Většina mladých řidičů považuje vztah s cyklisty za nepřátelský, vyplývá z výzkumu

Přes šedesát procent mladých řidičů vnímá vztah cyklistů a řidičů jako nepřátelský. Nižší je toto číslo u řidičů, kteří sami jezdí na kole. Vyplývá to z průzkumu společnosti Kantar CZ, který agentura zpracovala pro projekt Dám respekt. Hovoří také o tom, že více než třetina všech řidičů nezná pravidlo odstupu jednoho a půl metru při předjíždění cyklisty. Respondenti se shodují v tom, že lepší cyklistická infrastruktura, vzájemný respekt a větší znalost předpisů silničního provozu by přispěly ke zlepšení vztahů mezi cyklisty a šoféry.

Na kole alespoň příležitostně jezdí podle průzkumu zhruba 64 procent řidičů. Značná část z nich však vnímá vztah mezi motoristy a cyklisty jako nepřátelský, u mladých řidičů mezi osmnácti a třiceti lety je to 62 procent. Za přátelský ho označilo třiadvacet procent. U řidičů, kteří jezdí z pracovních důvodů alespoň jednou měsíčně, vnímá negativní vztah 45 procent. 

„Jsme přesvědčení, že klíčem ke zlepšení situace je především respekt a důsledná osvěta. Vždyť přes 60 procent lidí o sobě tvrdí, že jsou zároveň cyklisté i řidiči. Jsme stále stejní lidé, jednou za volantem, jindy v sedle,“ okomentoval závěry výzkumu zakladatel iniciativy Dám respekt a cyklista Roman Kreuziger.

Čtyři pětiny respondentů uvedly, že by ke zlepšení vedla lepší znalost dopravních předpisů jak u motoristů, tak u cyklistů. Podle Vedoucího Besipu Tomáše Neřolda však musí každý začít u sebe. Průzkum totiž také ukázal nedostatečné znalosti základních předpisů. Zhruba 43 procent mladých řidičů nevědělo o povinném odstupu 1,5 metru od cyklisty při předjíždění. 

Potřeba preventivních kampaní

Pokud jde o prohřešky motoristů vůči cyklistům, těmi nejčastěji zmiňovanými jsou vysoká rychlost, nedostatečný boční odstup při předjíždění cyklisty a nedostatečná pozornost věnovaná řízení. Mezi nejčastější porušení pravidel u cyklistů patří podle řidičů jízda vedle sebe na silnici, jízda po chodnících nebo nepoužívání cyklistické přilby. 

Právě proto jsou podle Neřolda potřeba větší preventivní kampaně. Uvedl, že od začátku letošního roku do konce dubna bylo přes sedm stovek nehod s účastí cyklistů a osmnácti usmrcených cyklistů.

Tato čísla jsou podle Neřolda z dlouhodobého pohledu negativní. Na silnicích průměrně zemře čtyřicet cyklistů ročně, letos před začátkem hlavní cyklistické sezony je číslo už téměř na polovině. 

Výzkum provedený společností Kantar CZ se uskutečnil letos v dubnu ve dvou cílových skupinách. U mladých řidičů ve věku osmnáct až třicet let a u řidičů referentů, tedy lidí, kteří používají motorové vozidlo k pracovním účelům alespoň jednou za měsíc.