Počet mimořádných událostí na železnici v letošním roce strmě stoupá. Inspektoři jen během ledna a února řešili celkem 220 incidentů, což je meziročně zhruba o čtvrtinu víc. Tento počet je také nejvyšší minimálně od roku 2015. Jde zejména o přejetí návěstidla na červenou. K zatím poslednímu incidentu došlo v pondělí, kdy do sebe narazily dva vlaky u Čáslavi.
Vlak na nástupišti, jízda bez strojvedoucího. Počet incidentů na železnici prudce roste
Drážní inspekce aktuálně řeší několik incidentů z posledních týdnů. Mezi nimi je například případ z Vysočiny, kde osobní vlak jel šest kilometrů bez strojvůdce. U Ejpovic zase expres přejel návěstidlo na červenou a vjel na jinou kolej. Od srážky s dalším vlakem ho přitom dělilo pouhých 34 metrů.
Stejnou příčinu měl incident na pražském Smíchově, kde rychlík po nedovoleném projetí semaforu zastavil zhruba 30 metrů od jiného vozu.
I přes výrazný nárůst mimořádných událostí je zatím statistika usmrcených a zraněných osob na železnici pozitivnější. Letos na kolejích zemřelo celkem 26 lidí, loni jich bylo za první dva měsíce 29. Mírně se letos snížil také počet zraněných.
Dráhy zavedly kontroly strojvůdců
Velká část pochybení je způsobena lidskou chybou. České dráhy proto od minulého týdne zpřísnily kontroly práce strojvedoucích.
„Kontroloři namátkově vykonávají kontroly přímo při jízdě vlaků a zaměřují se například na styl jízdy a dodržování důležitých bezpečnostních pravidel. Na případné chybné postupy na místě strojvedoucí ihned upozorňují,“ uvedl šéf státního dopravce Miroslav Kupec.
Dráhy zároveň chtějí prosadit kontroly, zda strojvůdci ve volném čase místo odpočinku nejezdí u konkurence, což vede k jejich přetěžování.
- 19. února – osobní vlak jel mezi Martinicemi a Velkým Meziříčím téměř šest kilometrů bez strojvůdce. Vlak, ve kterém bylo 11 cestujících, nakonec zastavil sám a nikomu se nic nestalo
- 22. února – projel v Ejpovicích za Plzní na červenou rychlík do Mnichova. Souprava vjela na jinou trať a strojvedoucí zastavili vlaky 34 metrů od sebe. Ani v tomto případě nebyl nikdo zraněn
- 23. února – v Českých Budějovicích se srazily dvě posunovací lokomotivy. Jeden strojvedoucí byl lehce zraněn
- 27. února – v Havlíčkově Brodě se střetl nákladní vlak s lokomotivou. Vlaky nevykolejily, nikdo se nezranil
- 2. března – vlak RegioJetu projel návěstidlo se signálem „stůj“ na pražském Smíchově, tím poškodil výhybku. Nikomu se nic nestalo, zastavil se ale provoz na trati mezi hlavním a smíchovským nádražím