Správa železnic má příští rok na investice rekordní sumu

Správa železnic (SŽ) ze svého rozpočtu na příští rok vyčlenila na investice 39,3 miliardy korun, dosud nejvíce. Loni to bylo 37,5 miliardy. Na opravy a údržbu tratí půjde 19,5 miliardy korun, 2,3 miliardy pak na rekonstrukce nádražních budov, oznámil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Správa železnic v příštím roce ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) získá 62,7 miliardy korun, o miliardu více než letos. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) má v roce 2025 z fondu získat rekordních 80,7 miliardy.

Rozdíl mezi investicemi do železniční a silniční infrastruktury podle Kupky odpovídá přichystaným projektům. Loni uvedl, že doufá v to, že investice do infrastruktury v dalších letech budou vyrovnanější. „Zejména ten příští rok už přinese další posun, protože zahájení výstavby dvou úseků rychlých spojení mezi Brnem a Přerovem bude znamenat i do budoucna další navyšování nutných finančních prostředků i do investic v oblasti železnice,“ míní ministr.

Vysokorychlostní trať mezi Brnem a Přerovem

Kromě zahájení stavby vysokorychlostní tratě (VRT) mezi Brnem a Přerovem, kde se bude jezdit maximální rychlostí 200 kilometrů v hodině, bude SŽ v příštím roce pokračovat i s přípravou dalších úseků. Aktuálně je podle generálního ředitele SŽ Jiřího Svobody vyprojektovaných 351 kilometrů VRT z celkových 753 kilometrů. SŽ teď hledá v soutěži architektonický návrh pro terminál Kořenice-Bečváry, tendr vyhodnotí v březnu příštího roku.

Správci železnic v příštím roce plánují dokončit modernizaci 47 kilometrů tratí, do konce letošního roku to bude 73 kilometrů. V roce 2025 se bude stavět trať z Prahy přes ruzyňské letiště do Kladna. Modernizací mají projít železniční uzly v Hradci Králové a České Třebové.

Rekonstrukce nádražních budov

Letos byly dokončeny rekonstrukce a modernizace tří desítek nádražních budov, například v Pardubicích, Plzni nebo v Ostravě-Vítkovicích. V roce 2025 začne rekonstrukce dalších více než dvaceti objektů. Nové budovy vznikají v pražských Bubnech, Mladé Boleslavi nebo v Brně-Králově Poli. Rekonstrukce čeká i zbývající část Fantovy budovy hlavního nádraží v Praze. Pokračovat bude modernizace pražského Masarykova nádraží nebo nádraží Praha-Smíchov.

Do jednotného evropského automatického vlakového zabezpečovače (ETCS) bude SŽ podle Kupky v příštím roce investovat řádově stovky milionů. Do roku 2030 stát do nového systému investuje 34 miliard. Do výhradního provozu pod dohledem ETCS přejde od 1. ledna nejdříve trať Česká Třebová – Olomouc – Přerov, od 8. ledna Břeclav – Bohumín, od 15. ledna Česká Třebová – Břeclav a od 22. ledna Praha-Běchovice – Česká Třebová. Výhradní provoz se od ledna týká 622 kilometrů tratí.

Do roku 2030 se počítá s vybavením dalších čtyř tisíc kilometrů tratí systémem ETCS, například v roce 2026 má být výhradní provoz s vlakovým zabezpečovačem zaveden na koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi.