Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) chce poslat do Poslanecké sněmovny připravenou reformu trestů za dopravní přestupky – pokut a bodového systému. Ministerstvo ji připravuje od roku 2015, ale podle oslovených poslanců na její přijetí do voleb již není dost času. Novela by měla zavést řadu novinek, kromě pevně stanovených blokových pokut i řidičské průkazy na zkoušku pro začínající řidiče.
Havlíček chce poslat změny bodového systému do sněmovny. Podle poslanců se nestihnou schválit
Novela, kterou již léta připravuje ministerstvo dopravy, má jednak zvýšit pokuty a stanovit jejich přesnou výši v blokovém řízení, jednak zjednodušit bodový systém. Přestupky v něm budou hodnoceny třemi, čtyřmi nebo šesti body, což znamená, že do vybodování je možné spáchat je čtyřikrát, třikrát nebo dvakrát. Zvlášť klade ministerstvo důraz na trestání příliš rychlé jízdy, držení telefonu za jízdy a předjíždění tam, kde je to zakázáno.
„To jsou nejnebezpečnější věci, kvůli kterým se dějí nejtragičtější nehody. Tam se v novele zpřísňovalo,“ shrnul ředitel ministerského oddělení BESIP Tomáš Neřold.
Pokuty v blokovém řízení budou mít pevně stanovenou výši, která by zároveň měla být níže než rozsah ve správním řízení. Například za špatné parkování by mohli policisté na ulici udělit pokutu ve výši od nuly do 1500 korun, zatímco úředník na 1500 korunách začne a ve správním řízení bude moci udělit až pětitisícový postih. Nově by také mělo být možné získat informaci o stavu bodového konta pomocí SMS nebo e-mailu. Zatím je to možné pouze v registru řidičů, přes portál občana nebo na Czech Pointu.
Součástí novely je i řidičák na zkoušku, tedy období, ve kterém budou pro začínající řidiče platit přísnější pravidla než pro ostatní – místo dvanácti trestných bodů by jim pro ztrátu řidičského průkazu mohlo stačit první dva roky nasbírat jen šest. Ke konečné verzi, kterou ministerstvo připravilo, jsou ovšem kritické autoškoly. Vadí jim, že z novely vypadl takzvaný rakouský model, podle kterého by se mělo s čerstvými držiteli řidičských průkazů dále pracovat.
Havlíček věří, že ještě je možné změny schválit. Poslanci jsou skeptičtí
Další potíž je, že to má novela nahnuté – hrozí, že ji poslanci do voleb nestihnou schválit, a tedy takříkajíc spadne pod stůl. Ministerstvo dopravy na ní ovšem pracovalo velmi dlouho. Za tu dobu se v jeho čele vystřídali tři ministři, dva různé šéfy za tu dobu měl BESIP a také dopravní policie vystřídala dva ředitele.
První ucelený návrh změn byl připraven již před minulými volbami. V dubnu 2017 avizoval tehdejší ministr Dan Ťok, že se chystá poslat návrh do legislativního procesu. Znovu se však o změnách v silničním zákonu začalo hovořit až o dva roky později. Tehdejší ministr Valdimír Kremlík opět říkal, že „v nejkratší době“ pošle návrh do vlády.
Podle nynějšího ministra Havlíčka je i nyní, před koncem volebního období, ještě čas vše schválit. „Je to časově na hraně, nicméně jsme dali jako ministerstvo dopravy požadavek na to, aby byl ten zákon upřednostněn,“ upozornil.
Poslanci jsou však skeptičtí – včetně dopravních expertů obou vládních stran. Jan Birke (ČSSD) se domnívá, „že před volbami nebude nikdo chtít takovou normu měnit“. Martin Kolovratník (ANO) si není jistý, zda se zrychleným projednáním bude souhlasit opozice.
Opozice je ostatně kritická, i když ne k samotnému materiálu, nýbrž vůči Karlu Havlíčkovi, který již dlouho vede dva resorty. „Kdyby pan superministr dopravy a průmyslu Havlíček myslel vážně, že je bodový systém jeho prioritou, tak to v dnešní době máme ve třetím čtení,“ míní Jan Bauer (ODS).
Úplnou konečnou by ale případné neprojednání změn do konce volebního období pro změny bodového systému být nemuselo. Nový ministr dopravy by je mohl přinést do sněmovny znovu, a to nejspíše v první polovině příštího roku.