Vlak jel bez strojvedoucího šest kilometrů a zdolal mosty i tunel. Nikdo se nezranil

Osobní vlak na Vysočině mezi Martinicemi a Velkým Meziříčím jel v úterý několik kilometrů bez strojvůdce. V jednotce tou dobou bylo 11 cestujících; vlak během jízdy nehavaroval, nikomu se nic nestalo a nebyla zaznamenána žádná škoda, uvedla Drážní inspekce. Případ se nyní vyšetřuje, nejspíš jde o selhání strojvedoucího, který byl mimo vůz.

Incident, na který upozornil server NovinyVM, se stal v úterý po deváté hodině ráno. Podle mluvčího Drážní inspekce Martina Drápala se vlak rozjel v situaci, kdy strojvedoucí nebyl uvnitř. Konkrétní příčiny, jak se vlak rozjel a následně zastavil, zatím ovšem známy nejsou, šetří je inspekce a policie. „Šetření je na začátku, budou probíhat komisionální prohlídky, výpovědi svědků a další úkony,“ dodal Drápal. 

„Oznámení jsme přijali a případem se zabýváme. Šetříme ho pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti, ze kterého je podezřelý strojvedoucí vlaku,“ řekla mluvčí krajské policie na Vysočině Dana Čírtková. Rozhodující podle ní budou závěry Drážní inspekce.

Cestující sáhli po záchranné brzdě, ta ale nefungovala

„Strojvedoucí se snažil opravit poruchu na vlaku, který odmítal pokračovat v jízdě v obci Martinice. Vystoupil z nepojízdného dopravního prostředku, aby zjistil příčinu poruchy. Vlak se ale rozjel a strojvůdce zůstal venku,“ popsal událost server NovinyVM. 

Podle něj se cestující po zjištění, že jedou v neřízením vlaku, snažili stroj zastavit pomocí ruční brzdy. Ta však nefungovala a ve voze vypukla panika. Po šesti kilometrech a překonání třech vysokých mostů a jednoho tunelu dojel vlak do Velkého Meziříčí a zastavil. K tomu nejspíš přispěla změna sklonu trati.

Paní stála vedle, řekla jsem jí, ať to honem chytne. Jenže ta brzda byla k ničemu, nevím proč. Nebrzdilo to. Jeli jsme pozpátku. Měla jsem hrozný pocit. Ale jak jsem to organizovala, tak mi to došlo až později. Až jsme byli v Křižanově, tak jsem se rozbrečela.
Alena Krátká
cestující ve vlaku

Na lince jezdí České dráhy. „Podle prvotních informací z šetření se lze již nyní domnívat, že k mimořádnosti došlo v důsledku individuálního selhání lidského faktoru. Strojvedoucí vlaku byl stejně jako při všech jiných podobných mimořádných událostech postaven mimo výkon služby strojvedoucího a přeřazen na jinou práci v depu,“ řekl mluvčí státního dopravce Petr Šťáhlavský.

Dodal, že motorový vlak se rozjel na místě, kdy mířil z kopce. Několikakilometrovou jízdu absolvoval bez zapnutého motoru.

Trasa vlaku, který jel 6 kilometrů bez strojvedoucího
Zdroj: ČT24

Jaroslav Vondrovic z Federace strojvůdců příčiny neřízené jízdy nedokázal odhadnout. V každém vlaku by však podle něj měly být bezpečnostní mechanismy, které by neměly umožnit rozjezd vlaku bez strojvedoucího. „Nedovedu si vysvětlit, proč to v tomto případě nefungovalo,“ podotkl. 

Důvody rozjezdu vlaku si nedokázal vysvětlit ani bývalý předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša. „Jsem z toho v šoku, něco takového musí vyděsit naše cestující,“ řekl. Případ chce řešit při březnovém jednání dozorčí rady Českých drah, jíž je členem.