Křišťálový glóbus pro nejlepší film si z Karlových Varů odveze režisérka Sadaf Foroughiová do Íránu. Mezinárodní porotu filmového festivalu zaujal její příběh dvou dospívajících chlapců pod autoritativním dohledem. Ceny si odnášejí také zástupci české kinematografie: dokumentaristé Tomáš Bojar a Adéla Komrzý, režisérka Beata Parkanová a herec Martin Finger. Na závěr festival udělil dokonce tři ceny za celoživotní dílo. Geoffrey Rush, Benicio del Toro i Boleslav Polívka si je převzali osobně.
Vary vyhrálo Nadějné léto z Íránu. Křišťálové glóby si odnáší i Geoffrey Rush či Martin Finger
Vítězné Nadějné léto je příběh zasazený do současného severního Íránu. Sadaf Foroughiová ve svém sociálním dramatu vypráví o dvou mladých mužích – trenérovi a jeho svěřenci, jehož připravuje na národní mistrovství v plavání. Jejich přátelské spojenectví neujde kritickému pohledu autoritativní společnosti, která se snaží usměrňovat život mladé generace. Režisérka při přebírání glóbu poděkovala Kanadě, jejíž koprodukce jí prý umožnila natočit příběh podle vlastních představ.
Soutěžní sekci Proxima ovládl dokument Zkouška umění od českých tvůrců Tomáše Bojara a Adély Komrzý, kteří sledovali, čím musí projít uchazeči o studium na umělecké vysoké škole.
Jednu z hereckých cen si odnáší Martin Finger. Porotce přesvědčil rolí notáře na malém městě, jehož rodina projde v létě 1968, kdy do Československa vjedou okupační tanky, těžkou zkouškou. Snímek Slovo natočila Beata Parkanová, letošní držitelka ceny za režii.
O cenu pro nejlepší herečku v hlavní soutěži se podělily Mariam Khundadzová a Taki Mumladzeová z gruzínského Vlastního pokoje, který je výpovědí o postavení žen v patriarchální gruzínské společnosti.
Diváci nejvíce ocenili ohlížení za českými průkopníky rapu Penery strýčka Homeboye. Dokument PSH Nekonečný příběh natočil Štěpán Vodrážka.
Čestné ceny pro Rushe, Polívku a Benicia del Tora
Známi byli dopředu držitelé čestných ocenění. „Děkuji všem v Česku, je to velké čest. A také dobrý večer, Brno!“ pozdravil v češtině australský herec Geoffrey Rush. Na pódium si došel pro Křišťálový glóbus za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii. Ve své řeči zmínil i Miloše Formana, Černé divadlo Jiřího Srnce, Václava Havla. Dokonce zazpíval, prý inspirován vystoupením Tros Sketos. „Děkuji, že mou představivost mohli tak silně a tak často inspirovat zkušenosti z České republiky,“ uzavřel svůj výčet.
Rush uvedl jméno dalšího letošního oceněného, herce Boleslava Polívky, na jehož představení prý chodil v Paříži. Polívka ve Varech převzal od Jiřího Bartošky – „ne proto, že jsme kamarádi“ – Cenu prezidenta festivalu. Přiznal, že se cítí šťastný a dojatý. „Tatínek byl ochotník a měl by z toho radost. Považoval by mne za chloubu vizovického ochotnictva,“ řekl ale také s humorem sobě vlatním.
Ceny prezidenta festivalu se udělovaly dvě. Druhou dostal americký herec Benicio del Toro. „Nevím, jak jsem se tam vlastně dostal, možná to bylo štěstí, možná talent, možná vytrvalost. Ale nemohl bych dostat tuto cenu, aniž bych vám řekl, že to, co jsem natočil já, je vedlejší produkt mnoha lidí, kteří ve mne věřili,“ vzpomenul při děkovací řeči na své blízké i kolegy z branže. Ocenil také, že karlovarský festival podpořil filmové projekty z válkou zasažené Ukrajiny. „Když se snažíte umlčet opozici, první věc, která se stane, je, že zmizí platforma pro hlasy lidu. A film je jedním z těch hlasů,“ připomněl.
Návštěvnost téměř jako před covidem
Závěrečný, stejně jako zahajovací ceremoniál si už tradičně vzali na starost bratři Cabani. Před sledováním jejich vizuálně-taneční show, kterou pojali jako střet reality a virtuální reality, moderátor večera Marek Eben diváky v sále překvapivě vyzval, aby zapli své mobilní telefony a pořizovali záznamy.
Statistiky potvrzují, že návštěvnost festivalu se vrátila téměř na předcovidovou úroveň. Prodalo se přes 121 tisíc vstupenek, v roce 2019 to bylo o necelých dvacet tisíc víc.
Hned po skončení 56. ročníku začínají festivalové ozvěny Šary Vary, které některé snímky z letošního programu donesou do kin v Praze a Brně. Na britský horor Men, korejský thriller Podezřelá či komediální Trojúhelník smutku ze Švédska mohou diváci zajít do 17. července.
Na podporu filmů bude mít ČT méně peněz
Festival ve Varech, kde se v krátkém čase sejde mnoho zástupců profesí spojených s kinematografií, je vždy příležitostí k diskusím o budoucnosti českého filmu. Letos se v souvislosti s jeho financováním vynořily dvě aktuální otázky. Jednou z nich je podpora koprodukčních snímků ze strany České televize. Ta se od roku 1992 podílela na vzniku více než dvou set titulů. V souvislosti s nutností úspor ale ohlásila plánované škrty ve výrobě.
Podpora nových filmových projektů se plánuje na dlouhou dobu dopředu; koprodukčních snímků, z nichž například bude v příštím ročníku vybírat karlovarský festival, se změna ještě nedotkne. V dalších letech se ale podle vedoucí Filmového centra ČT Heleny Uldrichové určitě projeví. „Doposud jsme dávali do filmů zhruba sto deset milionů ročně, což představovalo zhruba třicet celovečerních filmů, v letech 2023 a 2024 bohužel kvůli úsporám budeme přibližně na šedesáti procentech,“ upřesnila.
Jak to bude s pobídkami?
Řeší se také změny v nastavení pravidel filmových pobídek, které k natáčení v Česku lákají zahraniční štáby. Loni investice zahraničních filmařů dosáhly rekordu – bezmála devíti miliard korun. I díky filmovým pobídkám začaly přicházet velké streamovací společnosti. Například Netflix v Česku minulý rok utratil za film Grey Man v hlavní roli s Ryanem Goslingem během 18 natáčecích dnů 750 milionů korun.
Jenže to je zároveň problém. Systém pobídek, který vrací producentovi pětinu uznatelných nákladů, není na tak velké hráče připravený – dva velké filmové projekty jsou schopné spotřebovat pobídky pro všechny ostatní české i zahraniční zájemce.
Ministerstvo kultury se proto rozhodlo omezit žádosti o filmové pobídky maximální částkou sto padesát milionů korun. Podle českých producentů tím státní rozpočet přijde o několik miliard. Navíc, filmové pobídky jsou nyní zastavené, došly peníze.
Největší filmoví hráči už ohlásili, že v následujících letech budou stovky milionů eur investovat tam, kde je systém filmových pobídek stabilnější, například v Polsku či Maďarsku. Natáčení v zahraničí už ohlásily dokonce i některé české produkce.