Příliš rychlou jízdu považují lidé za přijatelnou, stát i pojišťovny to chtějí změnit. Zahájily kampaň

Ministerstvo dopravy chce změnit vnímání příliš rychlé jízdy. Podle resortního oddělení BESIPu i podle dopravní policie považuje veřejnost překračování povoleného limitu a potažmo nepřizpůsobení rychlosti situaci na silnici za přijatelné, přestože rychlost bývá velmi častou příčinou nehod včetně těch smrtelných. Stát a také pojišťovny to chtějí změnit jednak zpřísněním policejního dohledu na provoz, ale také kampaní s názvem Zpomal, dokud není skutečně pozdě.

Součástí kampaně, kterou nyní oficiálně odstartovali zástupci ministerstva dopravy, dopravní policie a České asociace pojišťoven, bylo video zobrazující inscenovanou nehodu rychle jedoucího auta a dětského kočárku.

Původně se objevilo na sociálních sítích bez upřesnění, že nejde o skutečnou nehodu, podle producentů filmu nazvaného 13 minut i proto, aby mohli z reakcí zjistit, nakolik lidem vadí fakt, že auto, které se s kočárkem střetlo, jelo velmi rychle. Vyšlo však najevo, že se komentující vesměs zabývali chováním chodce, který kočárek tlačil, přecházel mimo přechod a do vozovky vstoupil hned před parkující dodávkou. To považují organizátoři kampaně za další důkaz toho, že vysoká rychlost jízdy zejména v obci nepřijde lidem problematická.

Kampaň má ambici to změnit. „Kampaní se chceme pokusit vzbudit pozornost a otevřít debatu v České republice, jak vysoko chceme dopravní bezpečnost mít a jak k rychlosti, která je nejčastější příčinou smrtelných nehod, přistoupit,“ uvedl vedoucí samostatného oddělení ministerstva dopravy BESIP Tomáš Neřold.

Předseda asociace pojišťoven Jan Matoušek i ředitel dopravní policie Jiří Zlý odkázali na průzkum společnosti Behavio, který se vnímání vysoké rychlosti týkal a mimo jiné z něj vyplynulo, že většina řidičů překračuje povolený limit, nejčastěji proto, že spěchají. Podle Zlého je překračováním rychlosti „jevem, který je nějakým způsobem společensky téměř uznávaný – že mírné překročení přece nemůže nikoho ohrozit“.

Někteří řidiči jsou přesvědčeni, že se jim při rychlé jízdě nemůže nic stát, protože se považují za dobré šoféry, upozornil však, že i kdyby to tak bylo, nejsou na silnici sami. „Je potřeba brát v úvahu veškeré faktory a hlavně předvídat, kde se může objevit jiný účastník silničního provozu a jak se může zachovat. Hraje-li pak hlavní roli rychlost, čas na bezpečnou reakci se zkracuje a následky bývají fatální,“ varoval šéf dopravní policie.

Preventivní kampaň není ostatně tím jediným, čím se snaží stát přesvědčit řidiče, aby nejezdili nepřiměřeně rychle. Další součástí má být i přísnější dohled na provoz, Zlý slíbil, že budou policejní hlídky na silnicích viditelnější. Zároveň upozornil na chystané zpřísnění pokut, které ovšem ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) teprve posílá do sněmovny, a tedy není jasné, jestli ještě poslanci stihnout novelu schválit.

Tomáš Neřold upozornil na nedávno schválenou strategii bezpečnosti silničního provozu pro období 2021–2030, která akcentuje pět témat, mezi nimiž je jak rychlost, tak i policejní dohled a vymahatelnost práva. Podle ministra Havlíčka je důraz na rychlost i proto, že je množství tragických nehod stále vysoké a nepřiměřená rychlost se na něm podle policejní statistiky podílí 40 procenty.

„Během poslední dekády se sice snížil počet smrtelných nehod v ČR téměř o polovinu, v evropském srovnání ale stále máme rezervy a naším cílem musí být co nejbezpečnější silnice. Nová vládní strategie BESIPu proto cílí mimo jiné na rychlou jízdu, která je nejčastější příčinou nehod, při nichž lidé umírají nebo jsou těžce zraněni,“ řekl. Množství lidí, kteří v uplynulém desetiletí zahynuli kvůli rychlosti, přirovnal k tomu, jako by náhle vymřely celé Štěchovice – bylo jich 2168.

Šéf BESIPu zdůraznil, že kampaň neakcentuje vysloveně dodržování rychlostních limitů. „Není to kampaň o překračování rychlostního limitu, ale o tom, co je nepřiměřená rychlost. Například jestliže na úzkém profilu komunikace nižší třídy jedu 90, i když je to přehledný úsek, riskuji, že se dostanu kolem na krajnici, že nezvládnu následnou zatáčku, že mě něco překvapí,“ poukázal.

