Lidé v Praze si mohou od pátku zkrátit cestu z Holešovic do Karlína po tři sta metrů dlouhé lávce, která je propojuje přes ostrov Štvanice. Přemostění, jehož stavba začala loni v lednu, v pátek slavnostně otevřeli představitelé magistrátu, Prahy 7 a 8 a spoluautoři Petr Tej a Marek Blank. Lávka slouží pro pěší a cyklisty a její stavba vyšla asi na 352 milionů korun. Jedná se v metropoli o dvacáté přemostění Vltavy v celé její šíři. Rekonstruovat bude město rovněž ostrov, na kterém vznikne městský park a budou zpřístupněny břehy.
Z Karlína do Holešovic přes Štvanici. Praha má novou lávku pro pěší a cyklisty
„Lávka je významnou nejen pro obyvatele Holešovic a Karlína, ale pro všechny Pražany. Architektonicky je hezká a pomůže dopravě. Věřím, že bude funkční, a testy ukázaly, že by měla vydržet nápor nejen chodců a cyklistů, ale i času,“ řekl primátor Bohuslav Svoboda (ODS).
Podle primátorova náměstka Zdeňka Hřiba (Piráti) pomůže lávka budovat město takzvaných krátkých vzdáleností tak, aby si mohli lidé vyřídit záležitosti do patnácti minut.
Na holešovickém břehu Vltavy má lávka nástup na Bubenském nábřeží před branou do Holešovické tržnice. Na karlínském Rohanském nábřeží potom ústí na cyklostezku vedoucí podél řeky po protipovodňové bariéře. Překlene 38 metrů mezi Karlínem a Štvanicí, 149 metrů mezi Štvanicí a Holešovicemi a dalších zhruba 70 metrů vede nad ostrovem. Skládá se z více než padesátky segmentů, které byly vyrobeny v betonárce, přivezeny na místo a poskládány dohromady.
Lidé se dosud mohli pěšky z Karlína do Holešovic dostat pouze přes frekventovaný Hlávkův most nebo oklikou přes Rohanský ostrov a Libeňský most. Na Štvanici to pak bylo pouze z Hlávkova mostu či přívozem, se kterým se již do budoucna nepočítá. Lávka bude i spojnicí pro cyklisty, protože propojí páteřní cyklostezky vedoucí na obou březích Vltavy.
Součástí lávky jsou umělecká díla včetně sochy Řeka od sochaře Jana Hendrycha. Socha měří 185 centimetrů a stojí na vysokém kulatém soklu u paty rampy na Štvanici. Dílo je vytvořeno, stejně jako lávka, z takzvaného vysokopevnostního betonu. „Je to první socha na světě takto udělaná, je to velice pevný materiál, takže tu bude ,strašit‘ dlouho. Požadavek byl, aby byla abstraktní,“ řekl Hendrych.
Na lávce je bronzové zábradlí se sochami zajíců na Štvanici, býků v Holešovicích a koní v Karlíně.
Otevření lávky zpozdily technické potíže
Lávka měla být původně otevřena letos v únoru. Termín se však zpozdil kvůli stavebním potížím, protože dělníci narazili v plavebním kanále na složitější geologické podmínky, než se čekalo. „Komplikací byla celá řada,“ řekl Hřib.
„Problémy se kupily, kupily a neustále objevovaly nové. Ale problém s geologií měl vliv na nejdelší prodloužení harmonogramu. To je bohužel vlastnost Prahy, že kdykoliv kamkoliv kopnete, jste prakticky vždy překvapen,“ uvedl náměstek. Řešil se podle něj například příliš kluzký povrch, který bylo potřeba zdrsnit, bez komplikací se neobešel ani přívod elektřiny.
Problémy při zakládání pilířů v korytě Vltavy a také náročnější úpravy okolí lávky vedly k prodražení stavebních nákladů o 72 milionů korun. Původní cena stavby byla 280 milionů korun.
Během otevření se objevila i kritika nové stavby. Na poměrně velký sklon lávky upozornili lidé s handicapem odkázaní na invalidní vozík. Podle Hřiba bylo přemostění navrženo jako bezbariérové. „Nicméně musíme si otevřeně přiznat, že sklon, který je vyžadován výškovými poměry na jednom i druhém břehu plus požadovaná výška světla pod lávkou, která je daná požadavky plavební správy, vede k tomu, že sklon je vysoký,“ poznamenal.
Štvanická lávka je dvacátým pražským přemostěním přes Vltavu v celé její šíři. Naposledy hlavní město otevřelo v říjnu 2020 Trojskou lávku spojující Císařský ostrov a Troju. Konstrukce nahradila tu původní, která se zřítila v prosinci 2017. V současné době město rovněž buduje Dvorecký most, který spojí od Lihovaru Smíchov a Podolí a bude sloužit pouze pro pěší, cyklisty a MHD a projet po něm budou moci záchranáři.