Vedení Českých drah bude ve středu jednat o rostoucím počtu havárií na železnici. Podnik chce zanalyzovat dosavadní kontroly strojvedoucích a zváží nová bezpečnostní opatření a zpřísnění kontrol, uvedl mluvčí společnosti Radek Joklík. Dráhy minulý týden zintenzivnily kontroly svých strojvůdců.
Proč přibývá havárií na železnici? Situací se bude zabývat vedení Českých drah
Státní dopravce tak reaguje na další železniční nehody, zatím poslední případ se stal v úterý ráno v Brně na hlavním nádraží, kde se srazily dva vlaky. Podle Drážní inspekce bylo 22 cestujících zraněno, záchranné složky z vlaků evakuovaly 250 lidí.
Policie i inspekce nehodu vyšetřují pro podezření z obecného ohrožení, alkohol byl u strojvůdců vyloučen.
Na dráze letos došlo k více než dvěma stovkám mimořádných událostí
Počet mimořádných událostí na železnici letos prudce vzrostl, za první dva měsíce jich inspektoři museli řešit už 220, meziročně o čtvrtinu více. České dráhy v reakci na nárůst incidentů od minulého týdne zpřísnily kontroly práce strojvedoucích.
„Kontroloři namátkově vykonávají kontroly přímo při jízdě vlaků a zaměřují se například na styl jízdy a dodržování důležitých bezpečnostních pravidel. Na případné chybné postupy na místě strojvedoucí ihned upozorňují,“ uvedl šéf státního dopravce Miroslav Kupec.
Dráhy zároveň chtějí prosadit kontroly, zda strojvůdci ve volném čase místo odpočinku nejezdí u konkurence, což vede k jejich přetěžování.
Piráti vyzvali vládu, aby se zaměřila na dodavatele zabezpečovacích zařízení
Podle poslance Pirátů Ondřeje Polanského je hlavní příčinou mimořádných událostí na železnici především zpoždění při zavádění moderního zabezpečovacího zařízení na české železnici.
„O nasazení zabezpečovačů typu ETCS se v ČR rozhodlo již v 90. letech, přičemž celá dodávka měla být ukončena někdy po roce 2010. Zvolený dodavatel, společnost AŽD Praha, má však s dodáním zabezpečovacího systému kritické zpoždění,“ uvedl v úterý Polanský.
Poslanec proto vyzval vládu, aby s dodavatelem přehodnotila spolupráci a důrazněji vynucovala dodržování termínů. Alternativou je podle něj využití zahraničních společností, které mají se zaváděním ETCS zkušenosti.
Premiér Andrej Babiš (ANO) v úterý před odletem do USA uvedl, že po srážce vlaků v Brně hovořil o situaci na železnici s ministrem dopravy Danem Ťokem (za ANO). Řízení Českých drah spadá do kompetence ministerstva dopravy. Podle premiéra je nejprve nutné příčiny nehod vyšetřit. „České dráhy určitě vyvodí nějaké opatření, aby se to neopakovalo,“ řekl Babiš.
Za poslední týdny mimořádností přibylo
Za předchozí týdny se Drážní inspekce musela zabývat několika mimořádnými událostmi. V úterý 19. února jel osobní vlak mezi Martinicemi a Velkým Meziříčím téměř šest kilometrů bez strojvůdce. Vlak s jedenácti cestujícími zastavil sám, nikomu se nic nestalo.
V pátek 22. února projel v Ejpovicích za Plzní na červenou rychlík do Mnichova. Souprava vjela na jinou trať, do vlakové cesty postavené pro osobní soupravu. Strojvedoucí zastavili vlaky 34 metrů od sebe. Ani v tomto případě nebyl nikdo zraněn. V sobotu 23. února se v Českých Budějovicích srazily dvě posunovací lokomotivy. Jeden strojvedoucí byl lehce zraněn.
Minulý týden ve středu se v Havlíčkově Brodě střetl nákladní vlak s lokomotivou. V pondělí se srazily dva vlaky u Ronova nad Doubravou, pět lidí bylo zraněno.