Bodový systém čeká zpřísnění, současně budou moci řídit už sedmnáctiletí

7 minut
Události: Změny bodového systému
Zdroj: ČT24

Systém trestných bodů pro řidiče se od příštího roku změní. Zpřísňuje například tresty u nejzávažnějších přestupků a zvyšuje některé pokuty. Auto zároveň budou moci řídit lidé už od sedmnácti let, a to pod dozorem dospělého. Zahájit kurz autoškoly k řízení osobního automobilu bude možné už v patnácti letech a šesti měsících. Zavedou se také mimo jiné řidičské průkazy na zkoušku.

Česká republika byla v roce 2022 podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) na 21. místě v Evropě s padesáti usmrcenými na silnici na milion obyvatel. „Měli bychom směřovat k těm, kteří jsou na tom výrazně lépe, například Německo, kde se hodnota pohybuje kolem 37 usmrcených na milion obyvatel. Tato úprava zákona by na tom měla mít významný podíl,“ řekl Kupka.

V posledních letech se podle něj snižuje počet usmrcených osob během dopravních nehod. Nejčastější příčinou ale stále zůstává nepřiměřená rychlost, dále pak špatné předjíždění nebo nevěnování se řízení. Nyní se bude snažit ministerstvo seznámit veřejnost se změnami, které novela přinese. Chystá například konferenci pro autoškoly, komunikaci na sociálních sítích či nové webové stránky pro mladé řidiče.

Přísnější tresty

K bezpečnosti na silnicích mají podle Kupky přispět změny v bodovém systému, které jsou také přehlednější. Tresty se zpřísňují s ohledem na jejich závažnost a s ohledem na míru rizika, která je s nimi spojena. Zpřísňují se tak podle něj tresty u nejzávažnějších a nejnebezpečnějších přestupků.

22 minut
Brífink ministra dopravy Kupky (ODS) ke změnám v bodovém systému
Zdroj: ČT24

Řidiči budou za přestupky dostávat jen dva, čtyři nebo šest trestných bodů. U řízení pod vlivem alkoholu řidič dostane šest bodů namísto nynějších sedmi, zaplatí ale pokutu ve správním řízení až 25 tisíc korun namísto dnešních až dvaceti tisíc korun.

Pokud řidič odmítne zkoušku na alkohol, bude mu hrozit pokuta až 75 tisíc korun. Stejná pokuta mu bude hrozit, pokud bude řídit a nebude držitelem řidičského oprávnění nebo bude řídit, i když bude mít zákaz. Za nasbíraných dvanáct trestných bodů řidič přijde o řidičský průkaz, stejně jako dosud. V případě trestání na místě se pásmo nejvyšší pokuty zvyšuje na rozmezí 4500 až 5500 korun.

Na novelu zareaguje také dopravní policie, například úpravou systémů, které budou více provázané se systémy ministerstva dopravy. To souvisí s rozšířením oprávnění strážců zákona. Ti budou moci řidičům například při překročení povolené rychlosti v obci o 40 kilometrů v hodině a více a mimo obec o padesát kilometrů a více zadržet na místě řidičský průkaz.

Provázanost informačních systémů umožní i zajištění registračních značek vozidla. „Policista při řešení přestupků, které následně oznamuje do správního řízení, může uložit kauci ve výši až 50 tisíc korun. V případě, že řidič kauci na místě nesloží, tak je policista oprávněn zajistit registrační značky vozidla, čímž zamezí řidiči v další jízdě,“ popsal ředitel dopravní policie Jiří Zlý.

Bodový systém se podle Kupky ukázal nejen v Česku, ale i v dalších zemích jako účinný způsob zajištění většího respektu vůči pravidlům silničního provozu.

Novela zákona zavádí také opatření směřující k prevenci, uvedl Kupka. Jde podle něj hlavně o možnost řídit osobní auto pod dohledem mentora od sedmnácti let. Smyslem je získávání řidičských dovedností pod dohledem zkušeného bezúhonného řidiče. Podle ministra se to osvědčilo například v Německu nebo na Slovensku. 

Další novinkou je i řidičský průkaz na zkoušku. Čerství řidiči, kteří mají oprávnění méně než dva roky, způsobí v silničním provozu jedenáct procent nehod, ale v celkové populaci řidičů tvoří jen asi tři procenta, dodal Kupka. Pokud v prvních dvou letech držení řidičského průkazu provede řidič vážný přestupek, bude muset absolvovat dva preventivní kurzy, které si sám zaplatí.

Vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold v Interview ČT24 připomněl, že za posledních deset let se například výrazně proměnil způsob, jakým používáme mobilní telefony. „Za těch deset let máme asi padesátiprocentní nárůst tohoto přestupku. A například u nehod s alkoholem, které policie zaznamená, je více než polovina s alkoholem přes promile a půl. Proto bylo třeba přitvrdit v (sankcích za) odmítání testu na alkohol,“ přiblížil trendy expert.

29 minut
Interview ČT24: Tomáš Neřold
Zdroj: ČT24

Zmínil, že příprava nové podoby zákona trvala velmi dlouho, původně se začal chystat k desátému výročí zavedení bodového systému, tedy v roce 2016. „Byla vytvořena skupina odborníků, která se tím zabývala – zastoupena byla dopravní policie a ministerstvo, opakovaně se to řešilo i v radě vlády pro bezpečnost silničního provozu, kde jsou i pojišťovny. Ty mají data z nehod, které už policie nevyšetřuje,“ popsal proces změn bodového systému Neřold. Experti se podle něj shodli, že je třeba jít cestou nové kategorizace přestupků.

Spor o bezpečnou vzdálenost

Shoda na změnách bodového systému ale nebyla stoprocentní. Snížit nehodovost měly i daleko přísnější tresty za nedodržení bezpečné vzdálenosti. Na téhle pasáži se ale nakonec ministerstvo s policií nedohodlo. Ministr Kupka se k tématu chce vrátit v případné další úpravě. Ta ale podle něj přijde nejdřív za rok až dva.

„Pokud se po například roce nebo dvou ukáže, že je to stále významná příčina nehod, tak bude prostor to upravit a zakotvit v zákoně,“ ujišťuje. Jen za prvních sedm měsíců roku policisté napočítali nehod způsobených nedodržením bezpečné vzdálenosti 2500 – je to pátá nejčastější příčina.

„Cílem je zajistit takový zákon, který bude srozumitelný, jednodušší. Slibuji si od toho, že dojde ke snížení počtu dopravních nehod, které končí úmrtím. Byl bych rád, pokud by se dařilo jejich počet postupně snižovat,“ řekl večer na ČT24 Kupka. Zdůraznil, že přestupky jsou „bodovány“ podle závažnosti a že u některých došlo ke snížení bodového přídělu. 

Šéf dopravní policie Zlý upozornil, že jeho podřízení od začátku roku do konce srpna řešili přes 360 tisíc dopravních přestupků, což je za srovnatelné období o 27 tisíc víc. „To svědčí o tom, že řada účastníků silničního provozu nerespektuje pravidla,“ má jasno Zlý. Přísnější sankce tak podle něj mají šoféry motivovat k větší ohleduplnosti a právě k dodržování pravidel.

Používání mobilu za jízdy označil za „folklór“ a prozradil, že často hřeší i řidiči v moderních vozech s vestavěným handsfree, což nechápe. Zdůraznil, že při určitých rychlostech může i vteřinová nepozornost vést například k tomu, že řidič přehlédne chodce vstupujícího do silnice.

29 minut
90' ČT24: Změny v bodovém systému
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 9 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami
Načítání...