Při autonehodách zemřelo více lidí než loni. Na mnoha úsecích dálnic jsou zastaralá svodidla

Události: Počet autonehod stoupá (zdroj: ČT24)

Nehody na českých dálnicích mají letos větší počet obětí než v loňském roce. Od ledna jich bylo dvaadvacet a zraněných kolem pěti stovek. Nehod bylo zhruba dva a půl tisíce. Na mnoha úsecích dálnic jsou přitom zastaralá svodidla, která neodpovídají současným standardům. Jejich plošná výměna potrvá podle odhadů silničářů ještě asi pět let, dotace na projekt se ale snižují. Vláda proto zvažuje zapojení privátních investorů.

Jedna z nejtragičtějších letošních havárií se stala 3. srpna na dálnici D5 na 117. kilometru ve směru od Rozvadova. Kamion tam prorazil svodidla, přejel do protisměru a narazil do auta, kterým cestovala rodina Salingerových. Ze čtyř členů rodiny přežila jen matka, Eliška Salingerová. O nehodě chce veřejně mluvit, aby upozornila na téma bezpečnosti na dálnicích. 

„To poslední před srážkou si vybavuju, že ten kamion byl před našim autem, začaly odlétávat nějaké trosky, jak se auta střetla, ale pak nic. Žádný křik, žádný hluk, vlastně si nepamatuji žádnou bolest,“ popisuje osudový okamžik. Chce nyní apelovat na to, aby se bezpečnost na dálnicích zlepšila.

Pětadvacet let stará svodidla

Právě v úseku, kde došlo k této nehodě, jsou svodidla z roku 1997, kdy se dálnice stavěla. Policie nyní příčiny nehody vyšetřuje, čeká na znalecké posudky stavu silnice i aut.

Silničáři průběžně svodidla na řadě míst mění za nová, vyhovující současným standardům. Plošná výměna svodidel na českých dálnicích ale potrvá podle odhadů silničářů ještě asi pět let.

„Vyměnit svodidla na celé silniční síti naráz není jednoduché. My se o to snažíme postupně. Dříve to nebylo zvykem, dělaly se jen povrchy, ale teď právě v rámci rekonstrukcí svodidla měníme. Za posledních pět nebo šest let se vyměnilo obrovské množství kilometrů svodidel,“ tvrdí generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. 

Na výměnu bude méně peněz

Česko ovšem na opravy dostane méně peněz z evropských dotací než dříve. Státní fond dopravní infrastruktury počítá, že jeho příjmy klesnou příští rok ze současných sto dvaceti sedmi miliard na devadesát sedm. Podíl evropských peněz se sníží z 45 miliard na 30 miliard. 

Vláda proto zvažuje zapojení privátních investorů. Se soukromým konsorciem už se dohodla na dostavbě dálnice D4 od Příbrami do Písku, stejný model zvažuje i na části železničního koridoru z Prahy do Českých Budějovic.

„Svodidla měníme. Je ale potřeba apelovat i na řidiče, aby se chovali odpovědně. Nikdy žádná infrastruktura nebude schopna zabránit všem nehodám,“ sdělil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Od loňska vyžadují silničáři u nových dopravních staveb třídu zádržnosti H3. Při nárazu pod dvacetistupňovým úhlem má udržet šestnáctitunové vozidlo. Problém je, že v Česku smějí kamiony vážit až 48 tun, tedy trojnásobek toho, na co jsou testována i ta nejnovější svodidla.