Havlíček chce poslat změny bodového systému do sněmovny. Podle poslanců se nestihnou schválit

7 minut
UDÁLOSTI: Nový bodový systém pro řidiče v ohrožení
Zdroj: ČT24

Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) chce poslat do Poslanecké sněmovny připravenou reformu trestů za dopravní přestupky – pokut a bodového systému. Ministerstvo ji připravuje od roku 2015, ale podle oslovených poslanců na její přijetí do voleb již není dost času. Novela by měla zavést řadu novinek, kromě pevně stanovených blokových pokut i řidičské průkazy na zkoušku pro začínající řidiče.

Novela, kterou již léta připravuje ministerstvo dopravy, má jednak zvýšit pokuty a stanovit jejich přesnou výši v blokovém řízení, jednak zjednodušit bodový systém. Přestupky v něm budou hodnoceny třemi, čtyřmi nebo šesti body, což znamená, že do vybodování je možné spáchat je čtyřikrát, třikrát nebo dvakrát. Zvlášť klade ministerstvo důraz na trestání příliš rychlé jízdy, držení telefonu za jízdy a předjíždění tam, kde je to zakázáno.

„To jsou nejnebezpečnější věci, kvůli kterým se dějí nejtragičtější nehody. Tam se v novele zpřísňovalo,“ shrnul ředitel ministerského oddělení BESIP Tomáš Neřold.

Pokuty v blokovém řízení budou mít pevně stanovenou výši, která by zároveň měla být níže než rozsah ve správním řízení. Například za špatné parkování by mohli policisté na ulici udělit pokutu ve výši od nuly do 1500 korun, zatímco úředník na 1500 korunách začne a ve správním řízení bude moci udělit až pětitisícový postih. Nově by také mělo být možné získat informaci o stavu bodového konta pomocí SMS nebo e-mailu. Zatím je to možné pouze v registru řidičů, přes portál občana nebo na Czech Pointu.

Součástí novely je i řidičák na zkoušku, tedy období, ve kterém budou pro začínající řidiče platit přísnější pravidla než pro ostatní – místo dvanácti trestných bodů by jim pro ztrátu řidičského průkazu mohlo stačit první dva roky nasbírat jen šest. Ke konečné verzi, kterou ministerstvo připravilo, jsou ovšem kritické autoškoly. Vadí jim, že z novely vypadl takzvaný rakouský model, podle kterého by se mělo s čerstvými držiteli řidičských průkazů dále pracovat.

Havlíček věří, že ještě je možné změny schválit. Poslanci jsou skeptičtí

Další potíž je, že to má novela nahnuté – hrozí, že ji poslanci do voleb nestihnou schválit, a tedy takříkajíc spadne pod stůl. Ministerstvo dopravy na ní ovšem pracovalo velmi dlouho. Za tu dobu se v jeho čele vystřídali tři ministři, dva různé šéfy za tu dobu měl BESIP a také dopravní policie vystřídala dva ředitele.

První ucelený návrh změn byl připraven již před minulými volbami. V dubnu 2017 avizoval tehdejší ministr Dan Ťok, že se chystá poslat návrh do legislativního procesu. Znovu se však o změnách v silničním zákonu začalo hovořit až o dva roky později. Tehdejší ministr Valdimír Kremlík opět říkal, že „v nejkratší době“ pošle návrh do vlády.

Podle nynějšího ministra Havlíčka je i nyní, před koncem volebního období, ještě čas vše schválit. „Je to časově na hraně, nicméně jsme dali jako ministerstvo dopravy požadavek na to, aby byl ten zákon upřednostněn,“ upozornil.

Poslanci jsou však skeptičtí – včetně dopravních expertů obou vládních stran. Jan Birke (ČSSD) se domnívá, „že před volbami nebude nikdo chtít takovou normu měnit“. Martin Kolovratník (ANO) si není jistý, zda se zrychleným projednáním bude souhlasit opozice.

Opozice je ostatně kritická, i když ne k samotnému materiálu, nýbrž vůči Karlu Havlíčkovi, který již dlouho vede dva resorty. „Kdyby pan superministr dopravy a průmyslu Havlíček myslel vážně, že je bodový systém jeho prioritou, tak to v dnešní době máme ve třetím čtení,“ míní Jan Bauer (ODS). 

Úplnou konečnou by ale případné neprojednání změn do konce volebního období pro změny bodového systému být nemuselo. Nový ministr dopravy by je mohl přinést do sněmovny znovu, a to nejspíše v první polovině příštího roku.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 1 hhodinou

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 11 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...