Kampaň proti příliš rychlé jízdě začala zveřejněním záběrů fingované nehody s kočárkem, jejím vrcholem bude uvedení celovečerního dokumentu režiséra Víta Klusáka o vinících vážných dopravních nehod. „Film 13 minut je rentgenový řez příběhy, ve kterých jedni zasáhli navždy do životů druhých, protože na to šlápli. Neskonale si vážím našich pěti aktérů, kteří životem kráčí s nálepkou ,viník závažné dopravní nehodyʻ, za to, s jakou otevřeností do natáčení takhle osobní záležitosti šli,“ podotkl filmař.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

SOCDEM povede dosavadní místopředseda Nedvěd

Předsedou sociálních demokratů zvolil mimořádný on-line sjezd SOCDEM dosavadního místopředsedu Jiřího Nedvěda. Porazil Petra Pavlíka, který chtěl spolu s expremiérem Vladimírem Špidlou dovést stranu do řádného sjezdu v příštím roce. Bývalá předsedkyně strany Jana Maláčová popřála Nedvědovi, aby naplnil její sny. Směřování strany řeší na sjezdu i KSČM, předsedkyní dál zůstává Kateřina Konečná.
04:27Aktualizovánopřed 11 mminutami

Babiš: Evropská komise musí najít jiné způsoby financování Ukrajiny

Evropská komise musí najít jiné způsoby financování Ukrajiny, Česko nebude za nic ručit, řekl designovaný premiér Andrej Babiš (ANO) ve videu na síti X. Finančními potřebami Kyjeva v letech 2026 a 2027 se bude zabývat summit EU, který začne příští čtvrtek. Komise pro jednání navrhla dvě možnosti, první je půjčka od Unie, druhou reparační půjčka zajištěná zmrazenými ruskými aktivy.
12:09Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Turek bude brzy moct požádat o schůzku s prezidentem, řekl Šťastný

Poslanec Motoristů Filip Turek je v domácím léčení, v pondělí má kontrolu v nemocnici a Motoristé věří, že velmi brzy bude moct požádat o schůzku s prezidentem Petrem Pavlem. Televizi Nova to sdělil předseda poslaneckého klubu Motoristů Boris Šťastný. Strana podle něj nadále předpokládá, že Turek bude ministrem životního prostředí.
před 1 hhodinou

Fiala doufá, že se příští vláda nechá přesvědčit o významu muniční iniciativy

Premiér v demisi Petr Fiala (ODS) doufá, že se nastupující kabinet ANO, SPD a Motoristů nechá přesvědčit o významu české muniční iniciativy a bude v ní nějakým způsobem pokračovat. Kritiku iniciativy, která zajišťuje velkorážovou munici pro Ukrajinu čelící ruské vojenské invazi, pokládá za mimořádně nezodpovědnou. Iniciativa je dle něj unikátní a v zahraničí oceňovaná věc, kterou by byla chyba zničit. Bude prý škoda, pokud nová vláda zruší důchodovou reformu a další kroky končící vlády, jako třeba nákup amerických letounů F-35.
06:42Aktualizovánopřed 8 hhodinami

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
před 9 hhodinami

Města plánují na příští rok deficitní rozpočty, realita může být jiná

Města po celém Česku schvalují návrhy rozpočtů pro příští rok. I tentokrát mají ta největší v plánu hospodařit většinou se schodky. U Prahy a všech sedmadvaceti statutárních měst je schválený nebo navržený deficit dohromady přes 21 miliard korun. Realita se proti schválenému rozpočtu u měst často dost liší. Radnice tak třeba peníze neutratí a končí v plusu nebo na nule. Za přebytky na účtech je opakovaně kritizuje ministerstvo financí.
před 10 hhodinami

Obchodníci se učí legislativu k prodeji kratomu

Už měsíc platí nařízení vlády, které povoluje prodej kratomu pouze ve speciálních obchodech s licencí. Aktuálně ji má padesát prodejen. Odborníci v pátek vysvětlovali novou legislativu k prodeji kratomu vietnamským podnikatelům. Za prodej kratomu bez licence hrozí prodejcům milionové sankce. Bývalý národní protidrogový koordinátor Jindřich Vobořil (ODS) navrhuje, aby se na tuto látku a jí podobné navíc zavedla spotřební daň. To bude řešit nová vláda. „Nebudu se bránit diskusi,“ říká místopředsedkyně ANO Alena Schillerová. Téma dalších látek se bude ale řešit i ve sněmovně, kde vznikl nový podvýbor pro léčebné konopí a přírodní látky.
před 18 hhodinami

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
před 19 hhodinami
Načítání...