Část řidičů, kteří dostali řidičský průkaz pod podmínkou, že budou nosit za volantem brýle nebo kontaktní čočky, tak nečiní. Někteří motoristé také zanedbávají kontroly zraku, upozornil ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Besip proto na rizika spojená se slabým zrakem při řízení upozorní v říjnové kampani. Zaměří se kromě řidičů i na cyklisty. Až polovina lidí, kteří mají špatný zrak a usedají za řídítka, nenosí brýle.
Mnoho řidičů špatně vidí. I část těch, kteří mají předepsané brýle, je za volantem nenosí
Povinnost nosit brýle či kontaktní čočky při řízení má v řidičských průkazech zaneseno asi 1,5 milionu z celkového počtu šesti milionů jejich držitelů, tedy zhruba čtvrtina řidičů.
V průzkumu, který si nechalo vypracovat oddělení ministerstva dopravy Besip, připustilo, že nevidí zcela bezvadně, dokonce 61 procent řidičů. Hlavně je trápí krátkozrakost, ale také zhoršené vidění za šera nebo dalekozrakost. Ovšem z lidí, kteří by měli nosit brýle nebo čočky, to při řízení auta nečiní 19 procent.
Podle Besipu to ale může být nebezpečné. „Špatný zrak ovlivňuje jízdu zejména za snížené viditelnosti. Při ní zemřelo loni 67 lidí. S podzimem a zhoršujícím se počasím tento počet výrazně roste,“ varoval vedoucí oddělení Tomáš Neřold.
Ministr dopravy Martin Kupka apeloval na řidiče, aby si nechali zrak zkontrolovat. „Ostré vidění zcela zásadně ovlivňuje rychlost reakcí za volantem, proto chceme co nejvíce řidičů motivovat k tomu, aby si zrak nechali zkontrolovat,“ zdůraznil s tím, že v říjnu začne kampaň vztažená k potřebě dobrého zraku za volantem.
Zmíněný průzkum totiž ukázal, že řidiči pravidelnou kontrolu zraku zanedbávají. Alespoň jednou za dva roky ji podstupuje pouze 52 procent z nich, zatímco 14 procent řidičů na kontrole nikdy nebylo. Neřold poukázal, že loni se při měřeních zraku ukázalo, že každá čtvrtá kontrola skončila s doporučením korekce o nejméně 0,75 dioptrie.
Podle Pavla Krejčího z firmy Grand Optical jsou rizikoví hlavně lidé ve věku nad 40 let, kteří mohou mít vadu zraku a nevědět o ní. „Kolem tohoto věku se zhoršuje zrak i lidem, kteří s ním nikdy neměli problém,“ poukázal.
Kromě situace mezi řidiči se Besip zajímal také o to, nakolik nosí brýle či čočky cyklisté, kteří je mají předepsané. Ukázalo se, že bez korekce zraku jich usedá za řídítka ještě více, než si neobrýlených motoristů se špatným zrakem sedá za volant. Je jich polovina.