Kompletní rekonstrukce železničního uzlu v Pardubicích je zhruba v polovině. V sobotu začali stavbaři instalovat přes koleje lávku pro pěší, která spojí severní a jižní část města. Poprvé se po ní ale lidé na nádraží dostanou až v květnu 2024.
Stavbaři instalují nad koleje v Pardubicích lávku pro pěší
Lávka ze sídliště Dukla na nádraží byla v krajském městě dlouhodobým tématem. Kromě lávky politická reprezentace jednala i o podchodu, jeho výstavba by ale byla komplikovanější a dražší. Nakonec Správa železnic zahrnula stavbu lávky do modernizace železničního uzlu.
Lávka bude bezbariérově přístupná, povede nad celým kolejištěm a na všechna nástupiště. „Stanice tak přestane být překážkou pro místní obyvatele, a naopak významně posílí přístupnost i bezpečnost celé lokality,“ řekla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.
Lávka bude dlouhá 37 metrů. Část v sobotu dělníci s pomocí jeřábu instalovali nad koleje, pokračovat s umístěním dílů lávky budou i v neděli. Stavba pak bude hotová v listopadu.
„Lávka je svým způsobem ojedinělá, čekalo se na ni dlouho, je to velký stavební prvek. Její zprovoznění budeme směřovat s dokončením celé stavby. A už teď se začneme zabývat tím, jakou formou ji budeme udržovat. Lávka je monolitní, všechno, co je nad trakčním vedením, je z pohledu údržby velice složité,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Nové nástupiště a eskalátory
Během toho pokračuje celková modernizace uzlu. Pracuje se na výstavbě pátého nástupiště, dosud byla v Pardubicích čtyři. Bude zastřešené a stejně jako na ostatní nástupiště k němu povedou eskalátory. Stavební firma rovněž dělá kabelovod, protihlukové stěny a staví železniční most nad ulicí Jana Palacha.
Celá modernizace stanice stavebně skončí v květnu 2024. Investiční náklady jsou vyčísleny na 6,3 miliardy korun. Správa železnic by pak měla ještě opravit funkcionalistickou výpravní budovu z roku 1958, podle generálního ředitele s tím začne nejspíš v roce 2024.