Praha - Donedávna byla navigace pro české řidiče běžnou záležitostí. Trend je ale takový, že klasické přístroje postupně nahrazují mobilní aplikace. Už nyní prodeje navigací klesají a výrobci služby směřují raději do chytrých telefonů. Mobilních aplikací, jak najít správnou cestu, jsou přitom tisíce.
Navigacím zvoní hrana, řidiči chtějí mobilní aplikace
Řidiči na palubní desku stále častěji místo cestovní krabičky upevňují chytré telefony. Ty už vlastní jeden a půl milionů Čechů. „V současnosti vidíme trend sjednocovat všechna zařízení do jednoho. Displeje mobilních telefonů se zvětšily, výkon chytrých telefonů už je naprosto srovnatelný s navigacemi,“ podotkl odborník na telekomunikace Jan Lodl.
Ani nižší cena navigacím nepomáhá
Ještě vloni byla průměrná cena navigace přes čtyři tisíce korun, teď už je to skoro o tisíc korun méně. Přestože výrobci zlevňují, zájem u lidí upadá. Zatímco ještě před třemi lety ovládalo trh hned několik hráčů – dnes už jsou to jenom tři. „Trh s navigacemi meziročně poklesl o 10 procent. I my pociťujeme pokles zájmu,“ řekl Marek Liška z Mall.cz.
Výrobci navigací proto hledají nové cesty, jak se na trhu udržet - zaměřují se na mobilní aplikace na cesty. Těch už je několik tisíc a nové stále přibývají.
Některé upozorňují na nehody, uzavírky nebo nově na volná místa k parkování. S takovou myšlenkou přišel Tomáš Čermák ze společnosti eMan. „Můžete zjistit informace o aktuálních stupních dopravy, můžete se podívat na aktuální obrázky z dopravních kamer. Je tu i mapa parkovacích zón,“ konstatoval Čermák.
Novinek rychle přibývá
Novou cestovní aplikaci připravuje i vyhledávač Seznam.cz. Uživatelé smartphonů budou moci mobilní mapy využívat už od července. „V terénu mimo města ta mapa bude vypadat víc jako turistická, to znamená, že bude mít třeba vrstevnice, označené všechny turistické trasy,“ podotkl generální ředitel Seznam.cz Pavel Zima.
Kromě této novinky přichází i s obdobou Street View společnosti Google. Do dvou let chce zmapovat a nafotit celou republiku z pohledu chodce. „Chceme skutečně jako česká firma se zaměřit na podrobné snímání všech lokalit. Čili zabrat i každou nejmenší vesničku a každou uličku,“ dodal Adam Chvaja z Mapy.cz. Novinku nazvanou Panorama by mohli lidé vyzkoušet poprvé už letos na podzim.