Kremlík kvůli dálničním známkám skončí na ministerstvu dopravy, nahradí ho Havlíček

Premiér Andrej Babiš (ANO) podal návrh na odvolání ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO) kvůli pochybením v zakázce na IT systém k dálničním známkám. Trvale nahradit ho má šéf resortu průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO). Prezident Miloš Zeman oba návrhy přijal.

„Zakázka se mi hrubě nelíbí. Nebyla předložena dokonce ani na dozorčí radu. Vyzval jsem kolegy, aby udělali všechno pro to, aby byla zrušena. Považuji za absurdní, že jsme o takto významné zakázce nebyli informováni a že ji ministerstvo dopravy pořád obhajuje,“ prohlásil Babiš na tiskové konferenci.

Předseda vlády řekl, že s Kremlíkem o zakázce mluvil v pondělí ráno a v názorech na kauzu se nadále rozcházejí. Premiérovi mimo jiné vadí, že vláda nedostala informace předem. „Mluvil jsem s panem ministrem, nepřipouští si chybu. Je pracovitý, ale zkrátka tento projekt nezvládl,“ míní.

K rezignaci vyzval Babiš také prvního náměstka ministra dopravy Tomáše Čočka, který byl odpovědný za IT. Čoček se k Babišovým slovům nevyjádřil. Za svůj primární úkol nyní považuje seznámit nového ministra s celkovou situací.

Kremlík rozhodnutí premiéra respektuje. „Mojí prioritou bylo spuštění systému elektronických dálničních známek tak, aby nedošlo k žádnému zdržení. Věřil jsem SFDI, že má takovou zakázku absolutně pod kontrolou. Proto jsem také premiérovi oponoval v otázce zrušení celé zakázky,“ vysvětluje končící ministr.

Zakázku na informační systém a e-shop pro elektronické dálniční známky za 401 milionů korun získala od Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) bez soutěže společnost Asseco Central Europe. Způsob přidělení a cenu zakázky kritizuje opozice, zásadně se nelíbí i Babišovi.

„Samozřejmě si myslím, že by měl rezignovat i ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica. Není možné takto nakládat s prostředky daňových poplatníků a není možné, aby úředníci, když máme zákon o státní službě, si dělali, co chtějí,“ zdůrazňuje premiér.

„Velmi intenzivně pracujeme na tom, aby se zakázka ještě zastavila. Nemůžeme připustit, že tak, jak to bylo připraveno, se to spustí. Musí se udělat vše – regulérní, právní cestou – pro to, aby se to napravilo,“ má jasno ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO). Současně plánované řešení elektronických dálničních známek považuje za příliš drahé a komplikované.

Havlíček povede dvě ministerstva, v budoucnu by se mohla spojit

Babiš očekává, že vicepremiér Havlíček bude funkci šéfa dopravy zastávat trvale. Změna může podle něj být základem perspektivní fúze ministerstev. „Není to dočasné řešení. Dříve jsme měli ministerstvo hospodářství, ze kterého se vyčlenila doprava, ministerstvo pro místní rozvoj a průmysl,“ uvedl. Havlíčkovo působení podle něj nabídne řadu synergií.

Karel Havlíček věří, že spojení resortů může být ku prospěchu. Trasformace do jednoho resortu byla podle něj v budoucnosti plánovaná. Ministerstva se podle Havlíčka potkávají u mnoha procesů, včetně například stavebnictví. Resort průmyslu pak stojí ve vývoji novinek, které se později projeví v dopravě.

13 minut
Události, komentáře: Havlíček o resortu dopravy
Zdroj: ČT24

„Máme unikátní šanci vytvořit skutečně špičkové ministerstvo pro hospodářství. Máme na to kvalifikované lidi, chceme do toho jít a já udělám maximum pro to, aby se to podařilo,“ slibuje Havlíček.

Předseda koaliční ČSSD Jan Hamáček o premiérově záměru věděl, Babiš ho předem informoval. „Je právem koaličního partnera měnit své ministry,“ konstatuje vicepremiér. O plánu na slučování ministerstev průmyslu a dopravy ale Hamáček s Babišem nemluvili.

Podle hradního mluvčího Jiřího Ovčáčka prezident Miloš Zeman Babišův návrh přijal. Termín změn Pražský hrad oznámí, podle informací ČTK by mohl být Havlíček uveden do funkce ministra dopravy v pátek 24. ledna. Kremlíkův konec ve vládě je osmou změnou v Babišově kabinetu.

