Modernizovat českou železnici má pomoct patnáct miliard korun

3 minuty
Události: Modernizace české železnice
Zdroj: ČT24

Na podporu ekologické železniční dopravy vyhradilo ministerstvo životního prostředí v Modernizačním fondu 15 miliard korun. Peníze půjdou na výměnu starých dieselových vlaků za moderní soupravy. Cílem je snížit emise, zvýšit energetickou účinnost a zlepšit kvalitu ovzduší. Podle dopravců nebudou peníze na proměnu české železnice zdaleka stačit.

Žadatelé mohou podle úřadu získat až sedmdesát procent podpory na výměnu naftových vlaků, u starších elektrických vozidel dosáhne podpora čtyřiceti procent. Dotační výzva bude mít dvě etapy, první fáze začala v listopadu a potrvá do konce příštího března.

Zvýšení zájmu o železnici

Ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) zdůraznil, že nová opatření přispějí ke snižování emisí oxidu uhličitého a zlepšení životního prostředí.

„Moderní motory mají devadesátišestiprocentní účinnost, to znamená jejich spotřeba energie je opravdu malá, je to trojnásobně větší účinnost než u spalovacích motorů, takže to dává smysl,“ souhlasí výkonný ředitel Svazu osobních železničních dopravců Petr Moravec.

Modernizace by měla být klíčem k atraktivnější a konkurenceschopnější železniční dopravě. „Nové vlaky zvýší poptávku po veřejné dopravě,“ očekává ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Dosavadní zkušenost jeho očekávání podporuje. „Tam, kde jsme cestujícím nabídli moderní, zpravidla elektrické vlaky, tak se zájem o železnici rapidně zvýšil,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Výzva pro regionální dopravce a objednavatele

Peněžní podpora se zaměřuje především na regionální dopravce a objednatele veřejných služeb, například kraje a hlavní město Prahu. Kromě výměny dieselových souprav je možná i modernizace elektrických vlaků. Celkem 4,5 miliardy korun, tedy téměř třetina vyhrazených peněz, je určena na náhradu starších elektrických vozidel za nová.

Fond podpoří nákup vlaků nejen s elektrickým, ale i bateriovým či vodíkovým pohonem. „Je to především u těch tratí, kde část trati, třeba lokálního charakteru, se nikdy elektrifikovat nebude, ale je možné ji velmi dobře obsloužit bateriovým způsobem,“ doplnil Hladík.

Není to řešení pro celou republiku, zní od dopravců

Žadatelé musí v první fázi výzvy předložit projektové záměry, které budou hodnoceny na základě energetických úspor. Úspěšní uchazeči z prvního kola mohou následně požádat o podporu. Na přípravu projektů a objednání vlaků jsou dva roky.

Podle dopravců je to napnutý termín a ani patnáct miliard nebude na proměnu vozového parku zdaleka stačit. „To by mohl spolknout třeba jen Středočeský kraj a Praha, pokud by uspěly. Takže zase to neřeší celou republiku, řeší to nějakou část. A pokud se podaří z Modernizačního fondu dostat i nějaké peníze do infrastruktury, budeme také rádi,“ podotkl Petr Moravec.

Na řadě je městská doprava

Modernizační fond dlouhodobě podporuje přechod k bezemisní ekonomice. Od svého vzniku v Česku rozdělil přes 111 miliard korun na projekty zaměřené na snížení spotřeby energie, obnovitelné zdroje a modernizaci infrastruktury. Modernizační fond má peníze z výnosů z prodeje emisních povolenek v systému obchodování s emisemi Evropské unie.

Kromě železniční dopravy plánuje ministerstvo životního prostředí investovat dalších 7,3 miliardy korun do snižování negativních vlivů na životní prostředí v případě městské hromadné dopravy.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 8 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...