Mezi Brnem a Blanskem přestaly jezdit vlaky. První pracovní den výluky je zatím bez větších problémů

První pracovní den výluky mezi Brnem a Blanskem je bez komplikací (zdroj: ČT24)

Mezi Brnem a Blanskem v neděli přestaly jezdit vlaky, místo nich mohou lidé využívat náhradní autobusovou dopravu. První všední den velké výluky se zatím obešel bez větších komplikací. Cesta lidem sice trvá déle, ale spoje jezdí podle jízdního řádu a kapacita je dostatečná, řekl mluvčí společnosti Kordis JMK Květoslav Havlík. Dispečeři zatím nezaznamenali ani stížnosti cestujících.

Vlaky nepojedou na vytížené příměstské dráze po celý rok kvůli rekonstrukci tratě, adamovské stanice a dalších zastávek zhruba za šest miliard korun. Kvůli tomu jezdí několik autobusových linek, které spojují Brno s Bílovicemi, Babicemi, Adamovem a Blanskem. Vzhledem k tomu, že cesta vlakem je v sevřeném údolí Svitavy nejrychlejší variantou, trvá cesta autobusy výrazně déle.

„Neděle, kdy je slabý provoz, byla bez problémů. Dnes ráno se zdá, že kapacity jsou dostatečné, lidé se zdají být informovaní. Ještě máme v Brně na hlavním nádraží a Blansku na nádraží informátory, aby lidi nasměrovali do správných autobusů. Zatím nemáme hlášeno, že by se nedodržoval jízdní řád,“ uvedl Havlík.

S organizací dopravy jsou cestující převážně spokojeni

„Kapacita autobusů byla dostatečná. Také čekaly v případě, že se vlaky zpozdily. Pokud měli dnes někteří cestující problém, tak na místě byli k dispozici informátoři v reflexních vestách,“ popsal dopolední situaci v Blansku redaktor ČT Ondřej Šimeček. 

Ke spokojenosti cestujících podle Šimečka přispěla i dobrá organizace ze strany Kordisu, který integrovanou dopravu na jižní Moravě spravuje. „Kordis v rámci výluky vypravil čtyři autobusové linky, a u dalších pěti linek se změnily jízdní řády tak, aby na sebe jednotlivé spoje navazovaly,“ dodal Šimeček.

O něco komplikovanější je situace v Adamově na Blanensku. „Cesta (náhradním autobusem) zabere místo patnácti až dvaceti minut zhruba hodinu,“ uvedla redaktorka ČT Helena Ondřejová. Uvedla také, že náhradní autobusy nejedou přímo na hlavní nádraží v Brně. Lidé tak musejí na brněnském Proškově náměstí v Maloměřicích přestoupit na MHD. 

Bez komplikací je i brněnská MHD

Z Brna se odjíždí z autobusového nádraží u hotelu Grand. Lidé jedoucí ve směru od Bílovic a Adamova přestupují právě v Brně-Maloměřicích na tramvajovou linku 4, která jezdí ve špičce po pěti minutách a mimo ni v intervalu šest až sedm minut. V případě, že jeden spoj ujede, tak nemá na cestující zásadnější dopad. I jízdní řád autobusů je vytvořený tak, aby ve špičce jezdily co nejčastěji.

Výluku zvládá zatím bez problémů i brněnský dopravní podnik, který zajišťuje provoz tramvajové linky 4 a také některé výlukové autobusové spoje za hranice města, uvedla mluvčí podniku Hana Tomaštíková.

Práce za šest miliard

Trať mezi Brnem a Blanskem, která vede složitým terénem v zaříznutém údolí Svitavy, čeká kompletní rekonstrukce včetně sanací tunelů. Přestavět se má i stanice v Adamově. Úpravou dále projdou zastávky v Bílovicích a Babicích.

Správa železnic za stavbu zaplatí téměř šest miliard korun. Vlaky budou poté moci trať projíždět o něco vyšší rychlostí. Zároveň mají po roční výluce vyjet nové vlaky od Škody Transportation, které nyní společnost vyrábí.