10 minut
Premiér Andrej Babiš k odvolání ministra dopravy Kremlíka
Zdroj: Studio ČT24

Špatná personální politika premiéra, kritizuje opozice

„Babiš nemůže vybírat ministry metodou pokus-omyl, pak to stojí daňové poplatníky více peněz, času, zdržuje se práce. Je to výsledek špatné personální práce Andreje Babiše. Nicméně za odvolání bych ho pochválil, protože ministr dopravy za devět měsíců nic nepředvedl,“ řekl v ČT Zbyněk Stanjura (ODS).

Dosazení Havlíčka považuje za problematické. Šéf ministerstva průmyslu a obchodu by měl věnovat sto procent času svému resortu a výstavbě bloků jaderných elektráren, věří první místopředseda ODS.

Podle šéfa Pirátů Ivana Bartoše byl konec Kremlíka očekávaný, když nedokázal zdůvodnit kritizovanou zakázku na e-shop se známkami za stovky milionů korun. „Zajímalo by mě, jak se tedy premiér Babiš postaví k ostatním ministrům, na jejichž resortech mizí každý rok stovky milionů v předpotopních IT systémech,“ doplňuje.

„Premiér odvolá dalšího ministra, který nesplnil jeho slib, že tady bude vládnout vláda odborníků. Ministerstvo dopravy asi řídila nemehla. Ale to nezakrývá hlubší problém. Andrej Babiš a jeho hnutí neumí řídit tuto zemi,“ je přesvědčen předseda STAN Vít Rakušan.

„Kremlík sliboval velký posun vpřed, všechno viděl pozitivně,“ shrnuje Jiří Mihola (KDU-ČSL). Ministr dopravy měl podle něj vše lépe vysvětlit. Mihola by raději riskoval dodržení termínů, ale IT zakázku udělal pořádně. Doplňuje, že pokud někdo kritizuje Kremlíkovo působení v dopravě, musí kritizovat i personální politiku premiéra. Neustálé střídání ministrů je podle Miholy pro resort dopravy nejhorší.

Sloučení dává smysl, agenda ale bude obrovská, komentují experti

Spojení ministerstev dopravy a průmyslu může dávat smysl, problémem však je, že agenda obou úřadů je velmi rozsáhlá. Shodli se na tom zástupci oborových asociací a upozorňují, že Havlíček bude řízením obou ministerstev velice vytížen.

Redaktor serveru Zdopravy.cz Jan Sůra považuje za nejdůležitější úkol pro Havlíčka právě dotažení zakázky na elektronické dálniční známky do konce. Upozorňuje, že zákon s nimi pro příští rok počítá. Pokud se e-shop nestihne zrealizovat včas, hrozí, že stát přijde o šest miliard korun.

„Každý resort má mnoho problémů a velké agendy, které je potřeba v následujícím období uskutečnit, proto máme obavy, zda v takto krátkém čase bude, ačkoliv pan ministr Havlíček je multifunkční a mimořádně pracovitý, vůbec možné v jedné osobě dva resorty uřídit,“ uvažuje mluvčí Hospodářské komory Miroslav Diro.

K možnému sloučení ministerstev podle výkonného ředitele Svazu dopravy ČR Petra Kašíka nelze přistupovat pouze na základě aktuálních personálních změn. „Pokud by snad k němu mělo dojít, nemůže se jednat pouze o sloučení vrcholných funkcí, ale o koncepční změnu rozhodovacích procesů včetně revize odborných agend,“ věří.

Myšlenku na společné ministerstvo úplně nezavrhuje generální tajemník Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř. „Pro nás je důležité, aby se nezpomalila jednání s vládou o kritické situaci českých kamionových dopravců, která nyní vedeme. Potřebují pomoci právě teď, nemohou další měsíce čekat. Ministerstva průmyslu i dopravy mají širokou a objemnou agendu, proto by případné kroky k jejich slučování měly být dobře zváženy a případně zredukována současná agenda každého z nich,“ apeluje Hromíř.

„Pro očekávanou dekarbonizaci ekonomiky bude klíčová také oblast dopravy, která je dnes závislá na spotřebě ropy. Spojené síly mohou hledat správné recepty pro nástup čisté mobility, podporu rozvoje elektromobility nebo pohodlné veřejné dopravy,“ komentuje plány na sloučení resortů programový ředitel Svazu moderní energetiky Martin Sedlák.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 6 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 7 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami
Načítání...