Havlíček chce poslat změny bodového systému do sněmovny. Podle poslanců se nestihnou schválit

7 minut
UDÁLOSTI: Nový bodový systém pro řidiče v ohrožení
Zdroj: ČT24

Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) chce poslat do Poslanecké sněmovny připravenou reformu trestů za dopravní přestupky – pokut a bodového systému. Ministerstvo ji připravuje od roku 2015, ale podle oslovených poslanců na její přijetí do voleb již není dost času. Novela by měla zavést řadu novinek, kromě pevně stanovených blokových pokut i řidičské průkazy na zkoušku pro začínající řidiče.

Novela, kterou již léta připravuje ministerstvo dopravy, má jednak zvýšit pokuty a stanovit jejich přesnou výši v blokovém řízení, jednak zjednodušit bodový systém. Přestupky v něm budou hodnoceny třemi, čtyřmi nebo šesti body, což znamená, že do vybodování je možné spáchat je čtyřikrát, třikrát nebo dvakrát. Zvlášť klade ministerstvo důraz na trestání příliš rychlé jízdy, držení telefonu za jízdy a předjíždění tam, kde je to zakázáno.

„To jsou nejnebezpečnější věci, kvůli kterým se dějí nejtragičtější nehody. Tam se v novele zpřísňovalo,“ shrnul ředitel ministerského oddělení BESIP Tomáš Neřold.

Pokuty v blokovém řízení budou mít pevně stanovenou výši, která by zároveň měla být níže než rozsah ve správním řízení. Například za špatné parkování by mohli policisté na ulici udělit pokutu ve výši od nuly do 1500 korun, zatímco úředník na 1500 korunách začne a ve správním řízení bude moci udělit až pětitisícový postih. Nově by také mělo být možné získat informaci o stavu bodového konta pomocí SMS nebo e-mailu. Zatím je to možné pouze v registru řidičů, přes portál občana nebo na Czech Pointu.

Součástí novely je i řidičák na zkoušku, tedy období, ve kterém budou pro začínající řidiče platit přísnější pravidla než pro ostatní – místo dvanácti trestných bodů by jim pro ztrátu řidičského průkazu mohlo stačit první dva roky nasbírat jen šest. Ke konečné verzi, kterou ministerstvo připravilo, jsou ovšem kritické autoškoly. Vadí jim, že z novely vypadl takzvaný rakouský model, podle kterého by se mělo s čerstvými držiteli řidičských průkazů dále pracovat.

Havlíček věří, že ještě je možné změny schválit. Poslanci jsou skeptičtí

Další potíž je, že to má novela nahnuté – hrozí, že ji poslanci do voleb nestihnou schválit, a tedy takříkajíc spadne pod stůl. Ministerstvo dopravy na ní ovšem pracovalo velmi dlouho. Za tu dobu se v jeho čele vystřídali tři ministři, dva různé šéfy za tu dobu měl BESIP a také dopravní policie vystřídala dva ředitele.

První ucelený návrh změn byl připraven již před minulými volbami. V dubnu 2017 avizoval tehdejší ministr Dan Ťok, že se chystá poslat návrh do legislativního procesu. Znovu se však o změnách v silničním zákonu začalo hovořit až o dva roky později. Tehdejší ministr Valdimír Kremlík opět říkal, že „v nejkratší době“ pošle návrh do vlády.

Podle nynějšího ministra Havlíčka je i nyní, před koncem volebního období, ještě čas vše schválit. „Je to časově na hraně, nicméně jsme dali jako ministerstvo dopravy požadavek na to, aby byl ten zákon upřednostněn,“ upozornil.

Poslanci jsou však skeptičtí – včetně dopravních expertů obou vládních stran. Jan Birke (ČSSD) se domnívá, „že před volbami nebude nikdo chtít takovou normu měnit“. Martin Kolovratník (ANO) si není jistý, zda se zrychleným projednáním bude souhlasit opozice.

