Srážka dvou vlaků v Brně, šestikilometrová jízda vlaku bez strojvedoucího na Vysočině… V posledních týdnech mimořádností na českých tratích přibylo, za první dva měsíce letošního roku jich drážní inspektoři museli řešit meziročně o čtvrtinu více. Problémem se ve středu zabývalo i vedení Českých drah. Dlouhodobě ale potíží ubývá, řešením je lepší zabezpečovací zařízení, myslí si expert Zdeněk Michl. „Bodový systém“ pro strojvedoucí podle něj přínosem nebude.
Expert: Proti nehodám na železnici pomůže lepší zabezpečení. Ale vždy bude záležet na strojvedoucím
Podle Zdeňka Michla z Ústavu logistiky a managementu dopravy z Fakulty dopravní ČVUT se zdá, že za nehodami a mimořádnostmi na železnici je většinou lidská chyba. „Příčina bude většinou na straně strojvedoucího, který chyboval oproti nějakým předpisům,“ tvrdí. Drážní inspektoři už ve středu namátkově kontrolují vlaky přímo za jízdy, zaměřují se zejména na dodržování důležitých bezpečnostních pravidel.
Jenže předpisy podle Michla někdy kladou na strojvedoucí nesmyslné požadavky: „Vždycky si vzpomenu na předpis, který platil pro mého otce-strojvedoucího. Předpis mu říkal, že ve chvíli, kdy nefungují brzdy, je povinen okamžitě zastavit vlak. Aha.“
Michl tak nevidí řešení ve větší kontrole strojvedoucích, kterou navrhuje ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Ten plánuje na železnici zavést obdobu bodového systému, který se vztahuje na řidiče, a zajistit také, aby strojvedoucí, jenž jezdí u jednoho dopravce, nejezdil místo odpočinku ještě u druhého.
„Spíš bych čekal, že zabezpečíme to, že vozidla nemohou projet návěst stůj. Můžeme se inspirovat v zahraničí, tam to vyřešili ještě před zavedením moderních zabezpečovačů ETCS, třeba v Německu nebo Polsku,“ doporučil Michl.
A urychlit by se podle něj mělo i zavádění systému ECTS, na což včera apeloval třeba poslanec Pirátů Ondřej Polanský. „To je evropský vlakový zabezpečovač. Nadstavba klasického systému. Ten by měl řešit problémy na straně vozidla, třeba že vlaku dovolí projet jen tam, kde má povolení, zajistí, že neprojede návěst stůj a podobně. Ale třeba v Brně by nepomohl, tam se rekonstruuje celá stanice. A také se s ním nepočítá na lokálkách,“ upozornil Michl.
Ani lepší zabezpečovače podle něj nezabrání všem nehodám a problémům: „Železnice má stále jistou míru lidského faktoru. Strojvedoucí je ten, kdo má v ruce brzdu a může zastavit. A všechno, co nedělá technika, dělá on.“ Dráha je přesto podle něj velmi bezpečná – a proto, že jsme si na to zvykli, bereme podle Michla každou nehodu citlivěji než téměř každodenní smrtelné nehody na silnicích.
- 19. února – osobní vlak jel mezi Martinicemi a Velkým Meziříčím téměř šest kilometrů bez strojvůdce. Vlak, ve kterém bylo 11 cestujících, nakonec zastavil sám a nikomu se nic nestalo
- 22. února – projel v Ejpovicích za Plzní na červenou rychlík do Mnichova. Souprava vjela na jinou trať a strojvedoucí zastavili vlaky 34 metrů od sebe. Ani v tomto případě nebyl nikdo zraněn
- 23. února – v Českých Budějovicích se srazily dvě posunovací lokomotivy. Jeden strojvedoucí byl lehce zraněn
- 27. února – v Havlíčkově Brodě se střetl nákladní vlak s lokomotivou. Vlaky nevykolejily, nikdo se nezranil
- 2. března – vlak RegioJetu projel návěstidlo se signálem „stůj“ na pražském Smíchově, tím poškodil výhybku. Nikomu se nic nestalo, zastavil se ale provoz na trati mezi hlavním a smíchovským nádražím