Z Karlína do Holešovic přes Štvanici. Praha má novou lávku pro pěší a cyklisty

Lidé v Praze si mohou od pátku zkrátit cestu z Holešovic do Karlína po tři sta metrů dlouhé lávce, která je propojuje přes ostrov Štvanice. Přemostění, jehož stavba začala loni v lednu, v pátek slavnostně otevřeli představitelé magistrátu, Prahy 7 a 8 a spoluautoři Petr Tej a Marek Blank. Lávka slouží pro pěší a cyklisty a její stavba vyšla asi na 352 milionů korun. Jedná se v metropoli o dvacáté přemostění Vltavy v celé její šíři. Rekonstruovat bude město rovněž ostrov, na kterém vznikne městský park a budou zpřístupněny břehy.

„Lávka je významnou nejen pro obyvatele Holešovic a Karlína, ale pro všechny Pražany. Architektonicky je hezká a pomůže dopravě. Věřím, že bude funkční, a testy ukázaly, že by měla vydržet nápor nejen chodců a cyklistů, ale i času,“ řekl primátor Bohuslav Svoboda (ODS).

Podle primátorova náměstka Zdeňka Hřiba (Piráti) pomůže lávka budovat město takzvaných krátkých vzdáleností tak, aby si mohli lidé vyřídit záležitosti do patnácti minut.

Na holešovickém břehu Vltavy má lávka nástup na Bubenském nábřeží před branou do Holešovické tržnice. Na karlínském Rohanském nábřeží potom ústí na cyklostezku vedoucí podél řeky po protipovodňové bariéře. Překlene 38 metrů mezi Karlínem a Štvanicí, 149 metrů mezi Štvanicí a Holešovicemi a dalších zhruba 70 metrů vede nad ostrovem. Skládá se z více než padesátky segmentů, které byly vyrobeny v betonárce, přivezeny na místo a poskládány dohromady.

Lidé se dosud mohli pěšky z Karlína do Holešovic dostat pouze přes frekventovaný Hlávkův most nebo oklikou přes Rohanský ostrov a Libeňský most. Na Štvanici to pak bylo pouze z Hlávkova mostu či přívozem, se kterým se již do budoucna nepočítá. Lávka bude i spojnicí pro cyklisty, protože propojí páteřní cyklostezky vedoucí na obou březích Vltavy.

Součástí lávky jsou umělecká díla včetně sochy Řeka od sochaře Jana Hendrycha. Socha měří 185 centimetrů a stojí na vysokém kulatém soklu u paty rampy na Štvanici. Dílo je vytvořeno, stejně jako lávka, z takzvaného vysokopevnostního betonu. „Je to první socha na světě takto udělaná, je to velice pevný materiál, takže tu bude ,strašit‘ dlouho. Požadavek byl, aby byla abstraktní,“ řekl Hendrych.

Na lávce je bronzové zábradlí se sochami zajíců na Štvanici, býků v Holešovicích a koní v Karlíně.

Zábradlí na lávce přes Štvanici
Zdroj: Michal Krumphanzl/ČTK

Otevření lávky zpozdily technické potíže

Lávka měla být původně otevřena letos v únoru. Termín se však zpozdil kvůli stavebním potížím, protože dělníci narazili v plavebním kanále na složitější geologické podmínky, než se čekalo. „Komplikací byla celá řada,“ řekl Hřib.

„Problémy se kupily, kupily a neustále objevovaly nové. Ale problém s geologií měl vliv na nejdelší prodloužení harmonogramu. To je bohužel vlastnost Prahy, že kdykoliv kamkoliv kopnete, jste prakticky vždy překvapen,“ uvedl náměstek. Řešil se podle něj například příliš kluzký povrch, který bylo potřeba zdrsnit, bez komplikací se neobešel ani přívod elektřiny.

Problémy při zakládání pilířů v korytě Vltavy a také náročnější úpravy okolí lávky vedly k prodražení stavebních nákladů o 72 milionů korun. Původní cena stavby byla 280 milionů korun. 

10 minut
Nová lávka spojuje Pražské čtvrti Holešovice a Karlín
Zdroj: ČT24

Během otevření se objevila i kritika nové stavby. Na poměrně velký sklon lávky upozornili lidé s handicapem odkázaní na invalidní vozík. Podle Hřiba bylo přemostění navrženo jako bezbariérové. „Nicméně musíme si otevřeně přiznat, že sklon, který je vyžadován výškovými poměry na jednom i druhém břehu plus požadovaná výška světla pod lávkou, která je daná požadavky plavební správy, vede k tomu, že sklon je vysoký,“ poznamenal.

Štvanická lávka je dvacátým pražským přemostěním přes Vltavu v celé její šíři. Naposledy hlavní město otevřelo v říjnu 2020 Trojskou lávku spojující Císařský ostrov a Troju. Konstrukce nahradila tu původní, která se zřítila v prosinci 2017. V současné době město rovněž buduje Dvorecký most, který spojí od Lihovaru Smíchov a Podolí a bude sloužit pouze pro pěší, cyklisty a MHD a projet po něm budou moci záchranáři.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Hlavní město Praha

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
včera v 10:43

Na Štědrý den řešili hasiči nejvíce požárů za pět let

Hasiči v Česku na Štědrý den vyjížděli k 72 požárům, což je nejvíce za posledních pět let. Nikdo při nich nezemřel, zranění utrpělo dvanáct lidí. Některé požáry přímo souvisely s Vánocemi, způsobilo je například neopatrné zacházení s prskavkami. Celková škoda je přes třicet milionů korun, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová.
25. 12. 2025Aktualizováno25. 12. 2025

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
24. 12. 2025

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
24. 12. 2025

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
22. 12. 2025

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
21. 12. 2025
Načítání...