Opozice je ostatně kritická, i když ne k samotnému materiálu, nýbrž vůči Karlu Havlíčkovi, který již dlouho vede dva resorty. „Kdyby pan superministr dopravy a průmyslu Havlíček myslel vážně, že je bodový systém jeho prioritou, tak to v dnešní době máme ve třetím čtení,“ míní Jan Bauer (ODS). 

Úplnou konečnou by ale případné neprojednání změn do konce volebního období pro změny bodového systému být nemuselo. Nový ministr dopravy by je mohl přinést do sněmovny znovu, a to nejspíše v první polovině příštího roku.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Unijní lídři budou na summitu v Bruselu rozhodovat o finanční podpoře Ukrajiny

Unijní prezidenti a premiéři budou ve čtvrtek na summitu Evropské unie v Bruselu jednat zejména o další finanční podpoře Ukrajiny, která čelí ruské agresi, o návrhu nového víceletého rozpočtu EU na období 2028 až 2034, o dalším rozšiřování Unie, ale také o její konkurenceschopnosti v měnícím se světě. Česko bude zastupovat nový premiér Andrej Babiš (ANO), půjde o jeho první summit od nedávného jmenování předsedou vlády. Vrcholné schůzky se osobně zúčastní ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.
04:07Aktualizovánopřed 6 mminutami

Víkend bude zatažený a mlhavý, maxima dosáhnou asi pěti stupňů

O nadcházejícím víkendu bude v Česku většinou zataženo, slunce se objeví jen ojediněle. Meteorologové očekávají mlhy a mrholení, někde mohou být i mrznoucí. Nejvyšší teploty se budou pohybovat kolem pěti stupňů Celsia, při malé oblačnosti i nepatrně výše, vyplývá z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).
před 20 mminutami

Lidé uctí památku Václava Havla

Lidé si připomínají čtrnáct let od smrti bývalého prezidenta Václava Havla. Tradičně 18. prosince nosí květiny a svíčky k Havlově chalupě na Hrádečku. Jeho památku uctí i senátoři u jeho hrobu. Ředitel Knihovny Václava Havla pak na prvního českého prezidenta zavzpomíná společně s velvyslanci a velvyslankyněmi USA, Německa, Nizozemska, Slovenska a Kanady.
07:59Aktualizovánopřed 26 mminutami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 2 hhodinami

Ukrajinu je třeba podporovat, EU by ji ale měla financovat jako dosud, řekl Babiš

Česko nezpochybňuje potřebu podpory Ukrajiny Evropskou unií. Měla by být ale financována jako dosud, žádné mimořádné garance Česká republika dávat nebude, řekl před nadcházejícím jednáním Evropské rady premiér Andrej Babiš (ANO). Koalice podle něj o pozici jednala v úterý řadu hodin.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 12 hhodinami

Aby Ukrajina přežila, potřebuje financování, jinak zkrachuje, varuje Rusnok

„V našem bytostném zájmu je posilovat společenství, jehož jsme součástí a které nám pomáhá se ochránit – jak EU, tak NATO. Rozhodují praktické kroky, ne gesta nebo vyjádření,“ komentoval v Interview ČT24 expremiér a bývalý guvernér České národní banky Jiří Rusnok fakt, že Rusko stále trvá na tom, že v jeho sféře vlivu leží i Česko. Aby Ukrajina přežila, potřebuje financování, jinak země zkrachuje ekonomicky a tím pádem i vojensky, dodal s tím, že Kyjev nebojuje jen za sebe, ale také za nás. Míní, že Rusko „má pořád choutky vykládat, že toto je jeho vlivové území“.
před 13 hhodinami

Část předvánočních vlaků z Prahy už je plná. Dopravci přidávají místa

Některé z vlaků, které před Vánoci míří z Prahy na Moravu a dál do zahraničí, už jsou vyprodané. V dalších zbývají poslední volná místa, vyplývá z vyjádření oslovených železničních společností a jejich webových stránek. Většina dopravců v reakci na zvýšenou poptávku přidává v období od 19. prosince do Štědrého dne stovky až tisíce míst navíc. Rychle se plní i povánoční spoje, ve kterých se lidé budou vracet zpátky do metropole.
před 13 hhodinami
Načítání...