Provoz na silnicích opět houstne. A odborníci varují před obdobím častějších nehod

Události: Hlavní příčiny nehod na silnicích (zdroj: ČT24)

Doprava na českých silnicích se po covidových opatřeních vrátila k původní nebo dokonce ještě větší hustotě provozu. Řidiče na to upozorňují policie a BESIP zvláště nyní, protože letní měsíce se projevují v dopravních statistikách nejtragičtěji.

Policie zveřejnila za poslední týdny několik ukázkových případů, za nimiž stála agresivita řidičů, jejich nepozornost či třeba únava. Role obětí často případla motorkářům.

Statistiky ukazují, že většina úmrtí motocyklistů je po jejich chybách, ale jen těsně. „Je tam bohužel zhruba 40 procent nehod, při kterých motorkář zemře a nezavinil je. Je to přehlédnutím, nedáním přednosti,“ řekl vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold.  

Jedno z mrazivých videí ukazuje kamion, který odbočuje doleva. Že řidič něco přehlédl, se ukáže vzápětí. Motocyklistka měla v tomto případě štěstí v neštěstí: stroj takzvaně položila a vyvázla jen se zraněními. Kamion ujel, a tak po něm začalo pátrání.

Jiný zveřejněný případ však dopadl tragicky. Řidič kamionu se otáčel přes dvojitou čáru do protisměru, motorka za ním už nestihla reagovat, řidič upadl a po nárazu do zadního kola zemřel.

Důležité je proto v létě s motorkami na silnici dopředu počítat a někdy se radši podívat ještě jednou.

Léto bývá na silnicích ošidné

Odborníci připomínají, že léto na silnicích je ošidné. Svoji roli hraje vysoké slunce i dlouhé dny, kdy mezi úsvitem a západem je přes 16 hodin. To může pozornost řidičů otupovat až směrem k nepochopitelným chybám. Navíc čím více je aut na silnicích, tím více může nastat kolizí. 

Neřold upozorňuje na větší zatížení lidského organismu při vysokých letních teplotách a s tím spojenou větší únavu: „Pak se pozornost ztrácí. Na tohle by měli řidiči dbát.“

Hazard na přetížené infrastruktuře

Nervozitu řidičů znásobuje ještě jedna věc: přetížená infrastruktura. Problém, který se letos na řadě míst ještě znásobí.

„Já bych chtěl řidičům doporučit, že opravdu nemá smysl dělat jakékoli harakiri, riskovat, otáčet se z protisměru, riskantně sjíždět. To všechno může mít daleko větší následky, než zůstat stát dvě hodiny na dálnici. A samozřejmě, ono to zní jako klišé, ale vybavit se na tu cestu dostatečným pitným režimem. Nikdy nevíte, kdy se na dálnici zastavíte,“ řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

V případě českých dálnic to ovšem může řídič v poslední době aspoň tušit. Dálnice D1 u Jihlavy zkolabovala ve středu už pár hodin po rozdání vysvědčení. A potom ještě několikrát.

  • Díky omezenému pohybu zažívá Česko rok s nejnižšími počty obětí na silnicích, do konce května jich bylo 157. Pokles byl ale jen mírný, proti pětiletému průměru jen asi o 14 procent. A poslední měsíce navíc naznačují obrat. Například 20. a 24. května zemřelo na silnicích za jediný den pět lidí.
  • Oba prázdninové měsíce se přitom vymykají zbytku roku i z hlediska počtu obětí dopravních nehod. Křivka zřetelně stoupá s nástupem jara a kulminuje v srpnu. Od června do října umírá v posledních letech na českých silnicích přes padesát lidí měsíčně.

Jak postihovat agresivní řidiče

I když počty obětí dopravních nehod oproti devadesátým letům klesly zhruba na třetinu, vládní strategie počítaly s daleko prudším snížením. Váznou zákonné úpravy – novela o provozu na pozemních komunikacích, která by upravila bodový systém a přísněji trestala hlavně agresivní řidiče, se zasekla ve sněmovně. Některé nebezpečné jevy tak zůstávají prakticky nepostižitelné.

Fenoménem doby a sociálních sítí jsou záběry z palubních kamer. Řidiči se na nich často chlubí vlastní neohrožeností nebo si stěžují na ostatní. A tak lze vidět například předjíždění naslepo i nalepení se na náklaďák vpředu. Přitom obvyklé pravidlo pro vhodnou vzdálenost zní nechat si rozestup dvou vteřin. Tedy počkat si na to, až auto před námi mine nějaký orientační prvek a pak v duchu napočítat jednadvacet, dvaadvacet.

Jenže za tohle se v Česku pokuty prakticky nerozdávají, maximálně v případě nehody. Velká část projevů agresivní jízdy je totiž v zákoně definována jen velmi obecně.

Čekání na úpravu zákona

„V současné době je nedodržení bezpečné vzdálenosti sankcionováno v případě nějakého následku, to znamená v případě způsobení nehody. Bez vyjádření nějaké matematické veličiny, metrické či časové, je velice těžko prokazatelné,“ uvedl ředitel dopravní policie Jiří Zlý.

Bezpečný rozestup na úrovni minimálně jedné vteřiny má přinést novela silničního zákona. Jenže uvázla ve sněmovně. A je s otazníkem, zda ji dosluhující poslanci stačí schválit ještě před podzimními volbami, aby mohla začít platit od ledna příštího roku.