Vlak společnosti RegioJet projel v sobotu ráno na pražském Smíchově návěst zakazující jízdu a vyjel proti pracovnímu vlaku. Zastavil 37 metrů od něj. Tři hodiny kvůli tomu stál provoz mezi Smíchovem a hlavním nádražím. Při události se nikdo nezranil, cestující ve vlaku nebyli. V posledních týdnech podobných incidentů výrazně přibývá.
Vlak RegioJetu projel na červenou, od srážky ho dělilo 37 metrů. Mimořádností na železnici výrazně přibývá
Osobní vlak projel v 9:01 návěst zakazující jízdu a dostal se na kolej, na které byla drezína s vozíkem. „Vlakové soupravy zastavily ve vzdálenosti 37 metrů od sebe,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Příčinou bylo podle inspekce zřejmě selhání člověka. Při incidentu vlak poškodil výhybku, škodu inspekce odhaduje na tisíc korun.
Také podle mluvčího RegioJetu Aleše Ondrůje jde s největší pravděpodobností o chybu strojvedoucího. „Naštěstí nedošlo k ohrožení bezpečnosti cestujících, jednalo se o manipulační jízdu prázdné soupravy,“ řekl serveru zdopravy.cz. Strojvedoucího firma okamžitě postavila mimo službu, na základě výsledku vyšetřování chce vyvodit další důsledky.
Provoz mezi Smíchovem a hlavním nádražím byl kvůli události tři hodiny úplně přerušen. Většina dálkových vlaků jela po odklonové trase přes Krč, osobní vlaky od Berouna byly ukončeny už na Smíchově. Krátce před polednem se vlaky rozjely po jedné ze dvou kolejí. Plně byl provoz obnoven ve 14:10.
Provoz vlaků v Praze zkomplikovala už v úterý porucha trakčního vedení mezi hlavním nádražím a Vršovicemi. Správa železniční dopravní cesty ho nyní opravuje. Některé vlaky proto končí místo na hlavním nádraží už na Smíchově či v Holešovicích. Podle informací na webu Českých drah opravy potrvají do 11. března.
Za dva měsíce o třetinu více incidentů
Počet mimořádných událostí na železnici v poslední době výrazně vzrostl. Podle Drážní inspekce jich za letošní leden a únor přibylo o 36 procent. Loni jich ve stejném období bylo 162, letos 220. Inspekce uvedla, že od poloviny února prakticky obden zahajuje nové šetření kvůli vážnějšímu incidentu.
Například v úterý 19. února na Vysočině ujel osobní vlak strojvedoucímu a bez řízení dojel z Martinic až do Velkého Meziříčí, kde se zastavil. Ve vlaku bylo 11 cestujících, nikomu se nic nestalo.
V pátek 22. února projel v Ejpovicích u Plzně na červenou rychlík do Mnichova. Souprava vjela na jinou trať a strojvedoucí zastavili vlaky 34 metrů od sebe. Ani v tomto případě nebyl nikdo zraněn.
V sobotu 23. února se v Českých Budějovicích srazily dvě posunovací lokomotivy. Jeden strojvedoucí byl lehce zraněn. V pondělí 25. února projel v Olomouci na červenou vlak společnosti Leo Express. V úterý 26. února v Jihlavě narazila do stojícího osobního vlaku posunovaná lokomotiva s dvěma vagony, dva cestující se lehce zranili.
Ve středu 27. února se v Havlíčkově Brodě střetl nákladní vlak s lokomotivou. Vlaky nevykolejily, nikdo se nezranil, škoda je ale přes dva miliony korun. Nehoda zhruba na osm hodin přerušila nebo omezila provoz ve směrech na Šlapanov a Pohled.
Vedení Českých drah už se vysokým počtem mimořádných událostí zabývalo. Rozhodlo například o častějších kontrolách strojvedoucích. Brzy také dráhy spustí nové trenažéry v Praze a České Třebové. Podle generálního ředitele drah Miroslava Kupce totiž většinou nejde o systémové chyby, ale o pochybení lidí.