Na podporu ekologické železniční dopravy vyhradilo ministerstvo životního prostředí v Modernizačním fondu 15 miliard korun. Peníze půjdou na výměnu starých dieselových vlaků za moderní soupravy. Cílem je snížit emise, zvýšit energetickou účinnost a zlepšit kvalitu ovzduší. Podle dopravců nebudou peníze na proměnu české železnice zdaleka stačit.
Modernizovat českou železnici má pomoct patnáct miliard korun
Žadatelé mohou podle úřadu získat až sedmdesát procent podpory na výměnu naftových vlaků, u starších elektrických vozidel dosáhne podpora čtyřiceti procent. Dotační výzva bude mít dvě etapy, první fáze začala v listopadu a potrvá do konce příštího března.
Zvýšení zájmu o železnici
Ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) zdůraznil, že nová opatření přispějí ke snižování emisí oxidu uhličitého a zlepšení životního prostředí.
„Moderní motory mají devadesátišestiprocentní účinnost, to znamená jejich spotřeba energie je opravdu malá, je to trojnásobně větší účinnost než u spalovacích motorů, takže to dává smysl,“ souhlasí výkonný ředitel Svazu osobních železničních dopravců Petr Moravec.
Modernizace by měla být klíčem k atraktivnější a konkurenceschopnější železniční dopravě. „Nové vlaky zvýší poptávku po veřejné dopravě,“ očekává ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Dosavadní zkušenost jeho očekávání podporuje. „Tam, kde jsme cestujícím nabídli moderní, zpravidla elektrické vlaky, tak se zájem o železnici rapidně zvýšil,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Výzva pro regionální dopravce a objednavatele
Peněžní podpora se zaměřuje především na regionální dopravce a objednatele veřejných služeb, například kraje a hlavní město Prahu. Kromě výměny dieselových souprav je možná i modernizace elektrických vlaků. Celkem 4,5 miliardy korun, tedy téměř třetina vyhrazených peněz, je určena na náhradu starších elektrických vozidel za nová.
Fond podpoří nákup vlaků nejen s elektrickým, ale i bateriovým či vodíkovým pohonem. „Je to především u těch tratí, kde část trati, třeba lokálního charakteru, se nikdy elektrifikovat nebude, ale je možné ji velmi dobře obsloužit bateriovým způsobem,“ doplnil Hladík.
Není to řešení pro celou republiku, zní od dopravců
Žadatelé musí v první fázi výzvy předložit projektové záměry, které budou hodnoceny na základě energetických úspor. Úspěšní uchazeči z prvního kola mohou následně požádat o podporu. Na přípravu projektů a objednání vlaků jsou dva roky.
Podle dopravců je to napnutý termín a ani patnáct miliard nebude na proměnu vozového parku zdaleka stačit. „To by mohl spolknout třeba jen Středočeský kraj a Praha, pokud by uspěly. Takže zase to neřeší celou republiku, řeší to nějakou část. A pokud se podaří z Modernizačního fondu dostat i nějaké peníze do infrastruktury, budeme také rádi,“ podotkl Petr Moravec.
Na řadě je městská doprava
Modernizační fond dlouhodobě podporuje přechod k bezemisní ekonomice. Od svého vzniku v Česku rozdělil přes 111 miliard korun na projekty zaměřené na snížení spotřeby energie, obnovitelné zdroje a modernizaci infrastruktury. Modernizační fond má peníze z výnosů z prodeje emisních povolenek v systému obchodování s emisemi Evropské unie.
Kromě železniční dopravy plánuje ministerstvo životního prostředí investovat dalších 7,3 miliardy korun do snižování negativních vlivů na životní prostředí v případě městské hromadné dopravy.