Před 180 lety se prohnal první vlak Přerovem. Kromě oblaku páry přivezl i rozvoj průmyslu

Události v regionech: Před 180 lety projel Přerovem první vlak (zdroj: ČT24)

Před 180 lety projel Přerovem první vlak. Souprava do města zamířila z Uherského Hradiště, cestu zdolávala dvě hodiny. Přerovské nádraží si díky tomu připsalo několik prvenství, například první elektrodynamické zabezpečovací zařízení v Rakousku-Uhersku. Kromě toho stavba železnice přilákala do města nové obyvatele i průmysl.

Prvního září před 180 lety projel Přerovem první vlak a navždy jej změnil. Ospalé město protnuly koleje spojující Vídeň s Krakovem. „Byly vystaveny výchovné ústavy vojenské, rostl i význam průmyslu, jedním z nejznámějších byl cukrovar Alfréda Skeneho,“ uvedl histork Jiří Lapáček.

Teď přerovským nádražím projede na 250 vlakových souprav denně. Na to, když se tady proháněly jen ty parní, vzpomínají strojvedoucí ve výslužbě Pavel Hanzal a Arnošt Drábek. Dobu páry ještě zažili, teď se

Pohlednice s přerovským nádražím
Zdroj: ČT24

o muzejní exponáty starají v olomouckých dílnách.

„Myslím, že jsem byl poslední strojvedoucí, který vezl rychlík parní lokomotivou v depu Přerov,“ popsal Pavel Hanzal. „Já jsem se tehdy do služby těšil. Byla to radost na těch mašinách, byl to náš druhý domov,“ vzpomínal Arnošt Drábek. 

První podchod i zabezpečovací systém

V Přerově vznikl jako první v Evropě elektrodynamický zabezpečovací systém. „Signalista měl ovládací prvky umístěny na délce čtyř metrů. Musel to obsloužit na jedné straně a potom na druhé straně, to bylo poměrně náročné, aby to člověk zvládl,“ popsal přednosta přerovské stanice Vladimír Závodník. Současný systém už je plně automatický.

Před 180 lety projel první vlak Přerovem
Zdroj: ČT24

I jeden podchod byl postavený jako první v Rakousku-Uhersku. Sloužil výpravčím, aby se bezpečně dostali na jednotlivá kolejiště. Při opravě nádraží si jeho jedinečnost uvědomovali i památkáři. Nepovolili proto vybudovat v podchodu výtahy, vznikly těsně vedle nádraží.

Změnila se i kancelář výpravčího. Vlaky na obrazovkách jen pozoruje, provoz řídí dispečeři z centrálního střediska nedaleko nádraží. Slávu přerovského nádraží připomíná i parní lokomotiva z roku 1902, která stojí v těsné blízkosti nádraží.