Správa železnic (SŽ) ze svého rozpočtu na příští rok vyčlenila na investice 39,3 miliardy korun, dosud nejvíce. Loni to bylo 37,5 miliardy. Na opravy a údržbu tratí půjde 19,5 miliardy korun, 2,3 miliardy pak na rekonstrukce nádražních budov, oznámil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Správa železnic má příští rok na investice rekordní sumu
Správa železnic v příštím roce ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) získá 62,7 miliardy korun, o miliardu více než letos. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) má v roce 2025 z fondu získat rekordních 80,7 miliardy.
Rozdíl mezi investicemi do železniční a silniční infrastruktury podle Kupky odpovídá přichystaným projektům. Loni uvedl, že doufá v to, že investice do infrastruktury v dalších letech budou vyrovnanější. „Zejména ten příští rok už přinese další posun, protože zahájení výstavby dvou úseků rychlých spojení mezi Brnem a Přerovem bude znamenat i do budoucna další navyšování nutných finančních prostředků i do investic v oblasti železnice,“ míní ministr.
Vysokorychlostní trať mezi Brnem a Přerovem
Kromě zahájení stavby vysokorychlostní tratě (VRT) mezi Brnem a Přerovem, kde se bude jezdit maximální rychlostí 200 kilometrů v hodině, bude SŽ v příštím roce pokračovat i s přípravou dalších úseků. Aktuálně je podle generálního ředitele SŽ Jiřího Svobody vyprojektovaných 351 kilometrů VRT z celkových 753 kilometrů. SŽ teď hledá v soutěži architektonický návrh pro terminál Kořenice-Bečváry, tendr vyhodnotí v březnu příštího roku.
Správci železnic v příštím roce plánují dokončit modernizaci 47 kilometrů tratí, do konce letošního roku to bude 73 kilometrů. V roce 2025 se bude stavět trať z Prahy přes ruzyňské letiště do Kladna. Modernizací mají projít železniční uzly v Hradci Králové a České Třebové.
Rekonstrukce nádražních budov
Letos byly dokončeny rekonstrukce a modernizace tří desítek nádražních budov, například v Pardubicích, Plzni nebo v Ostravě-Vítkovicích. V roce 2025 začne rekonstrukce dalších více než dvaceti objektů. Nové budovy vznikají v pražských Bubnech, Mladé Boleslavi nebo v Brně-Králově Poli. Rekonstrukce čeká i zbývající část Fantovy budovy hlavního nádraží v Praze. Pokračovat bude modernizace pražského Masarykova nádraží nebo nádraží Praha-Smíchov.
Do jednotného evropského automatického vlakového zabezpečovače (ETCS) bude SŽ podle Kupky v příštím roce investovat řádově stovky milionů. Do roku 2030 stát do nového systému investuje 34 miliard. Do výhradního provozu pod dohledem ETCS přejde od 1. ledna nejdříve trať Česká Třebová – Olomouc – Přerov, od 8. ledna Břeclav – Bohumín, od 15. ledna Česká Třebová – Břeclav a od 22. ledna Praha-Běchovice – Česká Třebová. Výhradní provoz se od ledna týká 622 kilometrů tratí.
Do roku 2030 se počítá s vybavením dalších čtyř tisíc kilometrů tratí systémem ETCS, například v roce 2026 má být výhradní provoz s vlakovým zabezpečovačem zaveden na koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi.