Funkcionalistický nádražní hotel v Pardubicích je po opravě. Je z něj vzdělávací centrum železničářů

Funkcionalistická dominanta Pardubic, bývalý nádražní hotel, je po nákladné rekonstrukci. Hotel se stal vzdělávacím a ekonomickým centrem Správy železnic (SŽ). Za investici organizace zaplatila 574 milionů korun, prozradil ředitel SŽ Jiří Svoboda. Zčásti bude budova sloužit i cestujícím, v přízemí se totiž podařilo obnovit restauraci.

„Už dlouhodobě máme problém shánět nové zaměstnance a vyškolit je. Měli jsme veškeré školení roztříštěné po celé republice. Součástí budovy jsou školicí sály, plánujeme učebny IT. Bez takových počinů nemáme šanci získávat nové zaměstnance,“ řekl Svoboda.

V přízemí bývalého hotelu najdou cestující obnovenou restauraci, ostatní části slouží Správě železnic, bývalý bufet v přízemí se proměnil ve služební jídelnu, v suterénu dříve bylo kino Sirius, dnes je tam multifunkční sál. V patrech jsou učebny, pokoje i kanceláře účetních.

Opravu hodnotí ministr dopravy Martin Kupka (ODS) jako velmi citlivou a změnu funkce budovy považuje za účelnou. „Nám opravdu scházejí na dráze stále specifické profese, možnost přivést na železnici odborníky a dát jim nezbytnou přípravu. To je klíčová podmínka, udržet dlouhodobě konkurenceschopnou českou železnici,“ řekl Kupka.

3 minuty
Nádražní hotel v Pardubicích je opravený
Zdroj: ČT24

Železničáři opravu konzultovali s architektem i památkáři

Stavba nádraží a hotelu je dílem architektů Karla Řepy, Karla Kalvody a Josefa Dandy. Fungovat začala v roce 1958. Detaily přestavby SŽ konzultovala s nedávno zesnulým architektem Miroslavem Řepou, synem Karla Řepy.

Vdova po Miroslavu Řepovi Eva Řepová zalitovala, že se manžel této chvíle o dva měsíce nedožil. „Měl by strašnou radost.“

Památkáři tento komplex vnímají jako nejkvalitnější funkcionalistické nádraží s hotelem v poválečném Československu. Stavební firma musela dodržet nároky památkářů, zachovat co nejvíc původních prvků, případně udělat repliky.

Budova má podle zástupců stavební firmy i citlivě zakomponované moderní prvky, aby sloužila nárokům současných uživatelů. „S památkovou péčí byla možná diskuze. Ve finále to dopadlo dobře, že z toho mají dobrý pocit oni i my,“ uvedl ředitel stavby výškové budovy Martin Fibich.

Typický cihlový vzhled

Například keramické obklady původní fasády mají tři odstíny cihlové barvy, přestože pocházely z jedné šarže, tehdejší výroba nebyla dokonalá. Při obnově obkladů se po dohodě s památkáři opět dodržela barevná odlišnost obkladů, dodal Fibich.

Na obnovu výškové budovy naváže obnova nádražní budovy. Modernizace železničního uzlu v Pardubicích začala v září 2020. Je hotová rekonstrukce železničního svršku, trakce či napájení. Pracuje se na rekonstrukci nástupišť a dobudování pátého nástupiště. Téměř hotová je pěší lávka z vlakového nádraží na sídliště Dukla. Celkové náklady za celý uzel budou přes sedm milionů korun.

„Letošní milník bude ke kompletní rekonstrukci třetího nástupiště. A bohudík, že můžeme rekonstruovat odbavovací halu, na kterou tento měsíc nebo nejdéle v říjnu vyhlásíme soutěž. Do roku 2025 tady ještě nekončíme,“ řekl Svoboda. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 2 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 6 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 9 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 11 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 12 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 22 hhodinami
Načítání...