost se obešla bez zranění.
  • 22. února 2019, Ejpovice: Expresní vlak z Prahy do Mnichova projel v Ejpovicích návěst Stůj a pokračoval ke stanici, kde stál osobní vlak. Expres včas zastavil.
  • 23. února 2019, České Budějovice: Při posunu na českobudějovickém nádraží se srazily dvě elektrické lokomotivy. Jeden strojvedoucí utrpěl lehké zranění. Škoda přesáhla dva miliony korun.
  • 26. února 2019, Jihlava: Při posunu na jihlavském nádraží narazil posunový díl do stojícího osobního vlaku. V něm utrpěli zranění dva cestující.
  • 27. února 2019, Havlíčkův Brod: Při posunu na havlíčkobrodském nádraží narazil posunový díl do nákladního vlaku poté, co projel návěst Posun zakázán. Nehoda se obešla bez zranění, škoda přesáhla dva miliony korun.
  • 2. března 2019, Praha: Soupravový vlak, který se po vystoupení cestujících jel odstavit z pražského hlavního nádraží na Smíchov, projel návěst Stůj. Pokračoval směrem k drezíně, před kterou zastavil.
  • 4. března 2019, Ronov nad Doubravou: Motorový osobní vlak se čelně srazil s manipulačním nákladním vlakem sestaveným z dieselové lokomotivy a tří vozů. Při nehodě utrpělo zranění pět lidí. Škoda se podle odhadu pohybuje kolem milionu korun.
  • 5. března 2019, Brno: V ranní špičce se na hlavním nádraží střetly dva osobní vlaky. Ten, který odjížděl směrem k Adamovu, projel návěst zakazující jízdu. Při nehodě utrpělo zranění 23 lidí, škoda dosáhla zhruba půl milionu korun.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

S Velikonoci přichází kontroly na silnicích a posilování spojů

Za poslední dva dny zemřelo na silnicích dvanáct lidí, jako rizikový hodnotí policie i nadcházející sváteční víkend. Posílí proto kontroly napříč celou republikou – hlídky se zaměří na alkohol za volantem nebo telefonování. Na Velikonoce lidé také více využívají veřejnou dopravu, například České dráhy, jako největší tuzemský železniční dopravce, posílily své dálkové vlaky. Doporučují vybírat i spoje mimo přepravní špičku a ke kratším cestám využívat regionální vlaky.
před 19 mminutami

Za týrání psa udělil soud muži trest dvou roků vězení

Okresní soud v Uherském Hradišti vyměřil kvůli týrání psa Martinu Tomaštíkovi trest dvou roků vězení, na pět let má zákaz chování zvířat. Verdikt je zatím nepravomocný. Muž nechal zvíře dlouhodobě o hladu a bez vody v prázdném bytě. Pes z posledních sil vyskočil na okno opuštěného bytu, kde si ho všimli sousedé. Nyní je v péči chovatelky.
před 1 hhodinou

Před 80 lety se v Plzni rozpoutalo válečné inferno. Město zasáhlo ničivé bombardování

Před osmdesáti lety zažila Plzeň rozsáhlé bombardování. Britské Královské letectvo chtělo zničit především seřaďovací nádraží, ale silně poškozené byly i okolní části Plzně. Obětí byly stovky. Šlo o nejmohutnější a nejtragičtější nálet za celou druhou světovou válku v západočeské metropoli.
před 1 hhodinou

Vnitro přizpůsobí zvyšování odměn návrhu obrany, řekl Rakušan

Ministerstvo vnitra přizpůsobí svůj návrh na navyšování odměn pro policisty a hasiče tomu, kolik bude požadovat resort obrany pro vojáky, řekl po čtvrteční schůzce s odborovými svazy šéf vnitra Vít Rakušan (STAN). Bezpečnostní sbory trvají na tom, aby platy u policie či hasičů a v armádě byly stejné, doplnil předseda Nezávislého odborového svazu Policie ČR Tomáš Machovič.
12:15Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Do Česka poprvé v historii neproudí ruská ropa, řekl Fiala

Do Česka poprvé v historii neproudí ruská ropa, rozšíření západního ropovodu TAL je hotové, řekl ve čtvrtek premiér Petr Fiala (ODS). Tuzemsko je tak po více než šedesáti letech nezávislé na ropovodu Družba. První zvýšené dodávky suroviny jiné provenience než ruské už dorazily z italského tankoviště v Terstu na Centrální tankoviště ropy v Nelahozevsi, odkud zamíří do litvínovské rafinerie.
09:27Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Plísně, prošlé potraviny či nepořádek, vytýká hygiena školním jídelnám

Hygienici pravidelně kontrolují školní jídelny a kuchyně a pravidelně nacházejí stejná pochybení. Nejčastěji dávají pokuty za špatné postupy, nepořádek, plísně nebo nedostatečnou osobní hygienu zaměstnanců. Stále se opakujícím problémem jsou také přesolená jídla.
před 5 hhodinami

Zemřel bývalý novinář, cestovatel a politik Jaromír Štětina

Ve věku 82 let zemřel ve čtvrtek po dlouhé nemoci na zástavu srdce bývalý novinář, cestovatel a politik Jaromír Štětina. Agentuře ČTK to sdělil jeho syn. Štětina patřil také k zakladatelům humanitární organizace Člověk v tísni.
15:07Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Chyboval Bartoš a před ním i Dostálová, tvrdí audit digitalizace

Pracovní verze auditu digitalizace stavebního řízení potvrdila, že projekt měl zpoždění ještě před nástupem současné vlády, řekl ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek (STAN). Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) také na začátku nezaměstnalo dostatek lidí, kteří by na projektu pracovali. A to ještě když úřad vedla bývala ministryně Klára Dostálová (ANO). Dostálová se závěrem nesouhlasí. Konečná verze auditu by mohla být hotová v rámci dnů.
11:32Aktualizovánopřed 8 hhodinami
Načítání...