Ministerstvo dopravy chce změnit vnímání příliš rychlé jízdy. Podle resortního oddělení BESIPu i podle dopravní policie považuje veřejnost překračování povoleného limitu a potažmo nepřizpůsobení rychlosti situaci na silnici za přijatelné, přestože rychlost bývá velmi častou příčinou nehod včetně těch smrtelných. Stát a také pojišťovny to chtějí změnit jednak zpřísněním policejního dohledu na provoz, ale také kampaní s názvem Zpomal, dokud není skutečně pozdě.
Příliš rychlou jízdu považují lidé za přijatelnou, stát i pojišťovny to chtějí změnit. Zahájily kampaň
Součástí kampaně, kterou nyní oficiálně odstartovali zástupci ministerstva dopravy, dopravní policie a České asociace pojišťoven, bylo video zobrazující inscenovanou nehodu rychle jedoucího auta a dětského kočárku.
Původně se objevilo na sociálních sítích bez upřesnění, že nejde o skutečnou nehodu, podle producentů filmu nazvaného 13 minut i proto, aby mohli z reakcí zjistit, nakolik lidem vadí fakt, že auto, které se s kočárkem střetlo, jelo velmi rychle. Vyšlo však najevo, že se komentující vesměs zabývali chováním chodce, který kočárek tlačil, přecházel mimo přechod a do vozovky vstoupil hned před parkující dodávkou. To považují organizátoři kampaně za další důkaz toho, že vysoká rychlost jízdy zejména v obci nepřijde lidem problematická.
Kampaň má ambici to změnit. „Kampaní se chceme pokusit vzbudit pozornost a otevřít debatu v České republice, jak vysoko chceme dopravní bezpečnost mít a jak k rychlosti, která je nejčastější příčinou smrtelných nehod, přistoupit,“ uvedl vedoucí samostatného oddělení ministerstva dopravy BESIP Tomáš Neřold.
Předseda asociace pojišťoven Jan Matoušek i ředitel dopravní policie Jiří Zlý odkázali na průzkum společnosti Behavio, který se vnímání vysoké rychlosti týkal a mimo jiné z něj vyplynulo, že většina řidičů překračuje povolený limit, nejčastěji proto, že spěchají. Podle Zlého je překračováním rychlosti „jevem, který je nějakým způsobem společensky téměř uznávaný – že mírné překročení přece nemůže nikoho ohrozit“.
Někteří řidiči jsou přesvědčeni, že se jim při rychlé jízdě nemůže nic stát, protože se považují za dobré šoféry, upozornil však, že i kdyby to tak bylo, nejsou na silnici sami. „Je potřeba brát v úvahu veškeré faktory a hlavně předvídat, kde se může objevit jiný účastník silničního provozu a jak se může zachovat. Hraje-li pak hlavní roli rychlost, čas na bezpečnou reakci se zkracuje a následky bývají fatální,“ varoval šéf dopravní policie.
Preventivní kampaň není ostatně tím jediným, čím se snaží stát přesvědčit řidiče, aby nejezdili nepřiměřeně rychle. Další součástí má být i přísnější dohled na provoz, Zlý slíbil, že budou policejní hlídky na silnicích viditelnější. Zároveň upozornil na chystané zpřísnění pokut, které ovšem ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) teprve posílá do sněmovny, a tedy není jasné, jestli ještě poslanci stihnout novelu schválit.
Tomáš Neřold upozornil na nedávno schválenou strategii bezpečnosti silničního provozu pro období 2021–2030, která akcentuje pět témat, mezi nimiž je jak rychlost, tak i policejní dohled a vymahatelnost práva. Podle ministra Havlíčka je důraz na rychlost i proto, že je množství tragických nehod stále vysoké a nepřiměřená rychlost se na něm podle policejní statistiky podílí 40 procenty.
„Během poslední dekády se sice snížil počet smrtelných nehod v ČR téměř o polovinu, v evropském srovnání ale stále máme rezervy a naším cílem musí být co nejbezpečnější silnice. Nová vládní strategie BESIPu proto cílí mimo jiné na rychlou jízdu, která je nejčastější příčinou nehod, při nichž lidé umírají nebo jsou těžce zraněni,“ řekl. Množství lidí, kteří v uplynulém desetiletí zahynuli kvůli rychlosti, přirovnal k tomu, jako by náhle vymřely celé Štěchovice – bylo jich 2168.
Šéf BESIPu zdůraznil, že kampaň neakcentuje vysloveně dodržování rychlostních limitů. „Není to kampaň o překračování rychlostního limitu, ale o tom, co je nepřiměřená rychlost. Například jestliže na úzkém profilu komunikace nižší třídy jedu 90, i když je to přehledný úsek, riskuji, že se dostanu kolem na krajnici, že nezvládnu následnou zatáčku, že mě něco překvapí,“ poukázal.
Kampaň proti příliš rychlé jízdě začala zveřejněním záběrů fingované nehody s kočárkem, jejím vrcholem bude uvedení celovečerního dokumentu režiséra Víta Klusáka o vinících vážných dopravních nehod. „Film 13 minut je rentgenový řez příběhy, ve kterých jedni zasáhli navždy do životů druhých, protože na to šlápli. Neskonale si vážím našich pěti aktérů, kteří životem kráčí s nálepkou ,viník závažné dopravní nehodyʻ, za to, s jakou otevřeností do natáčení takhle osobní záležitosti šli,“ podotkl filmař.